- Nazwa przedmiotu:
  - Wspomaganie komputerowe prac inżynierskich II
 
    - Koordynator przedmiotu:
  - mgr inż. Jerzy Kowara, asystent, Wydział Transportu PW, Zakład Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie
 
    - Status przedmiotu:
  - Obowiązkowy
 
    - Poziom kształcenia:
  - Studia I stopnia
 
    - Program:
  - Transport
 
    - Grupa przedmiotów:
  - Specjalnościowe
 
    - Kod przedmiotu:
  - TR.SIS609
 
    - Semestr nominalny:
  - 6 / rok ak. 2014/2015
 
    - Liczba punktów ECTS:
  - 4
 
    - Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
  - 109 godzin, w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 30 godz., studiowanie literatury przedmiotu: 11 godz., samodzielne opracowanie wyników z przeprowadzonych ćwiczeń 10 godz., konsultacje 3 godz., przygotowanie się do kolokwium 10 godz., indywidualna praca z programem: 30 godz.
 
    - Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
  - 2,0 pkt. ECTS (48 godz., w tym: praca na wykładach: 15 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych: 30 godz., konsultacje 3 godz.)
 
    - Język prowadzenia zajęć:
  - polski
 
    - Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
  - 3,0 pkt. ECTS (80 godzin, w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych: 30 godz., konsultacje w zakresie zajęć laboratoryjnych 2 godz., samodzielne opracowanie wyników z przeprowadzonych ćwiczeń 10 godz., indywidualna praca z programem: 30 godz., studiowanie literatury przedmiotu w zakresie praktycznym: 8 godz.)
 
    - Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
 
        - 
            
                - Wykład15h
 
                - Ćwiczenia0h
 
                - Laboratorium30h
 
                - Projekt0h
 
                - Lekcje komputerowe0h
 
            
         
    - Wymagania wstępne:
  - Znajomość zasad oraz umiejętność praktycznego wykorzystania inżynierskiej dokumentacji 2D i 3D. Znajomość podstawowych praw i zasad mechaniki ogólnej oraz umiejętność ich zastosowania w badaniu ruchu prostych obiektów technicznych. Umiejętność modelowania prostych układów regulacji.
 
    - Limit liczby studentów:
  - brak
 
    - Cel przedmiotu:
  - Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi zagadnień związanych z wirtualnym prototypowaniem układów mechanicznych i mechatronicznych oraz prowadzeniem analiz kinematycznych i dynamicznych tych układów. Nabycie przez studentów umiejętności wykorzystania profesjonalnego oprogramowania inżynierskiego klasy Multibody Systems (MBS)  w modelowaniu i symulacji układów mechanicznych i mechatronicznych.
 
    - Treści kształcenia:
  - Treść wykładu:
Wprowadzenie do analiz i obliczeń inżynierskich wspomaganych komputerowo z wykorzystaniem metody układów wieloczłonowych (MBS). Struktura oprogramowania MBS (pre i postprocesor, solver) Wprowadzenie do systemów MBS, podział tych systemów. Zadania proste i odwrotne dynamiki. Identyfikacja parametrów modeli, weryfikacja i walidacja oprogramowania. Benchmark weryfikujący oprogramowanie Położenie i orientacja członów w przestrzeni.
Treść ćwiczeń laboratoryjnych:
Wykorzystanie profesjonalnego oprogramowania inżynierskiego klasy MBS. Modelowanie układów mechanicznych metodą układów wieloczłonowych (MBS), modelowania więzów, oddziaływania pomiędzy członami, wykorzystanie funkcji stanu. Parametryzacja modeli. Prowadzenie analiz kinematycznych i dynamicznych. Wykorzystanie modelu MBS do badań oddziaływania na człowieka, Wykorzystanie modelu MBS do wyznaczenia warunków brzegowych do analiz MES. Przetwarzanie i prezentacja wyników. Ilustracja niektórych tez wykładu.
 
