- Nazwa przedmiotu:
  - Badania operacyjne 
 
    - Koordynator przedmiotu:
  - dr inż. Sylwester Gładyś, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Transportu Lotniczego 
 
    - Status przedmiotu:
  - Obowiązkowy
 
    - Poziom kształcenia:
  - Studia I stopnia
 
    - Program:
  - Transport
 
    - Grupa przedmiotów:
  - Obowiązkowe
 
    - Kod przedmiotu:
  - TR.SIK306
 
    - Semestr nominalny:
  - 3 / rok ak. 2014/2015
 
    - Liczba punktów ECTS:
  - 5
 
    - Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
  - 150 godzin, w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na ćwiczeniach 30 godz., zapoznanie się ze wskazana literaturą 45 godz., przygotowanie się do kolokwiów 40 godz., konsultacje 5 godz.
 
    - Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
  - 2,5 pkt. ECTS (65 godzin, w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na ćwiczeniach 30 godz., konsultacje 5 godz.)
 
    - Język prowadzenia zajęć:
  - polski
 
    - Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
  - 0
 
    - Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
 
        - 
            
                - Wykład30h
 
                - Ćwiczenia30h
 
                - Laboratorium0h
 
                - Projekt0h
 
                - Lekcje komputerowe0h
 
            
         
    - Wymagania wstępne:
  - brak
 
    - Limit liczby studentów:
  - wykład: brak, ćwiczenia: 30 osób
 
    - Cel przedmiotu:
  - Zdobywanie umiejętności budowy i wykorzystania modeli matematycznych wspomagających procesy podejmowania decyzji. Umiejętności te obejmują formułowanie typowych problemów decyzyjnych, a następnie dobór lub adaptację standardowych modeli decyzyjnych. Określenie modelu decyzyjnego pozwoli na dobór modelu komputerowego w celu jego rozwiązania.
 
    - Treści kształcenia:
  - Treść wykładu:
Przedmiot i metodologia badań operacyjnych. Modelowanie procesów decyzyjnych. Budowa i rodzaje modeli decyzyjnych. Klasyfikacja modeli decyzyjnych w badaniach operacyjnych. 
Programowanie liniowe –formułowanie zadania, algorytm simpleks. Przykłady problemów decyzyjnych formułowanych w postaci zadań programowania liniowego. Ocena rozwiązania optymalnego problemu decyzyjnego. Parametryczne programowanie liniowe. Ogólne zasady i metody analizy wielokryterialnej.
Zagadnienie transportowe – formułowanie zadania, metoda potencjałów. Przykłady modeli decyzyjnych formułowanych w postaci zagadnienia transportowego. Modele z ograniczeniem przepustowości na wybranych trasach przewozowych. Zagadnienie transportowe z kryterium czasu. Ogólne sformułowanie zagadnienia przydziałów. Przydziały wzajemnie jednoznaczne. Problematyka wyznaczania przydziałów optymalnych.
Programowanie dynamiczne -  formułowanie wieloetapowego procesu decyzyjnego. Zasada optymalności Bellmana. Przykłady wykorzystania metody programowania dynamicznego.
Teoria masowej obsługi. Klasyfikacje systemów masowej obsługi. Modele masowej obsługi jedno i wielokanałowe. Charakterystyka i analiza obsługi grupowej i wielofazowej. Badania modelowe sieci masowej obsługi. 
Elementy teorii grafów i sieci – podstawowe pojęcia. Drogi ekstremalne w sieciach. Problem komiwojażera.
Optymalizacja kosztów realizacji przedsięwzięcia. Konstrukcja sieci czynnościowej. Metoda optymalizacji kosztów realizacji przedsięwzięcia. Metoda planowania przedsięwzięcia w warunkach niepewności.
Zagadnienie transportowe Forda-Fulkersona – wyznaczanie przepływu maksymalnego w sieci, przepływu zaspokajającego o minimalnym koszcie.
Treść ćwiczeń audytoryjnych:
Zagadnienia decyzyjne rozwiązywane metodami programowania liniowego i całkowitoliczbowego (wykorzystanie metody graficznej, algorytmu  simpleks, algorytmu transportowego) – problemy planowania produkcji, diety i rozkroju, problemy transportowo-produkcyjne, minimalizacji pustych przebiegów, wyboru lokalizacji obiektów, przydziałów optymalnych o minimalnym koszcie/maksymalnym zysku, przydziałów z kryterium minimaksymalizacji.
Praktyczne zastosowanie algorytmu sekwencyjnego Bellmana przy rozwiązywaniu zagadnień optymalizacyjnych z wykorzystaniem programowania dynamicznego – wybór drogi minimalnej, problem załadunku, problem alokacji zasobów. 
Praktyczna analiza systemów masowej obsługi. Wyznaczanie wybranych charakterystyk systemów masowej obsługi.
Wybrane metody i algorytmy programowania sieciowego – wyznaczanie dróg ekstremalnych w sieciach (algorytm Dijakstry), problemy dystrybucji towarów (PRIM, KRUSKAL), optymalizacja kosztów realizacji przedsięwzięcia (ścieżka krytyczna, CPM/PERT), przepływy zaspokajające w sieciach (algorytm Forda-Fulkersona)
 
