- Nazwa przedmiotu:
  - Ruch drogowy
 
    - Koordynator przedmiotu:
  - dr inż. Józef Suda, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Sterowania Ruchem
 
    - Status przedmiotu:
  - Obowiązkowy
 
    - Poziom kształcenia:
  - Studia II stopnia
 
    - Program:
  - Transport
 
    - Grupa przedmiotów:
  - Specjalnościowe
 
    - Kod przedmiotu:
  - TR.NMS202
 
    - Semestr nominalny:
  - 3 / rok ak. 2014/2015
 
    - Liczba punktów ECTS:
  - 3
 
    - Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
  - 80 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 9 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 10 godz., przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych 17 godz., wykonanie sprawozdania 14 godz., konsultacje w zakresie laboratorium i obrona sprawozdań 4 godz., przygotowanie się do kolokwiów 14 godz., konsultacje w zakresie wykładów 3 godz.
 
    - Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
  - 1,0 pkt ECTS (25 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 9 godz., konsultacje w zakresie laboratorium i obrona sprawozdań 4 godz., konsultacje w zakresie wykładów 3 godz.)
 
    - Język prowadzenia zajęć:
  - polski
 
    - Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
  - 1,5 pkt ECTS (44 godz., w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 9 godz., przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych 17 godz., wykonanie sprawozdania 14 godz., konsultacje w zakresie laboratorium i obrona sprawozdań 4 godz.)
 
    - Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
 
        - 
            
                - Wykład15h
 
                - Ćwiczenia0h
 
                - Laboratorium15h
 
                - Projekt0h
 
                - Lekcje komputerowe0h
 
            
         
    - Wymagania wstępne:
  - brak 
 
    - Limit liczby studentów:
  - wykład: brak, laboratorium: 14 osób
 
    - Cel przedmiotu:
  - Uzyskanie wiedzy o procesie ruchu drogowego, modelach i ruchu i praktycznych metodach wyznaczania
przepustowości. Uzyskanie wiedzy o podstawowych zagadnieniach sterowania na skrzyżowaniach odosobnionych, ciągach i w obszarach. Uzyskanie wiedzy o pomiarach, badaniach, i analizach ruchu
drogowego. Systemach zarządzania ruchem drogowym.
 
    - Treści kształcenia:
  - Treść wykładu:
Opis strumienia pojazdów w obserwacjach chwilowych, lokalnych i ruchomych, równanie strumienia. Model procesu ruchu „swobodnego” i wymuszonego przepływu strumienia pojazdów, teoretyczna przepustowość pasa ruchu. Wahania natężenia ruchu w czasie i przestrzeni, natężenie n-tej godziny, przeliczanie pojazdów rzeczywistych na umowne. Przepustowość odcinków dróg dwu i wielopasowych, odcinków przeplatania, wlotów skrzyżowań niesterowanych i sterowanych. Badania pomiary i analizy ruchu drogowego: cele i zakres, podstawowe narzędzia pomiarowe i metody badawcze. Detektory ruchu drogowego. Studia ruchu w planowaniu układów komunikacyjnych: kompleksowe badanie ruchu. Pomiary estymatorów podstawowych parametrów strumienia. Ogólne i inżynierskie sposoby poprawy bezpieczeństwa ruchu. Sygnalizacja świetlna: rodzaje sygnalizacji, sygnały, sygnalizatory i ich lokalizacja. Metody uprzywilejowania pojazdów transportu publicznego na skrzyżowaniach. Struktury funkcjonalne i sprzętowe systemów zarządzania ruchem. Ogólna charakterystyka systemu zarządzania transportem publicznym. Inteligentne systemy transportowe.
Treść ćwiczeń laboratoryjnych:
1)Badanie modeli sieci drogowych - przegląd zastosowań. 2)Modelowanie i ocena jakości ruchu drogowego dla fragmentu sieci ulic przy zastosowaniu programu symulacyjnego. 3)Badanie modelu ruchu skrzyżowania niesterowanego – zastosowanie aplikacji komputerowych do modelowania i analiz efektywności funkcjonowania skrzyżowań drogowych bez sygnalizacji świetlnej. 4)Badanie modelu skrzyżowania sterowanego - zastosowanie aplikacji komputerowej do modelowania i analiz efektywności funkcjonowania drogowych z sygnalizacją świetlną. 5) Badanie modeli ciągów drogowych - zastosowanie aplikacji komputerowej do analiz wpływu prędkości na wskaźniki efektywności przepływu strumieni pojazdów przez skoordynowany ciąg komunikacyjny. Urządzenia srd – sygnalizatory, sterowniki, detektory – zadania, wymagania, badania charakterystyk.
 
