- Nazwa przedmiotu:
  - Silniki samochodowe II 
 
    - Koordynator przedmiotu:
  - dr hab. inż. Andrzej Wolff, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Eksploatacji i Utrzymania Pojazdów
 
    - Status przedmiotu:
  - Obowiązkowy
 
    - Poziom kształcenia:
  - Studia I stopnia
 
    - Program:
  - Transport
 
    - Grupa przedmiotów:
  - Specjalnościowe
 
    - Kod przedmiotu:
  - Tr.SIS607
 
    - Semestr nominalny:
  - 6 / rok ak. 2014/2015
 
    - Liczba punktów ECTS:
  - 4
 
    - Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
  - 118 godz. w tym: praca na ćwiczeniach 15 godz., praca na laboratoriach 15 godz., konsultacje 3 godz. (w tym konsultacje w zakresie laboratoriów 2 godz.), zapoznanie się z literaturą 10 godz., przygotowanie się do kolokwiów z ćwiczeń 10 godz., wykonanie prac zespołowych w zakresie ćwiczeń 15 godz., przygotowanie się do laboratorium oraz zaliczeń z laboratorium 15 godz., opracowywanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych 35 godz.
 
    - Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
  - 1,5 pkt ECTS (33 godz. w tym: praca na ćwiczeniach 15 godz., praca na laboratoriach 15 godz., konsultacje 3 godz.)
 
    - Język prowadzenia zajęć:
  - polski
 
    - Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
  - 3,0 pkt ECTS (82 godz. w tym: praca na laboratoriach 15 godz., konsultacje w zakresie laboratoriów 2 godz., wykonanie prac zespołowych w zakresie ćwiczeń 15 godz., przygotowanie się do laboratorium oraz zaliczeń z laboratorium 15 godz., opracowywanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych 35 godz.)
 
    - Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
 
        - 
            
                - Wykład0h
 
                - Ćwiczenia15h
 
                - Laboratorium15h
 
                - Projekt0h
 
                - Lekcje komputerowe0h
 
            
         
    - Wymagania wstępne:
  - Silniki Samochodowe I 
 
    - Limit liczby studentów:
  - ćwiczenia: 30 osób, laboratorium: zespoły po 7-10 osób
 
    - Cel przedmiotu:
  - Zdobycie umiejętności samodzielnego przeprowadzania symulacji komputerowych wybranych procesów pracy tłokowego silnika spalinowego oraz wykonywania wstępnych projektów wybranych części silnika.
 
    - Treści kształcenia:
  - Treść ćwiczeń audytoryjnych:
Obliczenia symulacyjne (z wykorzystaniem gotowych programów komputerowych dostarczonych przez prowadzącego albo arkuszy kalkulacyjnych tworzonych przez studentów) wybranych zagadnień dotyczących funkcjonowania samochodowego silnika spalinowego np.: 1) obiegu pracy silnika, 2) obciążeń mechanicznych układu tłokowo-korbowego silnika, 3) wyrównoważenia pracy silnika.
Tematy ćwiczeń laboratoryjnych: 
1. Charakterystyka szybkościowa silnika spalinowego o ZI; 
2. Diagnostyka silnika spalinowego;  
3. Charakterystyka szybkościowa pompy wtryskowej; 
4. Charakterystyka szybkościowa silnika spalinowego o ZS; 
5. Charakterystyka obciążeniowa silnika spalinowego o ZS.
 
    - Metody oceny:
  - ćwiczenia – projekty zespołowe; 
laboratorium – kolokwia, wykonanie sprawozdań
 
    - Egzamin:
  - nie
 
    - Literatura:
  - 1) Jędrzejowski J.: Obliczanie tłokowego silnika spalinowego, WNT, Warszawa 1988; 
2) Kasedorf J.: Układy wtryskowe i katalizatory. WKŁ 1996; 
3) Kneba Z., Makowski S.: Zasilanie i sterowanie silników, WKŁ, Warszawa 2004;
4) Lotko W.: Zasilanie silników paliwami węglowodorowymi i roślinnymi. WNT 1997;
5) Luft S.: Podstawy budowy silników. WKŁ, Warszawa 2006; 
6) Merkisz J., Pielucha J., Radzimiński S.: Emisja zanieczyszczeń motoryzacyjnych w świetle nowych przepisów Unii Europejskiej. WKŁ, Warszawa 2012; 
7) Majerczyk A., Taubert S.: Układy zasilania gazem propan butan. WKŁ, Warszawa 2003; 
8) Mysłowski J.: Doładowanie silników. WKŁ, Warszawa 2002; 
9) Rokosch U.: Układy oczyszczania spalin i pokładowe systemy diagnostyczne samochodów. WKŁ, Warszawa 2007; 
10) Rychter T., Teodorczyk A.: Teoria silników tłokowych. WKŁ, Warszawa 2006; 
11) Serdecki W.: Badania silników spalinowych, Wydaw. Politechniki Poznańskiej, Poznań 2012; 
12) Wajand J.A., Wajand J.T.: Tłokowe silniki spalinowe średnio- i szybkoobrotowe, WNT, Warszawa 2000.
 
    - Witryna www przedmiotu:
  - www.wt.pw.edu.pl
 
    - Uwagi:
  
    Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt W01
 
                    - Ma uporządkowaną podbudowaną teoretycznie wiedzę o procesach zachodzących w silniku spalinowym
                        Weryfikacja: ćwiczenia – projekty zespołowe;  laboratorium – kolokwia
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_W08
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05                     
                                    - Efekt W02
 
                    - Zna podstawowe metody obliczeniowe rozwiązywania zagadnień dotyczących procesów pracy silnika
                        Weryfikacja: ćwiczenia – projekty zespołowe;  laboratorium – kolokwia
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_W01
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W01, T1A_W07, InzA_W02                     
                                    - Efekt W03
 
                    - Ma wiedzę o budowie i zasadzie działania najważniejszych układów samochodowego silnika spalinowego. Zna charakterystyki silnika oraz podstawowe metody badań empirycznych silnika, w tym emisji toksycznych związków spalin.
                        Weryfikacja: ćwiczenia – projekty zespołowe;  laboratorium – kolokwia
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_W09
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05                     
                
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt U01
 
                    - Potrafi pozyskać informacje z literatury dotyczące rozwiązywania zadań z silników spalinowych
                        Weryfikacja: ćwiczenia – projekty zespołowe;  laboratorium – kolokwia
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_U01
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U01                     
                                    - Efekt U02
 
                    - Potrafi stosować odpowiednie metody analityczne i symulacyjne do analizowania procesów fizycznych zachodzących w silniku spalinowym
                        Weryfikacja: ćwiczenia – projekty zespołowe;  laboratorium – kolokwia
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_U11
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U09, InzA_U02                     
                                    - Efekt U03
 
                    - Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia dotyczące silników spalinowych. Umie interpretować wyniki pomiarów i wyciągać wnioski.
                        Weryfikacja: ćwiczenia – projekty zespołowe;  laboratorium – kolokwia
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_U09, Tr1A_U21
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, InzA_U01, T1A_U15, InzA_U07                     
                
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt K01
 
                    - Potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
                        Weryfikacja: ćwiczenia – projekty zespołowe;  laboratorium – kolokwia, wykonywanie sprawozdań
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_K03
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_K03                     
                                    - Efekt K02
 
                    - Potrafi określić priorytet oraz identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z realizacją określonego przez siebie lub innych zadania
                        Weryfikacja: ćwiczenia – projekty zespołowe;  laboratorium – kolokwia, wykonywanie sprawozdań
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_K04
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_K04