- Nazwa przedmiotu:
  - Budowa i eksploatacja statków powietrznych
 
    - Koordynator przedmiotu:
  - prof. dr hab. inż. Jerzy Manerowski, prof. zw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Inżynierii Transportu Lotniczego
 
    - Status przedmiotu:
  - Obowiązkowy
 
    - Poziom kształcenia:
  - Studia II stopnia
 
    - Program:
  - Transport
 
    - Grupa przedmiotów:
  - Specjalnościowe
 
    - Kod przedmiotu:
  - TR.NMP107
 
    - Semestr nominalny:
  - 1 / rok ak. 2014/2015
 
    - Liczba punktów ECTS:
  - 2
 
    - Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
  - Godziny wykładu 					9
Godziny ćwiczeń 					9
Zapoznanie się ze wskazana literaturą	        30
Przygotowanie do kolokwiów 			10
Konsultacje  2
Razem 				60 godz.  ↔  2 pkt. ECTS
 
    - Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
  - Godziny wykładu 					9
Godziny ćwiczeń 					9
Konsultacje 			                        2
Razem 				20 godz.  ↔  1 pkt. ECTS
 
    - Język prowadzenia zajęć:
  - polski
 
    - Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
  - 0
 
    - Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
 
        - 
            
                - Wykład15h
 
                - Ćwiczenia15h
 
                - Laboratorium0h
 
                - Projekt0h
 
                - Lekcje komputerowe0h
 
            
         
    - Wymagania wstępne:
  - Zna podstawy badania i modelowania ruchu statków powietrznych. Posiada usystematyzowaną wiedzę z zakresu ogólnej charakterystyki i klasyfikacji środków transportu
 
    - Limit liczby studentów:
  - brak
 
    - Cel przedmiotu:
  - Poznanie konstrukcji oraz funkcji zespołów  płatowców statków powietrznych, ich napędów i instalacji pokładowych
 
    - Treści kształcenia:
  - Treść wykładu:
1.	Wiadomości ogólne:
•	układy aerodynamiczne SP a własności eksploatacyjne,
•	podstawowe zespoły płatowców SP i napędów.
2.	Rozwiązania konstrukcyjne: 
•	kadłubów samolotów i śmigłowców, 
•	napędów lotniczych, 
•	skrzydeł samolotów,
•	praca konstrukcji cienkościnnych,
•	wirników nośnych i śmigieł  śmigłowców, 
•	podstawowe instalacje i wyposażenie SP.
3.	Strategie eksploatacji SP. Diagnostyka techniczna,
Treść cwiczeń audytoryjnych:
Zadania dotyczące treści wykładu: dobór napędu do samolotu, elementy  obliczeń wytrzymałościwych. Obliczenia obciążeń węzłów konstrukcyjnych. Analizy przebiegu wypadków lotniczych. Opracowywanie wyników prób w locie.
 
    - Metody oceny:
  - Ocena podsumowująca: kolokwium.
 
    - Egzamin:
  - nie
 
    - Literatura:
  - A. Neimitz: Mechanika pękania, PWN, Warszawa 1998. 
J. Lewitowicz, Kustroń: Podstawy eksploatacji statków powietrznych – ITWL, Warszawa 2003. 
J. Lewitowicz: Podstawy eksploatacji statków powietrznych – ITWL, Warszawa 2006. 
J. Manerowski: Identyfikacja modeli dynamiki ruchu sterowanych obiektów latających – ASKON, Warszawa 1999.
 
    - Witryna www przedmiotu:
  - www.wt.pw.edu.pl
 
    - Uwagi:
  
    Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt W01
 
                    - 1. Zna w stopniu rozszerzonym różne układy aerodynamiczne statków powietrznych (SP) oraz wynikające stąd własności eksploatacyjne, 2. Zna zespoły napędów lotniczych i ich funkcje,3. Zna rozwiązania konstrukcyjne płatowców,4. Posiada wiedzę podstawową z zakresu pracy konstrukcji cienkościennych, 5. Zna układy i rozwiązania konstrukcyjne podwozi SP, 6. Ma rozszerzoną wiedzę o instalacjach i wyposażeniu SP, 7. Zna metody diagnostyki technicznej płatowców i napędów
                        Weryfikacja: kolokwium
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr2A_W09, Tr2A_W08, Tr2A_W06, Tr2A_W05, Tr2A_W04
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W07, InzA_W02, T2A_W07, InzA_W02, T2A_W04, InzA_W05, T2A_W04, InzA_W05, T2A_W02, InzA_W05                     
                
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt U01
 
                    - 1. Posiada umiejętności określenia własności samolotu na podstawie jego układu aerodynamicznego, rozwiązań konstrukcyjnych oraz zastosowanego napędu, 2. Umie dobrać samolot do realizacji określonych zadań
                        Weryfikacja: kolokwium
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr2A_U19, Tr2A_U15, Tr2A_U14, Tr2A_U06
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U18, InzA_U07, T2A_U16, T2A_U12, T2A_U09, InzA_U02