Nazwa przedmiotu:
Technologia transportu samochodowego II
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Mariusz Wasiak, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Logistyki i Systemów Transportowych
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SIP625
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
58 godzin, w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 5 godz., konsultacje 3 godz., udział w egzaminach 2 godz., przygotowanie się do egzaminu z wykładu 8 godz., przygotowanie się do ćwiczeń oraz do kolokwium z ćwiczeń 10 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt. ECTS (35 godzin, w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., konsultacje 3 godz., udział w egzaminach 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu procesów produkcyjnych w transporcie samochodowym, podatności transportowej ładunków oraz zasobochłonności i rodzajów kosztów transportu drogowego
Limit liczby studentów:
wykład: brak, ćwiczenia: 30 osób
Cel przedmiotu:
Nabycie wiedzy o technicznych i ekonomicznych uwarunkowaniach technologii transportu samochodowego ładunków oraz o metodach zabezpieczania ładunków w transporcie samochodowym.
Treści kształcenia:
Wykład: Utrwalenie podstawowych zagadnień (proces produkcyjny, technologia, proces technologiczny oraz proces produkcyjny i proces technologiczny w transporcie samochodowym). Podstawy projektowania technologii realizacji procesu transportowego. Postać transportowa ładunków, w tym opakowania i ich znakowanie oraz formowanie jednostek ładunkowych. Klasyfikacja pojazdów oraz definicje i wartości dopuszczalne ich parametrów. Procedura oraz kryteria techniczno-eksploatacyjne doboru pojazdów do zadań przewozowych. Przestrzenność ładunku. Zasady rozmieszczania ładunków w przestrzeni ładunkowej pojazdów. Ograniczenia wymiarowe dla różnych postaci transportowych ładunków. Ograniczenia wynikające z ładowności konstrukcyjnej pojazdu oraz jego ładowności dopuszczalnej, DMC, jak również z nacisków na osie. Siły oddziałujące na ładunek podczas jazdy oraz skutki nieodpowiedniego mocowania ładunków, stateczność ładunku, metody mocowania, dobór urządzeń do mocowania ładunków. Klasyfikacja oraz zasady obliczania kosztów w transporcie samochodowym. Ćwiczenia: Wyznaczanie wartości techniczno-eksploatacyjnych kryteriów oceny doboru pojazdów do zadań przewozowych. Obliczanie nacisków osi pojazdu obciążonego ładunkiem. Sprawdzanie ograniczeń wynikających z ładowności konstrukcyjnej i dopuszczalnej pojazdu oraz z DMC i z nacisku osi pojazdu na drogę. Wyznaczanie sił działających na ładunek podczas jazdy. Dobór urządzeń do mocowania ładunków oraz ich wymiarowanie. Wyznaczanie wybranych składowych kosztów transportu samochodowego.
Metody oceny:
Wykład: ocena formująca: 1 lub 2 sprawdziany pisemne dotyczące wybranych zagadnień teoretycznych, ocena podsumowująca: egzamin pisemny zawierający około 6 pytań otwartych oraz ew. egzamin ustny. Ćwiczenia: ocena formująca: weryfikacja umiejętności samodzielnego rozwiązywania wybranych problemów obliczeniowych (w tym rozwiązywanie zadań przy tablicy), ocena podsumowująca: kolokwium zawierające około 3 zadania rachunkowe.
Egzamin:
tak
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Lissowska E. (red.): Technologia procesów przewozowych w transporcie samochodowym, WKiŁ, Warszawa 1975; 2. Prochowski L., Żuchowski A.: Technika transportu ładunków, WKiŁ, Warszawa 2009; 3. PN-EN 12195-1:2011, Zestawy do utwierdzania ładunków na pojazdach drogowych. Bezpieczeństwo. Część 1: Obliczanie sił mocowania. Literatura uzupełniająca: 1. Mindur L. (red.): Technologie transportowe XXI wieku, ITE, Warszawa-Radom 2008; 2. Mendyk E.: Ekonomika i organizacja transportu, WSL, Poznań 2002; 3. Starkowski D., Bieńczak K., Zwierzycki W.: Samochodowy transport krajowy i międzynarodowy. Kompedium wiedzy praktycznej. Tom I. Zabezpieczenia ładunków oraz zagadnienia techniczno-eksploatacyjne w transporcie drogowym, SYSTHERM D. Gazińska S.J., Poznań 2010; 4. Wytyczne odnośnie europejskiej dobrej praktyki w zakresie mocowania ładunków w transporcie drogowym, Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Energii i Transportu, Bruksela
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada wiedzę o procesach produkcyjnych i technologicznych w transporcie samochodowym oraz zna rodzaje opakowań i jednostek ładunkowych w transporcie samochodowym, rodzaje umieszczanych na nich znaków i klasyfikację ładunków
Weryfikacja: Egzamin, 2 pytania otwarte, wymagane jest udzielenie pełnej odpowiedzi na przynajmniej 1 z tych pytań
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08
Efekt W02
Zna rodzaje środków przewozowych, ich parametry dopuszczalne oraz kryteria doboru pojazdów do zadań przewozowych (w tym metody kalkulacji kosztów realizacji zadań przewozowych)
Weryfikacja: Egzamin, 2 pytania otwarte, wymagane jest udzielenie pełnej odpowiedzi na przynajmniej 1 z tych pytań; Kolokwium z ćwiczeń, jedno zadanie rachunkowe, wymagane jest poprawne zapisanie właściwych wzorów oraz podanie ich interpretacji
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W12, Tr1A_W13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W08
Efekt W03
Zna zasady prawidłowego rozmieszczania ładunku w przestrzeni ładunkowej pojazdu oraz posiada wiedzę o siłach działających na ładunek podczas jazdy pojazdu, metodach mocowania ładunku i zasadach wymiarowania tych metod
Weryfikacja: Egzamin, 2 pytania otwarte, wymagane jest udzielenie pełnej odpowiedzi na przynajmniej 1 z tych pytań; Kolokwium z ćwiczeń, dwa zadania rachunkowe, wymagane jest poprawne zapisanie właściwych wzorów oraz podanie ich interpretacji
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W12, Tr1A_W13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi wyznaczyć naciski osi pojazdu wraz z ładunkiem, sprawdzić dopuszczalność rozmieszczenia ładunku oraz wyznaczyć siły działające na ładunek podczas jazdy pojazdu i dobrać metody mocowania ładunków oraz je wymiarować
Weryfikacja: Kolokwium z ćwiczeń, dwa zadania rachunkowe, wymagane jest poprawne zapisanie właściwych wzorów oraz bezbłędne rozwiązanie przynajmniej jednego z tych zadań
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U11, Tr1A_U15
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U11
Efekt U02
Potrafi ocenić dobór pojazdu do zadania przewozowego przy uwzględnieniu kryteriów technicznych i ekonomicznych oraz obliczyć koszt realizacji zadania przewozowego dla różnych wariantów technologii
Weryfikacja: Kolokwium z ćwiczeń, jedno zadanie rachunkowe, wymagane jest poprawne zapisanie właściwych wzorów oraz podstawienie do nich właściwych danych
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U11, Tr1A_U16
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U12

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Ma świadomość pozatechnicznych skutków złego zabezpieczania ładunków na czas przewozu oraz nieodpowiedniego rozmieszczania ładunków w przestrzeni ładunkowej pojazdu
Weryfikacja: Egzamin, 2 pytania otwarte, wymagane jest udzielenie pełnej odpowiedzi na przynajmniej 1 z tych pytań
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K05