- Nazwa przedmiotu:
  - Drogowe układy komunikacyjne I
 
    - Koordynator przedmiotu:
  - dr hab. inż. Gerard Krawczyk, prof. nzw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakłąd Sterowania Ruchem
 
    - Status przedmiotu:
  - Obowiązkowy
 
    - Poziom kształcenia:
  - Studia I stopnia
 
    - Program:
  - Transport
 
    - Grupa przedmiotów:
  - Specjalnościowe
 
    - Kod przedmiotu:
  - TR.SIP409
 
    - Semestr nominalny:
  - 4 / rok ak. 2014/2015
 
    - Liczba punktów ECTS:
  - 2
 
    - Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
  - 60 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 15 godz., przygotowanie się do kolokwiów 12 godz., konsultacje 3 godz.
 
    - Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
  - 1,5 pkt ECTS (33 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz.,  konsultacje 3 godz.)
 
    - Język prowadzenia zajęć:
  - polski
 
    - Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
  - 0
 
    - Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
 
        - 
            
                - Wykład30h
 
                - Ćwiczenia0h
 
                - Laboratorium0h
 
                - Projekt0h
 
                - Lekcje komputerowe0h
 
            
         
    - Wymagania wstępne:
  - Infrastruktura Transportu I
 
    - Limit liczby studentów:
  - brak
 
    - Cel przedmiotu:
  - Zapoznanie z zasadami: polityki komunikacyjnej, planowania systemów transportu kraju i miast, klasyfikacji i charakterystyk środków transportu, wpływu transportu drogowego na środowisko, ocen ekonomicznej efektywności systemów i inwestycji w transporcie miejskim, doboru metod oceny ekonomicznej rozwiązań
 
    - Treści kształcenia:
  - Treść wykładu:
Polityka komunikacyjna i planowanie, wprowadzenie. System transportu w miastach: Pomiary i badania ruchu. Modele i prognozy ruchu. Środki transportu. Klasyfikacja środków transportu, charakterystyka współczesnych form i środków transportu, zakres stosowania środków przewozowych, perspektywy postępu w technice i technologii transportu, ogólne zasady wyboru środków transportu dla warunków polskich. Ocena efektywności rozwiązań. Uwagi ogólne, rodzaje i zakres ocen ekonomicznej efektywności systemów i inwestycji w transporcie miejskim, dobór metod oceny ekonomicznej efektywności, metody oceny, wybrane metody oceny ekonomicznej efektywności rozwiązań, analizy wielokryterialne, dostępne programy komputerowe oddziaływanie transportu na środowisko: Charakter i klasyfikacja uciążliwości, metody obliczeń oddziaływania transportu na otoczenie. Obsługa wybranych obszarów: Śródmieście i centrum, osiedla mieszkaniowe, obszary przemysłowe. Projektowanie miast w oparciu o optymalną sieć komunikacji zbiorowej. Forma prezentacji opracowań.
 
    - Metody oceny:
  - dwa sprawdziany.
 
    - Egzamin:
  - nie
 
    - Literatura:
  - Literatura:
1.	Podoski J.: Transport w miastach. WKiŁ. 
2.	Szneigert Z.: Koleje niekonwencjonalne. WKiŁ.
3.	 Ostaszewicz J., Rataj M.: Szybka komunikacja miejska. WKiŁ.
4.	 Datka S., Suchorzewski W., Tracz M.: Inżynieria ruchu. WKiŁ 1997.
5.	Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: "Inżynieria ruchu drogowego", WKiŁ 2011
6.	 Rudnicki A.: Jakość komunikacji miejskiej, wyd: Zeszyty Naukowo-Techniczne Oddz. SITK w Krakowie, Seria Monografie Nr 5 (zeszyt 71) ISSN 1231-9155Warszawa, 2004
7.	Miesięczniki: „Transport Miejski i Regionalny”,  „Przegląd Komunikacyjny”
 
    - Witryna www przedmiotu:
  - www.wt.pw.edu.pl
 
    - Uwagi:
  
    Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt W01
 
                    - posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą zasad polityki komunikacyjnej i planowania
                        Weryfikacja: dwa sprawdziany
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_W09
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05                     
                                    - Efekt W02
 
                    - zna zasady pomiarów i badania ruchu oraz budowy modeli i prognoz ruchu
                        Weryfikacja: dwa sprawdziany
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_W12
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03                     
                                    - Efekt W03
 
                    - zna środki transportu, zakres stosowania środków przewozowych i ogólne zasady wyboru środków transportu dla warunków polskich 
                        Weryfikacja: dwa sprawdziany pisemne
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_W09
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05                     
                                    - Efekt W04
 
                    - zna zasady oceny ekonomicznej efektywności systemów i inwestycji w transporcie miejskim 
                        Weryfikacja: dwa sprawdziany pisemne
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_W12
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03                     
                                    - Efekt W05
 
                    - zna zasady charakter i klasyfikację uciążliwości oraz metody obliczeń oddziaływania transportu na otoczenie
                        Weryfikacja: dwa sprawdziany pisemne
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_W12
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03                     
                                    - Efekt W06
 
                    - zna zasady projektowania miast w oparciu o optymalną sieć komunikacji zbiorowej oraz formę prezentacji opracowań
                        Weryfikacja: dwa sprawdziany pisemne
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_W12
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03                     
                
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt U01
 
                    - potrafi wprowadzać zasady polityki komunikacyjnej i planowania
                        Weryfikacja: dwa sprawdziany pisemne
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_U14, Tr1A_U18
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U10, InzA_U03, T1A_U13, InzA_U05                     
                                    - Efekt U02
 
                    - potrafi projektować drogowe układy komunikacyjne miast w oparciu o optymalną sieć komunikacji zbiorowej i zna formę prezentacji opracowań 
                        Weryfikacja: dwa sprawdziany pisemne
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_U24
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U16, InzA_U08                     
                                    - Efekt U03
 
                    - potrafi oceniać i porównywać efektywność rozwiązań  inwestycji w transporcie miejskim
                        Weryfikacja: dwa sprawdziany pisemne
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_U14, Tr1A_U16
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U10, InzA_U03, T1A_U12, InzA_U04                     
                                    - Efekt U04
 
                    - potrafi oceniać i porównywać oddziaływania transportu na otoczenie 
                        Weryfikacja: dwa sprawdziany pisemne
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_U18, Tr1A_U20
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U13, InzA_U05, T1A_U14, InzA_U06                     
                
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt K01
 
                    - rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji przez całe życie
                        Weryfikacja: dwa sprawdziany pisemne
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_K01
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_K01                     
                                    - Efekt K02
 
                    - ma świadomość wpływu wykonywanych projektów na środowisko 
                        Weryfikacja: dwa sprawdziany pisemne
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_K02
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_K02, T1A_K05, InzA_K01