- Nazwa przedmiotu:
  - Sterowanie ruchem kolejowym II
 
    - Koordynator przedmiotu:
  - dr inż. Ireneusz Sitek, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Sterowania Ruchem
 
    - Status przedmiotu:
  - Obowiązkowy
 
    - Poziom kształcenia:
  - Studia I stopnia
 
    - Program:
  - Transport
 
    - Grupa przedmiotów:
  - Specjalnościowe
 
    - Kod przedmiotu:
  -  TR.SIP629
 
    - Semestr nominalny:
  - 6 / rok ak. 2014/2015
 
    - Liczba punktów ECTS:
  - 2
 
    - Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
  - Godziny wykładu 			30 godz.
Zapoznanie się ze wskazaną literaturą	15 godz.
Przygotowanie do egzaminu 		12 godz. Konsultacje 1 godz.
Egzamin pisemny 2 godz. Razem 		60 godz.  ↔  2 pkt. ECTS
 
    - Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
  - Godziny wykładu:30 godz. Konsultacje 1 godz. Egzamin 2 godz. Razem 	33 godz.  ↔  1.5 pkt. ECTS.
 
    - Język prowadzenia zajęć:
  - polski
 
    - Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
  - 0
 
    - Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
 
        - 
            
                - Wykład30h
 
                - Ćwiczenia0h
 
                - Laboratorium0h
 
                - Projekt0h
 
                - Lekcje komputerowe0h
 
            
         
    - Wymagania wstępne:
  - Efekty kształcenia nabyte w wyniku realizacji przedmiotów: podstawy inżynierii ruchu, systemy łączności w transporcie,sterowanie ruchem kolejowym I.
 
    - Limit liczby studentów:
  - brak
 
    - Cel przedmiotu:
  - Nabycie wiedzy ogólnej o funkcjach, wymaganiach i zarysie techniki sterowania ruchem kolejowym na poziomie aktualnym i przyszłościowym – ciąg dalszy przedmiotu sterowanie ruchem kolejowym I 
 
    - Treści kształcenia:
  - Treść wykładu:
Nastawnice komputerowe jako systemy bezpieczne (ogólna prezentacja systemów różnych producentów krajowych i zagranicznych). Samoczynna blokada liniowa: przekaźnikowa i komputerowa. Przekaźnikowe blokady liniowe półsamoczynne. Sygnalizacja na skrzyżowaniach drogowo-kolejowych (ogólna prezentacja systemów różnych producentów krajowych i zagranicznych). Sterowanie radiowe na liniach małoobciążonych. Zdalne sterowanie przebiegami. Hierarchiczne ujęcie sterowania i kierowania ruchem. Przekazywanie informacji o pociągu i kontrola dyspozytorska, powiązanie z otoczeniem. Urządzenia srk na linii METRA (przekazywanie numerów pociągów, systemy ograniczenia szybkości). Przekazywanie informacji w relacji tor-pojazd. Zunifikowany system sterowania pociągiem (ETCS, GSM-R). Automatyzacja rozrządu wagonów na stacjach rozrządowych.
 
    - Metody oceny:
  - egzamin pisemny.
 
    - Egzamin:
  - tak
 
    - Literatura:
  - Dąbrowa-Bajon M., Podstawy sterowania ruchem kolejowym, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2007 – wydanie II. 
Bergiel K., Karbowiak H.: Automatyzacja prowadzenia pociągu. EMI PRESS, Łódź 2005.
Dyduch J., Kornaszewski M.: Systemy sterowania ruchem kolejowym. Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2003.
Materiały dostępne w Internecie w zakresie treści prezentowanych na wykładzie.
 
    - Witryna www przedmiotu:
  - www.
 
    - Uwagi:
  
    Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt W01
 
                    - Zna ogólną wiedzę teoretyczną o działaniu stacyjnych przekaźnikowych i elektronicznych (komputerowych) urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Zna ogólną wiedzę teoretyczną o działaniu liniowych przekaźnikowych i  elektronicznych (komputerowych)  urządzeń sterowania ruchem kolejowym.Zna ogólną wiedzę teoretyczną o działaniu i zasadach zapewniania bezpieczeństwa ruchu pojazdów na przejazdach kolejowym w poziomie szyn. Zna ogólną wiedzę o zasadach i potrzebie przekazywania informacji w relacji tor-pojazd niezbędną do pracy systemów ATO i ATP na lokomotywie. 
                        Weryfikacja: egz. pisemny - ocena odpowiedzi na otwarte pytania obejmujące treści omawiane na wykładzie.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_W08
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05                     
                                    - Efekt W02
 
                    - Zna potrzebę budowy stacji rozrządowej i ogólne zasady działania zainstalowanych tam systemów automatycznego rozrządu wagonów. 
                        Weryfikacja: egz. pisemny - ocena odpowiedzi na otwarte pytania obejmujące treści omawiane na wykładzie.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_W08, Tr1A_W12
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03                     
                                    - Efekt W03
 
                    - Zna zadania dyspozytora w zakresie kierowania i sterowania ruchem kolejowym oraz pociągów metra.
                        Weryfikacja: egz. pisemny - ocena odpowiedzi na otwarte pytania obejmujące treści omawiane na wykładzie.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_W07
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03                     
                
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt U01
 
                    - Jest wstępnie przygotowany do analizy schematów automatyki kolejowej zamieszczonych w projektach technicznych wykonawczych
                        Weryfikacja: egz. pisemny - ocena odpowiedzi na otwarte pytania obejmujące treści omawiane na wykładzie.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_U03, Tr1A_U18
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U13, InzA_U05                     
                                    - Efekt U02
 
                    - Jest przygotowany teoretycznie stosować odpowiednie metody do zaprojektowania wybranego systemu srk dla wybranej stacji kolejowej
                        Weryfikacja: egz. pisemny - ocena odpowiedzi na otwarte pytania obejmujące treści omawiane na wykładzie.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_U03, Tr1A_U18
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U13, InzA_U05                     
                
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt K01
 
                    - Uzupełnia i aktualizuje swoją wiedzę z zakresu sterowania ruchem kolejowym.
                        Weryfikacja: egz. pisemny - ocena odpowiedzi na otwarte pytania obejmujące treści omawiane na wykładzie.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_K01
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_K01