- Nazwa przedmiotu:
- Silniki samochodowe I 
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Andrzej Wolff, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Eksploatacji i Utrzymania Pojazdów
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- Tr.SIS518
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Godziny wykładu 30
Studiowanie literatury 6,5
Konsultacje 1,5
Przygotowanie do egzaminu		10
Udział w egzaminie 2
Razem 50 godz.
Punkty ECTS: 2 pkt.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Godziny wykładu 30
Konsultacje 1,5
Udział w egzaminie 2
Razem 33,5 godz.
Punkty ECTS: 1,5 pkt.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Zajęcia o charakterze praktycznym 0
Razem 0 godz.
Punkty ECTS: 0 pkt.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Teoria maszyn cieplnych I. 
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z rozwiązaniami konstrukcyjnymi, urządzeniami,  stosowanymi w budowie silników pojazdów samochodowych
 
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu: 
Wytwarzanie mieszanki w silnikach o zapłonie iskrowym (ZI), spalanie mieszanki, komory spalania. Elementy układów paliwowych. Czujniki stosowane w układach wtryskowych benzyny. Proces wtrysku paliwa w silnikach o zapłonie samoczynnym (ZS), komory spalania. Elementy układu paliwowego. Pompy wtryskowe typu sekcyjnego i rozdzielaczowe. Regulatory prędkości obrotowej. Akumulacyjny układ wtrysku oleju napędowego („common rail”). Silniki gazowe, wielopaliwowe. Doładowanie silników. Wykresy indykatorowe silników doładowanych i wolnossących. Zastosowanie doładowania w silnikach ZI oraz ZS. Doładowanie silników, ich rodzaje oraz porównanie. Skład spalin i ich toksyczność. Charakterystyka głównych składników toksycznych spalin w silnikach ZI. Sposoby zmniejszania zawartości substancji toksycznych w spalinach silników ZI (katalityczne dopalanie spalin, układ recyrkulacji spalin). Zadymienie i toksyczność spalin silników ZS. Sposoby ograniczenia dymienia i toksyczności spalin silników ZS (np. filtry cząstek stałych). Kadłuby, cylindry i głowice. Zespół tłokowy. Korbowody, wały korbowe i ich łożyska. Rodzaje układów rozrządu. Mechanika układu tłokowo-korbowego i rozrządu. Systemy olejenia, elementy układu olejenia. Systemy chłodzenia silników. Kierunki rozwoju silników samochodowych i przegląd konstrukcji.
- Metody oceny:
- Egzamin pisemny i ustny 
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1) Jędrzejowski J.: Obliczanie tłokowego silnika spalinowego, WNT, Warszawa 1988; 
2) Kasedorf J.: Układy wtryskowe i katalizatory. WKŁ 1996; 
3) Kneba Z., Makowski S.: Zasilanie i sterowanie silników, WKŁ, Warszawa 2004;
4) Lotko W.: Zasilanie silników paliwami węglowodorowymi i roślinnymi. WNT 1997;
5) Luft S.: Podstawy budowy silników. WKŁ, Warszawa 2006; 
6) Merkisz J., Pielucha J., Radzimiński S.: Emisja zanieczyszczeń motoryzacyjnych w świetle nowych przepisów Unii Europejskiej. WKŁ, Warszawa 2012; 
7) Majerczyk A., Taubert S.: Układy zasilania gazem propan butan. WKŁ, Warszawa 2003; 
8) Mysłowski J.: Doładowanie silników. WKŁ, Warszawa 2002; 
9) Rokosch U.: Układy oczyszczania spalin i pokładowe systemy diagnostyczne samochodów. WKŁ, Warszawa 2007; 
10) Rychter T., Teodorczyk A.: Teoria silników tłokowych. WKŁ, Warszawa 2006; 
11) Serdecki W.: Badania silników spalinowych, Wydaw. Politechniki Poznańskiej, Poznań 2012; 
12) Wajand J.A., Wajand J.T.: Tłokowe silniki spalinowe średnio- i szybkoobrotowe, WNT, Warszawa 2000.
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt W01
- Ma wiedzę teoretyczną o procesach zachodzących w silniku spalinowym
 Weryfikacja: wykład  - egz. – część pisemna, ew. ustna
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_W08
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W03, T1A_W05
- Efekt W02
- Zna charakterystyki silników spalinowych i zależności między wskaźnikami pracy silnika.  Ma wiedzę o budowie i funkcjonowaniu układów silnika. Zna przyczyny zanieczyszczenia środowiska przez pojazdy samochodowe i możliwości jego ograniczenia.
 Weryfikacja: wykład  - egz. – część pisemna, ew. ustna
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_W09, Tr1A_W10
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08
- Efekt W03
- Zna trendy rozwojowe budowy układów silnika
 Weryfikacja: wykład  - egz. – część pisemna, ew. ustna
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_W08
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W03, T1A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt U01
- Potrafi pozyskać informacje z literatury dotyczące silników spalinowych.
 Weryfikacja: wykład  - egz. – część pisemna, ew. ustna
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_U01
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U01
- Efekt U02
- Posiada umiejętność przedstawiania schematycznego układów silnika i prezentowania charakterystyk silnika.
 Weryfikacja: wykład  - egz. – część pisemna, ew. ustna
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_U04, Tr1A_U10
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U01, T1A_U03, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U09
- Efekt U03
- Umie stosować odpowiednie metody analityczne do opisu procesów fizycznych zachodzących w silniku spalinowym.
 Weryfikacja: wykład  - egz. – część pisemna, ew. ustna
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_U11
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U09