- Nazwa przedmiotu:
  - Mechanika lotu
 
    - Koordynator przedmiotu:
  - prof. dr hab. inż. Jerzy Manerowski, prof. zw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Transportu Lotniczego
 
    - Status przedmiotu:
  - Obowiązkowy
 
    - Poziom kształcenia:
  - Studia I stopnia
 
    - Program:
  - Transport
 
    - Grupa przedmiotów:
  - Specjalnościowe
 
    - Kod przedmiotu:
  - TR.SIP516
 
    - Semestr nominalny:
  - 5 / rok ak. 2014/2015
 
    - Liczba punktów ECTS:
  - 3
 
    - Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
  - Godziny wykładu 					30
Godziny ćwiczeń 					15
Zapoznanie się ze wskazana literaturą	        30
Przygotowanie do kolokwiów i egzaminu 			25
Konsultacje  3
Udział w egzaminie  2
Razem 				90 godz.  ↔  3 pkt. ECTS
 
    - Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
  - Godziny wykładu 					30
Godziny ćwiczeń 					15
Konsultacje                        			3
Udział w egzaminie  2
Razem 				50 godz.  ↔  2 pkt. ECTS
 
    - Język prowadzenia zajęć:
  - polski
 
    - Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
  -   0 pkt. ECTS
 
    - Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
 
        - 
            
                - Wykład30h
 
                - Ćwiczenia15h
 
                - Laboratorium0h
 
                - Projekt0h
 
                - Lekcje komputerowe0h
 
            
         
    - Wymagania wstępne:
  - Zna podstawowe prawa i zasady mechaniki ogólnej. Posiada usystematyzowaną wiedzę z zakresu charakterystyki i klasyfikacji środków transportu
 
    - Limit liczby studentów:
  - brak
 
    - Cel przedmiotu:
  - Badanie i modelowanie ruchu statków powietrznych w powietrzu i na ziemi. Poznanie relacji pomiędzy działającymi siłami zewnętrznymi a parametrami ruchu.
 
    - Treści kształcenia:
  - Treść wykładu:
1.	Wiadomości ogólne
•	elementy aerodynamiki (podstawowe prawa, opływ brył i profili, obciążenia aerodynamiczne),
•	atmosfera ziemska,
•	charakterystyki geometryczne i aerodynamiczne brył i profili lotniczych,
•	charakterystyki aerodynamiczne płatów nośnych i samolotów. 
2.	Osiągi samolotów 
•	równania ruchu samolotów,
•	charakterystyki zespołów napędowych,
•	ustalone warunki lotu (lot poziomy, wznoszenie, zakręty),
prędkości: maksymalna, minimalna, wznoszenia, biegunowa prędkości wznoszenia, pułap,
•	zasięg i długotrwałość lotu,
•	eksperymentalne wyznaczanie osiągów,
•	ograniczenia eksploatacyjne samolotów.
3.	Dynamika lotu samolotu
•	równania ruchu samolotu, 
•	ruchy krótko i długookresowe,
•	wyważenie, stateczność i sterowność samolotu,
•	układy automatycznego sterowania lotem.
4.	Mechanika lotu śmigłowców
•	układy aerodynamiczne śmigłowców,
•	osiągi śmigłowców, 
•	układy sterowania,
wyważenie, stateczność i sterowność.
Treść ćwiczeń audytoryjnych:
Zadania dotyczące treści wykładu: wyznaczanie charakterystyk aerodynamicznych    i osiągów samolotu. Analizy ograniczeń eksploatacyjnych. Analizy przebiegu wypadków lotniczych. Opracowywanie wyników prób w locie.
 
    - Metody oceny:
  - wykład – egzamin pisemny oraz ewentualnie ustny, ćwiczenia audytoryjne – zaliczane na podstawie średniej z dwóch kolokwiów.
 
    - Egzamin:
  - tak
 
    - Literatura:
  - A. Abłamowicz, W. Nowakowski: Podstawy aerodynamiki i mechaniki lotu 1980, Aprt. 
R. Aleksandrowicz, W. Łucjanek, J. Maryniak: Mechanika lotu - Zbiór zadań z rozwiązaniami. Warszawa, Część I i II (Skrypt PW) 
Z. Goraj: Dynamika i aerodynamika samolotów manewrowych z elementami obliczeń - IL, Warszawa 2001. 
J. Manerowski: Identyfikacja modeli dynamiki ruchu sterowanych obiektów latających. Askon, Warszawa 1999 
K. Szumański: Teoria i badania śmigłowców w ujęciu symulacyjnym. IL, Warszawa 1999 
K. Szabelski i in.: Wstęp do konstrukcji śmigłowców. WKiŁ, Warszawa 1995
 
    - Witryna www przedmiotu:
  - brak
 
    - Uwagi:
  - brak
 
    Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt W01
 
                    - 1.	Posiada wiedzę o relacji między obciążeniami działającymi na statek powietrzny (SP) a parametrami ruchu i torem lotu  2.	Umie opisać równaniami ruch samolotu w różnych stanach lotu, 3. Umie określić związki charakterystyk aerodynamicznych i napędu z osiągami 4. Posiada wiedzę o wyważaniu, stateczności i sterowności samolotu 5. Rozumie wpływ układów mechanizacji skrzydła na aerodynamikę i osiągi samolotu, 6. Zna w zakresie podstawowym mechanikę lotu śmigłowca, 7. Umie opracować (w zakresie podstawowym) modele matematyczne nieustalonego lotu samolotu i podać sposób rozwiązania tych równań 
                        Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna ćwiczenia - kolokwium 
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_W02, Tr1A_W06, Tr1A_W07, Tr1A_W08
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W01, T1A_W02, InzA_W05, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05                     
                
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt U01
 
                    - 1.	Posiada umiejętności analiz przebiegu lotu m.in. w oparciu o zapis pokładowych rejestratorów  2.	Umie przeprowadzić ocenę przebiegu lotu 
                        Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna ćwiczenia - kolokwium 
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_U03, Tr1A_U11, Tr1A_U17, Tr1A_U23
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U09, InzA_U02, T1A_U13, InzA_U05, T1A_U16, InzA_U08