- Nazwa przedmiotu:
  - Metody matematyczne w transporcie 
 
    - Koordynator przedmiotu:
  - dr hab. inż. Jacek Skorupski, prof. nzw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Transportu Lotniczego
 
    - Status przedmiotu:
  - Obowiązkowy
 
    - Poziom kształcenia:
  - Studia II stopnia
 
    - Program:
  - Transport
 
    - Grupa przedmiotów:
  - Obowiązkowe
 
    - Kod przedmiotu:
  - TR.NMK103
 
    - Semestr nominalny:
  - 1 / rok ak. 2014/2015
 
    - Liczba punktów ECTS:
  - 4
 
    - Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
  - 120 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., praca na ćwiczeniach 9 godz., zapoznanie się ze wskazana literaturą 42 godz., przygotowanie się do egzaminu 46 godz., konsultacje 5 godz.
 
    - Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
  - 1,5 pkt ECTS (32 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., praca na ćwiczeniach 9 godz.,  konsultacje 5 godz.)
 
    - Język prowadzenia zajęć:
  - polski
 
    - Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
  - 0
 
    - Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
 
        - 
            
                - Wykład30h
 
                - Ćwiczenia15h
 
                - Laboratorium0h
 
                - Projekt0h
 
                - Lekcje komputerowe0h
 
            
         
    - Wymagania wstępne:
  - brak
 
    - Limit liczby studentów:
  - wykład: brak, ćwiczenia: 30 osób
 
    - Cel przedmiotu:
  - Wprowadzenie w problematykę i opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu wykorzystania wybranych metod matematycznych (metod badań operacyjnych) w transporcie.
 
