- Nazwa przedmiotu:
- Matematyka 1/ Mathematics 1
- Koordynator przedmiotu:
- Dr Jerzy Ploch
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Materiałowa
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowy
- Kod przedmiotu:
- MAT_1
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 9
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Łączna liczba godzin pracy studenta - 250, obejmuje
1) godziny kontaktowe - 150 godzin, w tym:
obecność na wykładach - 60 godzin,
udział w ćwiczeniach - 60 godzin,
konsultacje do wykładu i ćwiczeń - 30 godzin;
2) zapoznanie się ze wskazaną literaturą i przygotowanie do ćwiczeń - 60 godzin;
3) przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie – 40 godzin.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 5 punktów ECTS - Godziny kontaktowe - 150 godzin, w tym:
obecność na wykładach - 60 godzin,
udział w ćwiczeniach - 60 godzin,
konsultacje do wykładu i ćwiczeń - 30 godzin.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład60h
- Ćwiczenia60h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość matematyki w zakresie rozszerzonego programu szkoły średniej
- Limit liczby studentów:
- wykład - bez limitu; ćwiczenia - do 30 osób
- Cel przedmiotu:
- Przekazanie studentom podstawowej wiedzy z liczb zespolonych, algebry liniowej, geometrii analitycznej i analizy matematycznej. Przygotowanie studentów do posługiwania się tymi pojęciami w zagadnieniach praktycznych. W szczególności zastosowania rachunku różniczkowego i całkowego do rozwiązywania różnego rodzaju problemów technicznych.
Po czterech semestrach nauki matematyki student powinien zdobyć umiejętność formułowania problemów i posługiwania sie metodami matematycznymi w analizie problematyki technicznej.
- Treści kształcenia:
- 1.Algebra liniowa i geometria analityczna. Liczby zespolone. Działania na liczbach zespolonych. Równania algebraiczne w zbiorze liczb zespolonych. Rozkład funkcji rzeczywistej wymiernej na ułamki proste w dziedzinie rzeczywistej i zespolonej. Macierze, rodzaje macierzy. Działania na macierzach. Wyznacznik macierzy i jego własności. Macierz odwrotna. Równania macierzowe. Układy równań liniowych. Twierdzenie Cramera. Twierdzenie Kroneckera-Capelliego. Metoda przekształceń elementarnych . Punkty i wektory w przestrzeni Rn. Działania na wektorach. Iloczyny: skalarny, wektorowy i mieszany oraz ich zastosowania. Płaszczyzny i proste w przestrzeni. Wzajemne położenia płaszczyzn i prostych. Odległości między punktami, prostymi i płaszczyznami. Funkcje relacje i zbiory.
2.Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej. Ciągi liczbowe i ich własności. Granica ciągu liczbowego. Ciągi zbieżne, własności. Symbole oznaczone i nieoznaczone. Funkcje jednej zmiennej i ich własności. Granica i ciągłość funkcji. Własności funkcji ciągłych. Asymptoty funkcji. Pochodna funkcji, interpretacja geometryczna. Pochodne funkcji elementarnych. Pochodna sumy, różnicy, iloczynu, ilorazu i superpozycji funkcji. Różniczka funkcji i jej zastosowania. Podstawowe twierdzenia rachunku różniczkowego. Wzór Taylora i jego zastosowania. Przedziały monotoniczności i ekstrema lokalne funkcji. Warunek konieczny i wystarczający na istnienie ekstremum. Wklęsłość i wypukłość oraz punkty przegięcia funkcji. Warunek konieczny i wystarczający na istnienie punktu przegięcia. Badanie przebiegu funkcji i rysowanie wykresów funkcji.
3.Rachunek całkowy funkcji jednej zmiennej. Całka nieoznaczona, własności. Podstawowe wzory. Całkowanie przez części i przez podstawienie. Całkowanie funkcji wymiernych, trygonometrycznych i niewymiernych zawierających pierwiastki kwadratowe. Całka oznaczona właściwa , definicja i interpretacja geometryczna. Własności całki oznaczonej. Twierdzenia główne rachunku całkowego. Całki oznaczone niewłaściwe pierwszego rodzaju i drugiego rodzaju. Zastosowania geometryczne i fizyczne całek oznaczonych .
- Metody oceny:
- Zaliczenie ćwiczeń: cztery kolokwia po 45 min. Zaliczenie egzaminu: sprawdzian pisemny z zadań i teorii. Ocena końcowa uwzględnia wyniki z egzaminu i ćwiczeń
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1) T.Jurlewicz, Z.Skoczylas, Algebra liniowa i geometria analityczna (definicje,twierdzenia,wzory), OWGiS.
2) T.Jurlewicz, Z.Skoczylas, Algebra liniowa i geometria analityczna (przykłady i zadania), OWGiS.
3) Gewert, Z.Skoczylas, Analiza matematyczna 1 (definicje, twierdzenia, wzory), OWGiS.
4) M.Gewert, Z.Skoczylas, Analiza matematyczna 1 (przykłady i zadania), OWGiS.
5) G. Decewicz, W. Żakowski: Matematyka, cz. I, WNT;
6) W. Żakowski, W. Kołodziej :Matematyka, cz. II, WNT;
7) L. Maurin, M. Mączyński, T. Traczyk: Matematyka-podręcznik dla studentów wydziałów chemicznych, tom I , tom II;
8) M. Mączyński, J. Muszyński, T. Traczyk, W. Żakowski: Matematyka-podręcznik podstawowy dla WST, tom I, tom II;
9) H. Łubowicz, B. Wieprzkowicz: Matematyka. Podstawowe wiadomości teoretyczne i ćwiczenia, OWPW;
10) W. Stankiewicz, Zadania z matematyki dla wyższych uczelni technicznych, cz. I, PWN.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt MAT1_W01
- Ma wiedzę w zakresie matematyki obejmującą algebrę liniową, geometrię analityczną, rachunek różniczkowy i całkowy.
Weryfikacja: Egzamin z zadań i teorii.
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_W01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt MAT1_U01
- Na podstawie wiedzy uzyskanej w trakcie wykładów oraz analizy zalecanej literatury fachowej lub innych źródeł rozwija- poprzez pracę własną - swoje umiejętności w rozwiązywaniu zadań.
Weryfikacja: Ocena zadań domowych, obserwacja i ocena umiejętności praktycznych studenta w trakcie ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt MAT1_K02
- Razem z innymi uczestnikami zajęć aktywnie współpracuje nad rozwiązaniem zadania. Uważnie słucha wypowiedzi innych uczestników. Konstruktywnie prowadzi dyskusję. W trakcie prac zespołowych dzieli się sposób konstruktywny posiadaną wiedzą i umiejętnościami z innymi uczestnikami.
Weryfikacja: Obserwacja pracy studentów na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03