- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy budowy maszyn V
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Krzysztof Zboiński, prof. nzw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Infrastruktury Transportu
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SIS405
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Godziny ćwiczeń projektowych 15
Zapoznanie się ze wskazana literaturą 10
Przygotowanie do zaliczenia 5
Konsultacje 5
Razem 35
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 pkt. ECTS
Godziny ćwiczeń projektowych 15
Konsultacje 5
Razem 20
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1 pkt. ECTS
Godziny ćwiczeń projektowych 15
Samodzielne przygotowanie projektu
10
Razem 25
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy budowy maszyn I i II.
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Poznanie zasad i opanowanie praktyczne umiejętności konstruowania elementów maszyn i urządzeń na podwyższonym poziomie, obejmujące ogólną budowę maszyn i budowę pojazdów kołowo-drogowych
- Treści kształcenia:
- Treść ćwiczeń projektowych
Zakres merytoryczny ćwiczeń odpowiada wykładowi z przedmiotu PBM IV. Ćwiczenia obejmują 1 projekt. Dotyczy on projektowania elementów lub zespołów spotykanych w pojazdach kołowych (do wyboru: wał wykorbiony, sprzęgło cierne, przekładnia główna z mechanizmem różnicowym, skrzynka biegów lub przekładnia obiegowa). Projekty obejmują obliczenia wytrzymałościowe kluczowych elementów i dokumentację rysunkową wykonaną oprogramowaniem Autodesk INVENTOR do modelowania bryłowego. Zakres przygotowywanej dokumentacji dostosowany jest do stopnia złożoności projektowanych obiektów. Dla obiektu pierwszego jest pełny, drugiego nieco ograniczony, a dla przekładni znacznie ograniczony.
- Metody oceny:
- zaliczane na podstawie średniej z ocen za wykonanie projektów.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Pod red. M. Dietricha - Podstawy Konstrukcji Maszyn cz. I, II i III. PWN, Warszawa 1999.
Z. Szydelski - Napęd i sterowanie hydrauliczne. WKŁ, 1999.
L. Muller - Przekładnie zębate.
L. Muller, A. Wilk – Zębate przekładnie obiegowe. WN PWN, 1996.
Z. Osiński - Sprzęgła i hamulce, WN PWN, 1996.
J. Reimpell, J. Betzler - Podwozia samochodów. Podstawy konstrukcji. WKŁ, 2001.
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- posiada wiedzę praktyczną w zakresie wykorzystania wytrzymałości zmeczęniowej w konstruowaniu
Weryfikacja: wykonanie projektu – tzw. obrona projektu w formie dyskusji i pytań
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07, T1A_W08
- Efekt W02
- posiada wiedzę praktyczną w zakresie projektowania wałów wykorbionych i korbowych oraz ich wyrównoważania i łożyskowania
Weryfikacja: wykonanie projektu – tzw. obrona projektu w formie dyskusji i pytań
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02
- Efekt W03
- posiada wiedzę praktyczną w zakresie projektowania sprzęgieł ciernych
Weryfikacja: wykonanie projektu – tzw. obrona projektu w formie dyskusji i pytań
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02
- Efekt W04
- posiada wiedzę praktyczną w zakresie projektowania przekładni obiegowych, mechanizmów różnicowych i skrzyń biegów
Weryfikacja: wykonanie projektu – tzw. obrona projektu w formie dyskusji i pytań
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02
- Efekt W05
- posiada wiedzę praktyczną dotyczacą przygotowania dokumentacji projektowej, posiada wiedzę praktyczną w projektowaniu z użyciem programów typu CAD zarówno 2-D jak i 3-D (projektowanie bryłowe) - AutoCAD i Inventor
Weryfikacja: wykonanie projektu – tzw. obrona projektu w formie dyskusji i pytań
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W06, Tr1A_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- posiada umiejętność samodzielnego wykonania średnio złożonych i analizy złożonych projektów konstrukcyjnych w zakresie budowy maszyn
Weryfikacja: wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U08, Tr1A_U24, Tr1A_U25
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U16, T1A_U01, T1A_U16
- Efekt U02
- posiada umiejętność wykorzystania komputerowych technik projektowania 2-D i 3-D (bryłowego)
Weryfikacja: wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U08, Tr1A_U23
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, przede wszystkim w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: zaliczenie projektu, rozmowa
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt K02
- potrafi współpracować i pracować w grupie
Weryfikacja: zaliczenie projektu, rozmowa
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03
- Efekt K03
- potrafi określić priorytet oraz identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z realizacją określonego przez siebie lub innych zadania
Weryfikacja: zaliczenie projektu, rozmowa
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K04