    - Treści kształcenia:
  - Treść zajęć:
1.	Ogólne wprowadzenie w tematykę przedmiotu (wykład 2 godz.):
a.	przedstawienie typowych, realnych problemów decyzyjnych w transporcie,
b.	wykazanie konieczności posługiwania się metodami matematycznymi, 
c.	wykazanie konieczności systemowego i kompleksowego analizowania problemu – analiza systemowa,
d.	pojęcie modelu, rodzaje modeli,
e.	proces modelowania, 
f.	pojęcie optymalizacji, konieczność optymalizacji,
g.	zadanie optymalizacyjne – istota, sposób formułowania, 
h.	elementy zadania optymalizacyjnego – funkcja celu, zmienne decyzyjne, ograniczenia,
i.	ogólny przegląd zadań i metod optymalizacyjnych – programowanie matematyczne (w tym liniowe - PL), grafy i sieci (GS), zagadnienie Transportowe (ZT), programowanie dynamiczne (PD),
2.	Teoria zapasów (TZ) (wykład 4 godz., ćwiczenia 4 godz.)
a.	definicje ogólne, zastosowanie TZ – rozwiązywane problemy, 
b.	deterministyczne modele ekonomicznej wielkości partii (jedno i wielowymiarowe) – wykresy zużycia, modele bez niedoborów, z niedoborami, z upustami cenowymi, z ograniczoną przestrzenią magazynową,
c.	deterministyczne modele dynamiczne (ogólne, z funkcją kosztów wklęsłą i wypukłą) – wykorzystanie metod programowania dynamicznego oraz algorytmów specjalnych
d.	probabilistyczne modele zapasów (jedno i wieloetapowe, z początkowymi zapasami, z kosztem stałym) – założenia, analiza wartości oczekiwanej zysku, rozwiązania analityczne i graficzne. 
e.	formułowanie problemu decyzyjnego jako zadania TZ i wybór właściwego modelu (z uwzględnieniem założeń i ograniczeń modeli oraz warunków rzeczywistego problemu decyzyjnego).
3.	Zastosowanie teorii gier (TG) w zagadnieniach transportowych (wykład 4 godz., ćwiczenia 2 godz.): 
a.	podstawowe definicje i pojęcia – gra, gracz, strategia (czysta i mieszana), zbiór informacyjny, wartość gry, rozwiązanie gry, warunki stosowalności TG, klasyfikacja gier,
b.	teoria gier niekooperacyjnych – formy zapisu (gry macierzowe, drzewa gry), przykłady gier (klasyczne i transportowe), 
c.	formułowanie problemu decyzyjnego jako zadania TG i zapis w jednej z postaci, przekształcanie z postaci ekstensywnej do normalnej,
d.	 metody rozwiązywania gier macierzowych – wyznaczanie punktu siodłowego  (interpretacja istoty punktu siodłowego, dyskusja istnienia punktu siodłowego i układu strategii mieszanych w równowadze, zasada minimaksu), metoda eliminacji dominant (wyszukiwanie strategii zdominowanych, sens praktyczny tego procesu), rozwiązanie gry o wymiarach 2x2, graficzne rozwiązanie gry o wymiarach 2xn (wskazanie strategii minimaksowych i maksyminowych), metody postępowania dla gier o większych wymiarach (programowanie matematyczne, symulacja),
e.	gry wieloosobowe - gry kooperacyjne (warunki występowania kooperacji, przykłady gier kooperacyjnych – klasyczne i transportowe, modyfikacja strategii równowagi), koalicje dopuszczalne, funkcja charakterystyczna, 
f.	problem targu i metody jego rozwiązania – równość wypłat, równość użyteczności, maksymalizacja użyteczności, schemat arbitrażowy Nasha, wartość Shapleya.
4.	Teoria decyzji (TD) (wykład 2 godz.): 
a.	gry z naturą – przykłady transportowe, problemy decyzyjne (warunki całkowitej i częściowej niepewności)
b.	formułowanie problemu decyzyjnego jako zadania TD, określenie typu i możliwych sposobów zwiększenia zakresu informacji, 
c.	podejmowanie decyzji w warunkach niepewności – kryteria rozwiązania (Walda, Hurwicza, Savage’a Laplace’a-Bayesa),
d.	analiza możliwości zmniejszenia zakresu niepewności.
5.	Teoria masowej obsługi (TMO) (wykład 2 godz, ćwiczenia 2 godz.)
a.	podstawowe definicje – system masowej obsługi,
b.	typy i klasyfikacja systemów masowej obsługi, ich charakterystyki, regulaminy
c.	losowe procesy zgłoszeń i obsług
d.	równania dynamiki w systemach masowej obsługi – dla węzłów, dla przekrojów
e.	wyznaczanie charakterystyk systemów – warunki równowagi, twierdzenie Little’a, współczynnik wykorzystania systemu.
6.	Analiza wielokryterialna (AW) (wykład 2 godz., ćwiczenia 2 godz.): 
a.	ogólna definicja analizy wielokryterialnej, przykłady transportowe,
b.	formułowanie problemu decyzyjnego jako zadania AW, hierarchizacja kryteriów, zbiór rozwiązań nie zdominowanych, wagi kryteriów,
c.	metody rozwiązania - normalizacja, metoda leksykograficzna, metoda dystansowa, dwureferencyjna procedura interaktywna, superkryterium (ważona funkcja użyteczności), ranking Capelanda,
d.	optymalizacja wielokryterialna – podstawowe pojęcie, sposoby definiowania problemów.
7.	Programowanie matematyczne (PM) (wykład 2 godz.): 
a.	przykłady problemów decyzyjnych formułowanych jako zadania PM inne niż PL, konieczność wprowadzania dodatkowych ograniczeń i nieliniowej postaci zależności,
b.	pojęcie ekstremum lokalnego i globalnego, 
c.	programowanie całkowitoliczbowe (PCL) – definiowanie problemu, metody rozwiązywania, 
d.	programowanie binarne (PB) - definiowanie problemu,
e.	problemy NP- trudne,
f.	formułowanie problemu decyzyjnego jako zadania PM nieliniowego.
8.	Zbiory rozmyte (ZR) (wykład 2 godz.):
a.	opis problemów formułowanych w sposób niejednoznaczny i nieprecyzyjny, rodzaje niepewności,
b.	podstawowe pojęcia – zbiór rozmyty, funkcja przynależności, rodzaje zbiorów rozmytych, operacje na zbiorach rozmytych,
c.	relacje rozmyte i ich właściwości, reguły rozmyte,
d.	formułowanie problemów decyzyjnych w transporcie jako zadania ZR,
9.	Sztuczne sieci neuronowe, algorytmy mrówkowe i inne inspirowane przyrodą (wykład 2 godz.)
a.	definicje ogólne, model sztucznego neuronu, topologia, reguły uczenia sieci, funkcje aktywacji, analogie biologiczne,
b.	obszary zastosowań sztucznych sieci neuronowych w problemach decyzyjnych w transporcie – identyfikacja modeli,
c.	charakterystyka procesu uczenia, wybrane typy sieci.
10.	Sieci Petriego (PN) (wykład 4 godz., ćwiczenia 2 godz.)
a.	podstawowe definicje, elementy sieci Petriego – miejsca, tranzycje, łuki, znaczniki, ogólne zasady budowy sieci Petriego,
b.	dynamika sieci, rozmieszczenie znaczników, stany sieci,
c.	modelowanie procesów ruchowych z wykorzystaniem sieci Petriego - przykłady dla różnych gałęzi transportu,
d.	właściwości sieci – żywotność, odwracalność, zatrzaski, pułapki,
e.	typy sieci Petriego – uogólnione, stochastyczne, czasowe, kolorowane,
f.	formułowanie problemów jako modeli PN, określanie zbioru i grafu osiągalności,
g.	analityczne wyznaczanie charakterystyk systemu, interpretacja wyników,
h.	symulacyjna analiza procesów ruchowych modelowanych z wykorzystaniem sieci Petriego.
 