    - Metody oceny:
  - Wykład – 2 kolokwia w trakcie semestru. Laboratorium - Ocena wykonania ćwiczenia, kolokwium  dla oceny przygotowania do ćwiczenia  i „obrona” sprawozdania.
 
    - Egzamin:
  - nie
 
    - Literatura:
  - 1.	Datka S., Suchorzewski W., Tracz M.:  „Inżynieria ruchu”. WKiŁ 1989, 1997 
2.	Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: "Inżynieria ruchu drogowego", WKiŁ 2011
3.	„Podręcznik użytkownika VisSim”, PTV Planung Transport Verkehr AG
4.	„Szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogach”, Dz.U. RP, Załącznik do nru 220, poz.2181 z dnia 23 grudnia 2003 r.
 
    - Witryna www przedmiotu:
  - www.wt.pw.edu.pl
 
    - Uwagi:
  
    Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt W01
 
                    - Ma podbudowana wiedzę o Inżynierii Ruchu Drogowego jako interdyscyplinarnej dziedzinie nauki i praktyki inżynierskiej przydatną do opisu procesów ruchu drogowego jako zjawisk stochastycznych w czasie i przestrzeni. Rozumie procesy i zna warunki powstawania i wahania się natężenia potoków pojazdów w przestrzeni i czasie. Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia wpływu czynników drogowych, ruchowych, urbanistycznych i społecznych wpływających na przepustowość poszczególnych elementów infrastruktury drogowej. Zna zależności matematyczne opisujące zasady wyznaczania przepustowości różnymi metodami.
                        Weryfikacja: wykład - kolokwia – część pisemna, 
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr2A_W05
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W04, InzA_W05                     
                                    - Efekt W02
 
                    - Zna podstawowe metody i środki techniczne dla wykonywania pomiarów ruchu drogowego.
                        Weryfikacja: wykład - kolokwia – część pisemna, 
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr2A_W09
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W07, InzA_W02                     
                                    - Efekt W03
 
                    - Ma wiedzę dotyczącą zasad modelowania skrzyżowań niesterowanych i sterowanych cykliczną, drogową sygnalizacją świetlną i symulacyjnej oceny efektywności ich funkcjonowania, koordynacji sygnalizacji oraz konsekwencji jej stosowania. Ma podstawową wiedze w zakresie środków i metod zarządzania i sterowania ruchem drogowym.
                        Weryfikacja: wykład - kolokwia – część pisemna,
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr2A_W05
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W04, InzA_W05                     
                
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt U01
 
                    - Potrafi, korzystając z oprogramowania komputerowego, tworzyć proste, mikroskopowe modele ruchu drogowego. Potrafi, korzystając z oprogramowania komputerowego, określać i analizować skutki wprowadzania zasad pierwszeństwa na drogowych skrzyżowaniach niesterowanych.
                        Weryfikacja: Ćwiczenia 1,2,3,4 - ocena prawidłowości wykonania modelu symulacyjnego symulacyjnego i opracowanego sprawozdania, ew. odp.ustna
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr2A_U11
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U11                     
                                    - Efekt U02
 
                    - Potrafi, korzystając z oprogramowania komputerowego, zasymulować działanie prostej, cyklicznej sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic oraz ocenić efektywność jej funkcjonowania. Potrafi stosować odpowiednie metody do badań i analizy ruchu drogowego.
                        Weryfikacja: Ćwiczenia 4 - ocena prawidłowości wykonania modelu symulacyjnego symulacyjnego i opracowanego sprawozdania, ew. odp.ustna
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr2A_U07
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U09, InzA_U02                     
                
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt K01
 
                    - Potrafi pozyskiwać i integrować wiadomości z różnych dziedzin wiedzy dla opisu procesów ruchu drogowego i zachowań kierowców.
                        Weryfikacja: Ćwiczenia 5 -. odp.ustna
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr2A_K01
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_K06, InzA_K02                     
                                    - Efekt K02
 
                    - Potrafi stosować odpowiednie metody do badań i analizy przepustowości różnych elementów infrastruktury drogowej. Potrafi określić priorytet oraz identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z realizacją określonego przez siebie lub innych zadania.
                        Weryfikacja: Ćwiczenia 5 -. odp.ustna
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr2A_K02
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_K07