- Nazwa przedmiotu:
  - Sterowanie i zarządzanie ruchem
 
    - Koordynator przedmiotu:
  - dr inż. Krzysztof Grochowski, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Sterowania Ruchem
 
    - Status przedmiotu:
  - Obowiązkowy
 
    - Poziom kształcenia:
  - Studia II stopnia
 
    - Program:
  - Transport
 
    - Grupa przedmiotów:
  - Obowiązkowe
 
    - Kod przedmiotu:
  - TR.NMK200
 
    - Semestr nominalny:
  - 2 / rok ak. 2014/2015
 
    - Liczba punktów ECTS:
  - 3
 
    - Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
  - Wykład 18 godz. Ćwiczenia 9 godz. Zapoznanie się z literaturą 28 godz. Przygotowanie opracowania projektowo-koncepcyjnego 18 godz. Przygotowanie do egzaminu 12 godz. Konsultacje i uzgadnianie tematyki opracowania 3 godz. Egzamin 2 godz. Razem 90 godz. - 3 pkt. ECTS
 
    - Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
  - Wykład 18 godz. Ćwiczenia 9 godz. Konsultacje i uzgadnianie tematyki opracowania 3 godz. Egzamin 2 godz. Razem 32 godz. - 1,5 pkt. ECTS
 
    - Język prowadzenia zajęć:
  - polski
 
    - Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
  - Przygotowanie opracowania projektowo-koncepcyjnego 18 godz. Konsultacje i uzgadnianie tematyki opracowania 3 godz. Razem 21 godz. - 1 pkt. ECTS
 
    - Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
 
        - 
            
                - Wykład30h
 
                - Ćwiczenia15h
 
                - Laboratorium0h
 
                - Projekt0h
 
                - Lekcje komputerowe0h
 
            
         
    - Wymagania wstępne:
  - Znajomość zagadnień z zakresu przedmiotu podstawy inżynierii ruchu na studiach I stopnia. 
 
    - Limit liczby studentów:
  - brak
 
    - Cel przedmiotu:
  - Rozwinięcie wiedzy w zakresie metod i funkcji kierowania (zarządzania) i sterowania ruchem w transporcie kolejowym, drogowym i lotniczym. Nabycie umiejętności analizy i budowy rozbudowanych systemów ksr.
 
    - Treści kształcenia:
  - Sterowanie ruchem drogowym. Przepustowość elementów układów komunikacyjnych. Wskaźniki efektywności sterowania. Elementy procesów kolejkowych w ruchu drogowym. Sterowanie ruchem na skrzyżowaniach izolowanych - metody i środki. Sterowanie na ciągach i w sieciach skrzyżowań - metody i środki. Systemy centralnego sterowania i zarządzania ruchem. Problemy sterowania na trasach ruchu szybkiego i autostradach. Priorytety dla pojazdów komunikacji zbiorowej. Indywidualne sterowanie pojazdami. Sterowanie ruchem kolejowym. System sterowania ruchem, funkcje, relacja człowiek (operator) - maszyna. Sterowanie i kierowanie ruchem - systemy hierarchiczne. Wymagania dla nowoczesnych urządzeń srk. Urządzenia wewnętrzne, stanowiska operatorskie i układy zależnościowe – wymagania, funkcje, metody realizacji. Urządzenia zewnętrzne – wymagania, funkcje, metody realizacji.. Wymagania i metody oceny bezpieczeństwa i sprawności ruchu. Sterowanie ruchem lotniczym. Zarządzanie ruchem lotniczym: zarządzanie przestrzenią powietrzną, służby ruchu lotniczego, zarządzanie przepływem strumieni ruchu lotniczego. Wdrażane koncepcje lotów swobodnych w przestrzeni kontrolowanej. Wspólna przestrzeń Europejska. Elastyczne użytkowanie przestrzeni powietrznej, bezpieczeństwo latania. Treść ćwiczeń: Zajęcia o charakterze seminaryjnym. Prezentacja analiz i opracowań projektowo-koncepcyjnych z zakresu kierowania (zarządzania) i sterowania ruchem w transporcie. 
 
    - Metody oceny:
  - Wykład: egzamin pisemny. Ćwiczenia: ocena z pracy pisemnej z zakresu kierowania (zarządzania) i sterowania ruchem w transporcie kolejowym, drogowym lub lotniczym. 
 
    - Egzamin:
  - tak
 
    - Literatura:
  - Dąbrowa-Bajon M.: Podstawy sterowania ruchem kolejowym. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2007r. Dyduch J., Kornaszewski M.: Systemy sterowania ruchem kolejowym Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2003r. Bergiel K., Karbowiak H.: Automatyzacja prowadzenia pociągu. EMI PRESS, Łódź 2005r. Dyduch J., Pawlik M.: Systemy automatycznej kontroli jazdy pociągu. Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2002r. 
 
    - Witryna www przedmiotu:
  - www.wt.pw.edu.pl
 
    - Uwagi:
  
    Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt W01
 
                    - Zna trendy rozwojowe funkcji i środków sterowania i kierowania (zarządzania) ruchem
                        Weryfikacja: wykład - egz. pisemny, poprawna odpowiedź na pytanie z każdej grupy tematycznej dotyczącej ruchu: drogowego, kolejowego, lotniczego, ćwiczenia - ocena treści opracowania studenta
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr2A_W07
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W05, InzA_W05                     
                                    - Efekt W02
 
                    - Zna metody i środki sterowania ruchem: - na skrzyżowaniach izolowanych, - na ciągach i w sieciach skrzyżowań - trasach ruchu szybkiego i autostradach. Zna metody i środki indywidualnego sterowania pojazdami samochodowymi. Zna systemy centralnego sterowania i zarządzania ruchem drogowym. Zna wymagania i metody oceny bezpieczeństwa i sprawności ruchu kolejowego. Zna wskaźniki efektywności sterowania ruchem drogowym. Zna elementy procesów kolejkowych w ruchu drogowym. Zna zagadnienia związane z priorytetami dla pojazdów komunikacji zbiorowej. Zna systemy hierarchiczne sterowania i kierowania ruchem kolejowym. Zna metody i środki zarządzania ruchem lotniczym. Zna relacje człowiek - maszyna w sterowaniu ruchem.
                        Weryfikacja: wykład - egz. pisemny, poprawna odpowiedź na pytanie z każdej grupy tematycznej dotyczącej ruchu: drogowego, kolejowego, lotniczego
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr2A_W08, Tr2A_W05
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W07, InzA_W02, T2A_W04, InzA_W05                     
                
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt U01
 
                    - Potrafi samodzielnie sformułować zadanie
                        Weryfikacja: ćwiczenia – wstępna ocena propozycji i ocena końcowa wyboru treści opracowania studenta
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr2A_U13, Tr2A_U04
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U12, T2A_U05                     
                                    - Efekt U02
 
                    - Potrafi wykonać analizę lub opracowanie projektowo-koncepcyjne z zakresu kierowania (zarządzania) i sterowania ruchem w transporcie
                        Weryfikacja: ćwiczenia - ocena treści i formy opracowania studenta
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr2A_U13, Tr2A_U04, Tr2A_U03, Tr2A_U01
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U12, T2A_U05, T2A_U03, T2A_U01                     
                
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt K01
 
                    - Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
                        Weryfikacja: ćwiczenia - ocena wyboru treści opracowania studenta
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr2A_K01
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_K06, InzA_K02