    - Metody oceny:
  - Ocena formująca: dwie kartkówki na ćwiczeniach
Ocena podsumowująca: egzamin pisemny testowy jednokrotnego wyboru
 
    - Egzamin:
  - tak
 
    - Literatura:
  - Kałuski J., Teoria gier, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, 2002. Burzyński J., Teoria obsługi masowej, AGH Kraków (skrypt). Tyszka T., Analiza decyzyjna i psychologia decyzji, PWN 1996
 
    - Witryna www przedmiotu:
  - http://skorupski.waw.pl/mmt
 
    - Uwagi:
  
    Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt W01
 
                    - Zna podstawowe pojęcia z zakresu modelowania, optymalizacji, analizy systemowej – w odniesieniu do szeroko rozumianych zagadnień transportowych
                        Weryfikacja: Ocena formująca: dwie kartkówki na ćwiczeniach Ocena podsumowująca: egzamin pisemny testowy jednokrotnego wyboru
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr2A_W09, Tr2A_W08, Tr2A_W02, Tr2A_W01
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W07, InzA_W02, T2A_W07, InzA_W02, T2A_W01, T2A_W01                     
                                    - Efekt W02
 
                    - Zna podstawowe modele teorii zapasów, zna podstawowe pojęcia z zakresu zbiorów rozmytych, sztucznych sieci neuronowych i innych metod matematycznych inspirowanych naturą, zna definicje, elementy i zasady modelowania z wykorzystaniem sieci Petriego
                        Weryfikacja: Ocena formująca: dwie kartkówki na ćwiczeniach Ocena podsumowująca: egzamin pisemny testowy jednokrotnego wyboru
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr2A_W09, Tr2A_W08, Tr2A_W02, Tr2A_W01
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W07, InzA_W02, T2A_W07, InzA_W02, T2A_W01, T2A_W01                     
                                    - Efekt W03
 
                    - Zna podstawowe pojęcia z zakresu teorii gier i teorii zna sposoby analizy i wyznaczania charakterystyk systemów masowej obsługi
                        Weryfikacja: Ocena formująca: dwie kartkówki na ćwiczeniach Ocena podsumowująca: egzamin pisemny testowy jednokrotnego wyboru
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr2A_W09, Tr2A_W08, Tr2A_W02, Tr2A_W01
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W07, InzA_W02, T2A_W07, InzA_W02, T2A_W01, T2A_W01                     
                
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt U01
 
                    - Potrafi na podstawie werbalnego opisu sytuacji decyzyjnej zdefiniować formalnie zadanie decyzyjne
                        Weryfikacja: Ocena formująca: dwie kartkówki na ćwiczeniach Ocena podsumowująca: egzamin pisemny testowy jednokrotnego wyboru
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr2A_U11, Tr2A_U10, Tr2A_U08, Tr2A_U07
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U11, T2A_U10, InzA_U03, T2A_U09, InzA_U02, T2A_U09, InzA_U02                     
                                    - Efekt U02
 
                    - Potrafi na podstawie formalnego sformułowania zadania decyzyjnego w transporcie określić jakie metody matematyczne są właściwe do poszukiwania rozwiązań optymalnych
                        Weryfikacja: Ocena formująca: dwie kartkówki na ćwiczeniach Ocena podsumowująca: egzamin pisemny testowy jednokrotnego wyboru
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr2A_U11, Tr2A_U10, Tr2A_U08, Tr2A_U07
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U11, T2A_U10, InzA_U03, T2A_U09, InzA_U02, T2A_U09, InzA_U02                     
                                    - Efekt U03
 
                    - Potrafi poszukiwać modyfikacji poznanych algorytmów oraz sposobów doprecyzowania problemu decyzyjnego oraz dodatkowych informacji zmniejszających niepewność decydenta
                        Weryfikacja: Ocena formująca: dwie kartkówki na ćwiczeniach Ocena podsumowująca: egzamin pisemny testowy jednokrotnego wyboru
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr2A_U11, Tr2A_U10, Tr2A_U08, Tr2A_U07
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U11, T2A_U10, InzA_U03, T2A_U09, InzA_U02, T2A_U09, InzA_U02                     
                
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt K01
 
                    - Rozumie potrzebę patrzenia na rzeczywiste zadania stające przed inżynierem transportu jak na problemy decyzyjne, dostrzega potrzebę poszukiwania rozwiązań lepszych od intuicyjnych
                        Weryfikacja: Ocena formująca i podsumowująca: dwie kartkówki na ćwiczeniach
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr2A_K02, Tr2A_K01
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_K07, T2A_K06, InzA_K02                     
                                    - Efekt K02
 
                    - Dostrzega potrzebę formalizacji zadań, rozumie, że optymalizacja rozwiązań przynosi korzyści ekonomiczne i społeczne, a jednocześnie potrafi krytycznie ocenić uzyskiwane rozwiązania
                        Weryfikacja: Ocena formująca i podsumowująca: dwie kartkówki na ćwiczeniach
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr2A_K02, Tr2A_K01
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_K07, T2A_K06, InzA_K02