Nazwa przedmiotu:
Sterowanie ruchem drogowym I
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Marek Buda, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Sterowania Ruchem
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SIP524
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
50 godz., w tym: godziny wykładu 30 godz., zapoznanie się ze wskazana literaturą 8 godz., przygotowanie do egzaminu 6 godz., udział w egzaminie 2 godz., konsultacje z wykładowcą 4 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt. ECTS (36 godz., w tym: godziny wykładu 30 godz., udział w egzaminie 2 godz., konsultacje z wykładowcą 4 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Badania operacyjne – elementy teorii grafów, metody optymalizacji statycznej
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Nabycie przez studenta wiedzy z zakresu metod i zasad wyznaczania sterowania cyklicznego i adaptacyjnego dla pojedynczych skrzyżowań ulic oraz metod sterowania stosowanych w celu uprzywilejowania pojazdów komunikacji zbiorowej i pojazdów specjalnych
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Rozwój metod i urządzeń sterowania ruchem drogowym. Charakterystyka skrzyżowania. Strumienie uczestników ruchu i ich trajektorie, sygnały, sygnalizatory, grupy sygnałowe. Macierze konfliktów i współbieżności, wektor i funkcja sterowania. Czasy międzyzielone, sygnały minimalne, sterowanie dopuszczalne. Definicje i interpretacja faz, metody wyznaczania faz maksymalnych. Zestaw faz a przepustowość, wybór najmniej licznego zestawu faz pod kątem przepustowości. Struktura programu sygnalizacji i jej wyznaczanie. Macierze czasów międzyzielonych – definicja i właściwości elementów. Wymiarowanie programu sygnalizacji wg strumieni miarodajnych. Kryteria oceny efektywności programu sygnalizacji. Algorytm „ręcznego” obliczania programu sygnalizacji. Inne metody wymiarowania cyklicznych programów sygnalizacji. Charakterystyka pakietów do wyznaczania programów sygnalizacji. Sterowanie akomodacyjne i metody wyznaczania jego parametrów. Charakterystyka sterowania adaptacyjnego i metody jego realizacji. Zasady tworzenia algorytmów sterowania adaptacyjnego. Sterowanie w stanach przeciążenia dla skrzyżowań izolowanych. Metody uprzywilejowania pojazdów komunikacji zbiorowej i pojazdów specjalnych na pojedynczych skrzyżowaniach.
Metody oceny:
egzamin pisemny.
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Allsop R.E., Tracz M.: „Skrzyżowania z sygnalizacją świetlną”. WKiŁ 1990 2. Datka S., Suchorzewski W., Tracz M.: „Inżynieria ruchu”. WKiŁ 1989, 1997 3. Dobiecki A., Użdalewicz Z.: „Poradnik organizatora ruchu drogowego. Organizacja ruchu w miastach”, WKiŁ Warszawa 1985 4. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: "Inżynieria ruchu drogowego", WKiŁ 2011 5. Husch D., Albeck J.: “Intersection Capacity Utilization” Trafficware Corporation, 2003; 6. Husch D., Albeck J.: “Synchro Traffic Signal Software – User Guide” Trafficware Corporation, 1993 - 2003; 7. Inose H., Hamada T., “Road Traffic Control” University of Tokyo Press, 1975 8. Leśko M., Guzik J.: „Sterowanie ruchem drogowym – sygnalizacja świetlna i detektory ruchu pojazdów” Wyd. Politechniki Śląskiej 2000; 9. Sambor A.: „Priorytety w ruchu dla pojazdów komunikacji miejskiej”, Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej, Warszawa 1999 10. „Szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogach”, Dz.U. RP, Załącznik do nru 220, poz.2181 z dnia 23 grudnia 2003 r.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą zasad opisu i analizy programów sygnalizacji na izolowanych skrzyżowaniach ulic
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna z pytaniem dotyczącym w/w efektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W08, Tr1A_W09, Tr1A_W12, Tr1A_W13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W05, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W08
Efekt W02
zna wielkości niezbędne do wyznaczenia programów sygnalizacji i oceny efektywności ich funkcjonowania
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna z pytaniem dotyczącym w/w efektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W08, Tr1A_W09, Tr1A_W12, Tr1A_W13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W05, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W08
Efekt W03
zna zależności matematyczne niezbędne do wyznaczenia bezpiecznego i efektywnego programu sterowania skrzyżowaniem
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna z pytaniem dotyczącym w/w efektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W08, Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W05, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08
Efekt W04
zna zasady budowy algorytmów dla adaptacyjnych metod sterowania skrzyżowaniami izolowanymi
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna z pytaniem dotyczącym w/w efektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W08, Tr1A_W09, Tr1A_W12, Tr1A_W13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W05, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W08
Efekt W05
zna i rozumie zasady sterowania skrzyżowaniami funkcjonującymi w stanach przeciążenia (niedoboru przepustowości)
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna z pytaniem dotyczącym w/w efektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W08, Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W05, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08
Efekt W06
zna metody sterowania stosowane w celu uprzywilejowania pojazdów komunikacji zbiorowej i pojazdów specjalnych na skrzyżowaniach izolowanych
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna z pytaniem dotyczącym w/w efektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W08, Tr1A_W09, Tr1A_W12, Tr1A_W13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W05, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
potrafi pozyskiwać informacje ze źródeł dotyczących wybranych zagadnień
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna z pytaniem dotyczącym w/w efektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt U02
potrafi oceniać i porównywać efektywność rozwiązań programów sygnalizacji dla skrzyżowań izolowanych
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna z pytaniem dotyczącym w/w efektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U13
Efekt U03
potrafi budować algorytmy adaptacyjnego sterowania ruchem dla skrzyżowań izolowanych
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna z pytaniem dotyczącym w/w efektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U14, Tr1A_U24
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U10, T1A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
ma świadomość wpływu wykonywanych dla skrzyżowań projektów programów sygnalizacji na emisję przez pojazdy związków szkodliwych i hałas
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna z pytaniem dotyczącym w/w efektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K05
Efekt K02
ma świadomość ważności profesjonalizmu oraz odpowiedzialności za wykonywaną pracę – w szczególności w zakresie wyznaczania czasów międzyzielonych i ich wpływu na bezpieczeństwo ruchu
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna z pytaniem dotyczącym w/w efektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K05