    - Metody oceny:
  - Wykład:  ocena formująca: 2 pisemne lub ustne sprawdziany /każdy/ 3 pytania dotyczące wybranych zagadnień teoretycznych oraz znajomości metodyki prowadzenia badań symulacyjnych, fakultatywna ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian zawierający 6 pytań otwartych;
Ćwiczenia laboratoryjne:  ocena formująca: sprawdzenie poprawnego wykonania wirtualnego modelu i ustny sprawdzian z rozumienia otrzymanych wyników symulacji /dla każdego z 10 ćwiczeń/, fakultatywna ocena podsumowująca: wykonanie 1 lub 2 samodzielnych projektów
 
    - Egzamin:
  - nie
 
    - Literatura:
  - Literatura podstawowa:
1) Wojtyra M., Frączek J.: Metoda układów wieloczłonowych w dynamice mechanizmów. Ćwiczenia z zastosowaniem programu ADAMS. OWPW, 2007,
2) Frączek J., Wojtyra M.: Kinematyka układów wieloczłonowych. Metody obliczeniowe. WNT, 2008,
Literatura uzupełniająca:
1) Nikravesh P.E.: Computer-Aided Analysis of Mechanical Systems. Prentice Hall, 1988,
2) Haug E.J.: Computer-Aided Kinematics and Dynamics of Mechanical Systems. Volume I: Basic Methods, Allyn and Bacon, 1989,
3) Garcia de Jalon J., Bayo E.: Kinematic and Dynamic Simulation of Multibody Systems. Springer-Verlag, 1994.
 
    - Witryna www przedmiotu:
  - www.simt.wt.pw.edu.pl
 
    - Uwagi:
  
    Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt W01
 
                    - Posiada wiedzę podstawową w zakresie procesu wirtualnego prototypowania układów mechanicznych i mechatronicznych oraz automatycznego generowania równań ruchu
                        Weryfikacja: forma pisemna lub ustna; ocena formująca: 2 sprawdziany /każdy/ 3 otwarte pytania , wymagana pełna odpowiedź na 2 lub częściowa na 3 pytania, fakultatywna ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian zawierający 6 pytań otwartych, wymagana pełna odpowiedź na 4 lub częściowa na 6 pytań;
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_W10, Tr1A_W11, Tr1A_W12
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05, T1A_W06, InzA_W01, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03                     
                                    - Efekt W02
 
                    - Zna techniki modelowania układów wieloczłonowych (MBS) oraz profesjonalne oprogramowanie inzynierskie
                        Weryfikacja: forma pisemna lub ustna; ocena formująca: 2 sprawdziany /każdy/ 3 otwarte pytania , wymagana pełna odpowiedź na 2 lub częściowa na 3 pytania, fakultatywna ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian zawierający 6 pytań otwartych, wymagana pełna odpowiedź na 4 lub częściowa na 6 pytań;
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_W09, Tr1A_W10
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05                     
                                    - Efekt W03
 
                    - Rozumie wyniki otrzymanych analiz zna sposoby prezentacji otrzymanych wyników
                        Weryfikacja: forma pisemna lub ustna; ocena formująca: 2 sprawdziany /każdy/ 3 otwarte pytania , wymagana pełna odpowiedź na 2 lub częściowa na 3 pytania, fakultatywna ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian zawierający 6 pytań otwartych, wymagana pełna odpowiedź na 4 lub częściowa na 6 pytań;
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_W08, Tr1A_W12
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03                     
                
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt U01
 
                    - Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem technik MBS w środowisku modelowania układów mechanicznych
                        Weryfikacja: ocenie podlega  wykonanie wirtualnego modelu i prezentacja  otrzymanych wyników symulacji oraz ich rozumienie /wymagane jest otrzymanie 6 pkt z możliwych do uzyskania 10/
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_U02
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U02                     
                                    - Efekt U02
 
                    - Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z wykorzystaniem technik MBS, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
                        Weryfikacja: ocenie podlega  wykonanie wirtualnego modelu i prezentacja  otrzymanych wyników symulacji oraz ich rozumienie /wymagane jest otrzymanie 6 pkt z możliwych do uzyskania 10/
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_U09, Tr1A_U10
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, InzA_U01, T1A_U07, T1A_U09, InzA_U02                     
                
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt K01
 
                    - Potrafi odpowiednio określić priorytety dla realizacji przedstawionych zadań
                        Weryfikacja: ocenie podlega  wykonanie wirtualnego modelu i prezentacja  otrzymanych wyników symulacji oraz ich rozumienie /wymagane jest otrzymanie 6 pkt z możliwych do uzyskania 10/
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_K04
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_K04