- Nazwa przedmiotu:
  - Podstawy budowy maszyn  V 
 
    - Koordynator przedmiotu:
  - prof. dr hab. inż. Krzysztof Zboiński, prof. nzw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Infrastruktury Transportu 
 
    - Status przedmiotu:
  - Obowiązkowy
 
    - Poziom kształcenia:
  - Studia I stopnia
 
    - Program:
  - Transport
 
    - Grupa przedmiotów:
  - Specjalnościowe
 
    - Kod przedmiotu:
  - TR.SIS405
 
    - Semestr nominalny:
  - 5 / rok ak. 2014/2015
 
    - Liczba punktów ECTS:
  - 1
 
    - Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
  - Godziny ćwiczeń projektowych 			15
Zapoznanie się ze wskazana literaturą		10
Przygotowanie do zaliczenia			 5
Konsultacje                                                 5
Razem  35
 
    - Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
  - 1 pkt. ECTS
Godziny ćwiczeń projektowych 			15
Konsultacje                                                 5
Razem  20
 
    - Język prowadzenia zajęć:
  - polski
 
    - Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
  - 1 pkt. ECTS
Godziny ćwiczeń projektowych  15
Samodzielne przygotowanie projektu
10
Razem 25
 
    - Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
 
        - 
            
                - Wykład0h
 
                - Ćwiczenia0h
 
                - Laboratorium0h
 
                - Projekt15h
 
                - Lekcje komputerowe0h
 
            
         
    - Wymagania wstępne:
  - Podstawy budowy maszyn I i II. 
 
    - Limit liczby studentów:
  - brak
 
    - Cel przedmiotu:
  - Poznanie zasad i opanowanie praktyczne umiejętności konstruowania elementów maszyn i urządzeń na podwyższonym poziomie, obejmujące ogólną budowę maszyn i budowę pojazdów kołowo-drogowych 
 
    - Treści kształcenia:
  - Treść ćwiczeń projektowych
Zakres merytoryczny ćwiczeń odpowiada wykładowi z przedmiotu PBM IV. Ćwiczenia obejmują 1 projekt. Dotyczy on projektowania elementów lub zespołów spotykanych w pojazdach kołowych (do wyboru: wał wykorbiony, sprzęgło cierne, przekładnia główna z mechanizmem różnicowym, skrzynka biegów lub przekładnia obiegowa). Projekty obejmują obliczenia wytrzymałościowe kluczowych elementów i dokumentację rysunkową wykonaną oprogramowaniem Autodesk INVENTOR do modelowania bryłowego. Zakres przygotowywanej dokumentacji dostosowany jest do stopnia złożoności projektowanych obiektów. Dla obiektu pierwszego jest pełny, drugiego nieco ograniczony, a dla przekładni znacznie ograniczony.
 
    - Metody oceny:
  - zaliczane na podstawie średniej z ocen za wykonanie projektów. 
 
    - Egzamin:
  - tak
 
    - Literatura:
  - Pod red. M. Dietricha - Podstawy Konstrukcji Maszyn cz. I, II i III. PWN, Warszawa 1999.
Z. Szydelski  - Napęd i sterowanie hydrauliczne. WKŁ, 1999.
L. Muller       - Przekładnie zębate.
L. Muller, A. Wilk – Zębate przekładnie obiegowe. WN PWN, 1996.
Z. Osiński     - Sprzęgła i hamulce, WN PWN, 1996.
J. Reimpell, J. Betzler - Podwozia samochodów. Podstawy konstrukcji. WKŁ, 2001.
 
    - Witryna www przedmiotu:
  - www.wt.pw.edu.pl
 
    - Uwagi:
  
    Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt W01
 
                    - posiada wiedzę praktyczną w zakresie wykorzystania wytrzymałości zmeczęniowej w konstruowaniu
                        Weryfikacja: wykonanie projektu –  tzw. obrona projektu w formie dyskusji i pytań
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_W12
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03                     
                                    - Efekt W02
 
                    - posiada wiedzę praktyczną w zakresie projektowania wałów wykorbionych i korbowych oraz ich wyrównoważania i łożyskowania
                        Weryfikacja: wykonanie projektu –  tzw. obrona projektu w formie dyskusji i pytań
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_W06
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W02, InzA_W05                     
                                    - Efekt W03
 
                    - posiada wiedzę praktyczną w zakresie projektowania sprzęgieł ciernych
                        Weryfikacja: wykonanie projektu –  tzw. obrona projektu w formie dyskusji i pytań
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_W06
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W02, InzA_W05                     
                                    - Efekt W04
 
                    - posiada wiedzę praktyczną w zakresie projektowania przekładni obiegowych, mechanizmów różnicowych i skrzyń biegów 
                        Weryfikacja: wykonanie projektu –  tzw. obrona projektu w formie dyskusji i pytań
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_W06
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W02, InzA_W05                     
                                    - Efekt W05
 
                    - posiada wiedzę praktyczną dotyczacą przygotowania dokumentacji projektowej, posiada wiedzę praktyczną w projektowaniu z użyciem programów typu CAD zarówno 2-D jak i 3-D (projektowanie bryłowe) - AutoCAD i Inventor
                        Weryfikacja: wykonanie projektu –  tzw. obrona projektu w formie dyskusji i pytań
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_W06, Tr1A_W10
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W02, InzA_W05, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05                     
                
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt U01
 
                    - posiada umiejętność samodzielnego wykonania średnio złożonych i analizy złożonych projektów konstrukcyjnych w zakresie budowy maszyn
                        Weryfikacja: wykonanie projektu
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_U08, Tr1A_U24, Tr1A_U25
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U07, T1A_U16, InzA_U08, T1A_U01, T1A_U16, InzA_U08                     
                                    - Efekt U02
 
                    - posiada umiejętność wykorzystania komputerowych technik projektowania 2-D i 3-D (bryłowego)
                        Weryfikacja: wykonanie projektu
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_U08, Tr1A_U23
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U07, T1A_U16, InzA_U08                     
                
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt K01
 
                    - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, przede wszystkim w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
                        Weryfikacja: zaliczenie projektu, rozmowa
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_K01
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_K01                     
                                    - Efekt K02
 
                    - potrafi współpracować i pracować w grupie
                        Weryfikacja: zaliczenie projektu, rozmowa
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_K03
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_K03                     
                                    - Efekt K03
 
                    - potrafi określić priorytet oraz identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z realizacją określonego przez siebie lub innych zadania
                        Weryfikacja: zaliczenie projektu, rozmowa
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_K04
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_K04