- Nazwa przedmiotu:
  - Metody prognozowania w transporcie
 
    - Koordynator przedmiotu:
  - prof. dr hab. Tomasz Ambroziak,  prof. nzw, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Logistyki i Systemów Transportowych 
 
    - Status przedmiotu:
  - Obowiązkowy
 
    - Poziom kształcenia:
  - Studia II stopnia
 
    - Program:
  - Transport
 
    - Grupa przedmiotów:
  - Specjalnościowe
 
    - Kod przedmiotu:
  - TR.NMS367
 
    - Semestr nominalny:
  - 3 / rok ak. 2014/2015
 
    - Liczba punktów ECTS:
  - 2
 
    - Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
  - 60 godzin, w tym: praca na zajęciach: 18 godz., studiowanie literatury przedmiotu:  27 godz., konsultacje: 3 godz., udział w egzaminach: 2 godz., przygotowanie do egzaminu: około 10 godz.
 
    - Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
  - 1,0 pkt. ECTS (23 godzin, w tym: praca na zajęciach: 18 godz., konsultacje: 3 godz., udział w egzaminach: 2 godz.)
 
    - Język prowadzenia zajęć:
  - polski
 
    - Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
  - 0
 
    - Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
 
        - 
            
                - Wykład30h
 
                - Ćwiczenia0h
 
                - Laboratorium0h
 
                - Projekt0h
 
                - Lekcje komputerowe0h
 
            
         
    - Wymagania wstępne:
  - brak
 
    - Limit liczby studentów:
  - brak
 
    - Cel przedmiotu:
  - Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności niezbędnych do konstruowania prognoz i wnioskowania na ich podstawie
 
    - Treści kształcenia:
  - Pojęcie prognozy, Klasyfikacja metod prognozowania, Jakość prognoz. Błędy prognozy ex ante i ex post.Szeregi czasowe- definicja Modele szeregów czasowych: model teoretyczny naiwny wraz z zastosowaniem w transporcie-przykład, model teoretyczny średniej ruchomej z zastosowaniem w transporcie-przykład, model teoretyczny wygładzania wykładniczego z zastosowaniem w transporcie-przykład, model teoretyczny szeregów czasowych z trendem z zastosowaniem w transporcie-przykład, model teoretyczny wygładzania wykładniczego  Holta z zastosowaniem w transporcie-przykład, model teoretyczny Browna z zastosowaniem w transporcie-przykład, model teoretyczny Wintersa z zastosowaniem w transporcie-przykład. Błędy prognoz.
 
    - Metody oceny:
  - Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, ewentualnie egzamin ustny
 
    - Egzamin:
  - tak
 
    - Literatura:
  - 1. Radzikowska B. (red.): Metody prognozowania. Zbiór zadań, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2001
2. Prognozowanie przewozów - metody i zastosowania, Monografia 81, Politechnika Krakowska, Kraków 1989.
3. Zelaś A.: Teoria prognozy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1997
4.Żurowska J.: Prognozowanie przewozów. Modele , metody, przykłady, Politechnika Krakowska, Kraków 2005 
 
    - Witryna www przedmiotu:
  - www.wt.pw.edu.pl
 
    - Uwagi:
  - brak
 
    Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt W01	
 
                    - Posiada wiedzę teoretyczną z zakresu prognozowania w odniesieniu do zagadnień transportowych
                        Weryfikacja: Wykład – Egzamin – część pisemna, ewentualnie część ustna
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr2A_W02
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W01                     
                                    - Efekt W02
 
                    - Posiada podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę z zakresu metod prognozowania
                        Weryfikacja: Wykład – Egzamin – część pisemna, ewentualnie część ustna
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr2A_W09
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W07, InzA_W02                     
                
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt U01	
 
                    - Potrafi wykonać prognozę w odniesieniu do obiektów transportowych, potrafi podejmować decyzje oceny projektów z wykorzystaniem prognoz
                        Weryfikacja: Wykład – Egzamin – część pisemna, ewentualnie część ustna
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr2A_U19
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U18, InzA_U07                     
                                    - Efekt U02
 
                    - Potrafi zaproponować ulepszenia istniejących rozwiązań projektowych i modeli elementów, układów i systemów transportowych ze względu na otrzymana prognoze
                        Weryfikacja: Wykład – Egzamin – część pisemna, ewentualnie część ustna
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr2A_U15
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U16                     
                
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt K01
 
                    - Potrafi wybrać metodę prognozowania dla danej sytuacji projektowej
                        Weryfikacja: Wykład – Egzamin – część pisemna, ewentualnie część ustna
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr2A_K01
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_K06, InzA_K02