    - Metody oceny:
  - Ocena formująca: 2 kolokwia składające się z części teoretycznej (forma testu) i praktycznej (realizacja omawianych algorytmów). Ocena podsumowująca: średnia z ocen zaliczonych kolokwiów
 
    - Egzamin:
  - nie
 
    - Literatura:
  - Trzaskalik T.: Wprowadzenie do badań operacyjnych z komputerem, PWE, Warszawa 2008. Siudak M.: Badania Operacyjne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1998. Kukuła K.(red): Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa,1997 Szapiro T.(red.): Decyzje menedżerskie z Excelem, PWE, Warszawa 2000.
 
    - Witryna www przedmiotu:
  - www.wt.pw.edu.pl
 
    - Uwagi:
  
    Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt W01
 
                    - Posiada wiedzę w zakresie podejmowania decyzji na podstawie konstrukcji oraz analizy liniowych modeli decyzyjnych 
                        Weryfikacja: kolokwium (część teoretyczna + część praktyczna)
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_W01, Tr1A_W05, Tr1A_W12
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W01, T1A_W07, InzA_W02, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03                     
                                    - Efekt W02
 
                    - Posiada wiedzę w zakresie teorii masowej obsługi, zna wielkości (parametry) charakteryzujące określone cechy systemów masowej obsługi
                        Weryfikacja: kolokwium (część teoretyczna + część praktyczna)
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_W01, Tr1A_W05, Tr1A_W12
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W01, T1A_W07, InzA_W02, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03                     
                                    - Efekt W03
 
                    - Posiada wiedzę do samodzielnej budowy i wykorzystania sieciowych modeli decyzyjnych do rozwiązywania podstawowych problemów transportowych
                        Weryfikacja: kolokwium (część teoretyczna + część praktyczna)
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_W01, Tr1A_W05, Tr1A_W12
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W01, T1A_W07, InzA_W02, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03                     
                                    - Efekt W04
 
                    - Posiada wiedzę w zakresie konstrukcji sieci czynnościowych, optymalizacji kosztów planowania i realizacji przedsięwzięć
                        Weryfikacja: kolokwium (część teoretyczna + część praktyczna)
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_W01, Tr1A_W05, Tr1A_W12
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W01, T1A_W07, InzA_W02, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03                     
                                    - Efekt W05
 
                    - Zna praktyczne zastosowanie programowania dynamicznego  do rozwiązywania zagadnień optymalizacyjnych 
                        Weryfikacja: kolokwium (część teoretyczna + część praktyczna)
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_W01, Tr1A_W05, Tr1A_W12
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W01, T1A_W07, InzA_W02, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03                     
                
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt U01
 
                    - Potrafi samodzielnie formułować typowe modele sytuacji decyzyjnych
                        Weryfikacja: kolokwium (część teoretyczna + część praktyczna)
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_U11, Tr1A_U12, Tr1A_U13
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U09, InzA_U02, T1A_U09, T1A_U10, InzA_U02, InzA_U03, T1A_U09, T1A_U12, InzA_U02, InzA_U04                     
                                    - Efekt U02
 
                    - Potrafi wykorzystać  poznane metody badań operacyjnych jako narzędzi wspomagających procesy podejmowania decyzji
                        Weryfikacja: kolokwium (część teoretyczna + część praktyczna)
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_U11, Tr1A_U12, Tr1A_U13
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U09, InzA_U02, T1A_U09, T1A_U10, InzA_U02, InzA_U03, T1A_U09, T1A_U12, InzA_U02, InzA_U04                     
                                    - Efekt U03
 
                    - Potrafi dobrać  i adaptować odpowiednie metody analityczne do rozwiązywania problemów transportowych
                        Weryfikacja: kolokwium (część teoretyczna + część praktyczna)
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_U11, Tr1A_U12, Tr1A_U13
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U09, InzA_U02, T1A_U09, T1A_U10, InzA_U02, InzA_U03, T1A_U09, T1A_U12, InzA_U02, InzA_U04