- Nazwa przedmiotu:
- PROJEKTOWANIE WSTĘPNE
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. arch. Ewa Kuryłowicz prof. nzw., dr inż. arch. Anna Maria Wierzbicka, mgr inż. arch. Michał Adamczyk, mgr inż. arch. Michał Brutkowski, mgr inż. arch. Wojciech Kakowski, mgr inż. arch.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Architektura i Urbanistyka
- Grupa przedmiotów:
- PODSTAW PROJEKTOWANIA ARCHITEKTONICZNEGO
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 8
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt75h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Poznanie podstaw kształtowania przestrzeni architektonicznej dla człowieka – jednostki , w zakresie teorii i praktyki , w ujęciu projektowania dla wszystkich ( z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych )
Teoretyczne wprowadzenie do problemów projektowania przestrzeni dla człowieka jako jednostki z praktycznym poznaniem metod i sposobów oraz uwarunkowań projektowania w tej skali, z zastosowaniem pełnej integracji formy - funkcji – konstrukcji – systemów instalacji w odniesieniu do obiektów drobnoskalowych w mieście i krajobrazie otwartym , fundowanych na stałe lub mobilnych . Teoria architektury na tle socjologii , psychologii, antropologii i filozofii kultury. Wprowadzenie i promocja podejścia znanego jako „projektowanie dla wszystkich „
- Treści kształcenia:
- Wykłady /15 godz./:
Tematyka wykładów: Prowadzący:
1. Współczesna wiedza nt. potrzeb człowieka w środowisku i przestrzeni - cz. I / teorie starożytnych, źródła kanonów i standardów, prymat geometrii XVIII w. - kryteria funkcjonalności /.
Prof. E.Kuryłowicz
2. Współczesna wiedza nt. potrzeb człowieka w środowisku i przestrzeni - cz. II / relacje człowieka z otoczeniem, rola zmysłów i ciała, teoria percepcji W. Gibbsona, pojęcia elementarne, środowisko potencjalne i efektywne, „jednostka indywidualna” i „osoba”, teoria projektowania uniwersalnego /
Prof. E.Kuryłowicz
3. Pojęcia podstawowe - człowiek, środowisko, funkcjonalność środowiska. Antropometria i ergonomia. Ludzie sprawni i niepełnosprawni / źródła standardów, zasady projektowania, grupy odbiorców, percepcja i poznanie, hierarchizacja potrzeb człowieka, teoria A. Maslowa /.
Prof. E.Kuryłowicz
4. Warsztaty: „Niepełnosprawność - co to naprawdę znaczy?” - cz. I / symulacja wykonywania różnych czynności w budynku WA PW w sytuacji osoby niepełnosprawnej poruszającej się na wózku inwalidzkim i niewidomej /.
Prof E.Kuryłowicz we wspólpracy z
P. Todys, TUS, Paweł Wdówik , BON UW
5. Warsztaty: „Niepełnosprawność - co to naprawdę znaczy?” - cz. II symulacja wykonywania różnych czynności w budynku WA PW w sytuacji osoby niewidomej
j.w.
6. Fizyczne uwarunkowania funkcjonalności otoczenia. Orientacja i mobilność w otoczeniu. Pokonywanie odległości /poziomy pojęcia funkcjonalności - fizyczny, psychologiczny, emocjonalny, estetyczny, parametry przestrzeni, poruszanie aktywne i pasywne, bezpieczne dystanse, chodzenie - widzenie, poziomy wzroku, czynności ludzi na wózkach /.
Prof. E.Kuryłowicz
7. Funkcjonalność na poziomie fizycznym w ujęciu projektowania uniwersalnego: pokonywanie różnic poziomów / parametry przestrzeni dla aktywnego i pasywnego pokonywania różnic poziomów, warunki ogólne schodów, pochylni, wind, podnośników, schodów ruchomych /.
Prof. E.Kuryłowicz
8. Funkcjonalność na poziomie fizycznym w ujęciu projektowania uniwersalnego: dynamika siedzenia, leżenie /antropometria i fizjologia siedzenia, parametry siedzisk, zasięgi rąk, poziomy blatów, czynności i parametry przestrzeni w pozycji siedzącej /
Prof. E.Kuryłowicz
9. Funkcjonalność na poziomie fizycznym w ujęciu projektowania uniwersalnego: warunki przestrzenne dla higieny i procesów metabolicznych człowieka /higiena i jej przestrzeń, higiena współczesna, parametry przestrzenne i wyposażenie pomieszczeń higieny /
Prof. E.Kuryłowicz
10. Funkcjonalność na poziomie psychologicznym i emocjonalnym / prywatność, terytorialność, przestrzeń osobista /
dr J.Bąk, psycholog architektury
11. Funkcjonalność na poziomie psychologicznym i emocjonalnym / teorie E. Hall’a, I. Altmanna, A. Rapoporta, teoria przestrzeni defensywnej /.
dr J.Bąk psycholog architektury
12. Funkcjonalność na poziomie estetycznym - cz. I / człowiek jako obserwator i jednostka kontemplująca, zagadnienia estetyki formalnej - porządek, wewnętrzna struktura przestrzeni /.
Prof. E.Kuryłowicz
13. Funkcjonalność na poziomie estetycznym - cz. II / estetyka symboliczna, przekaz i symbol w architekturze, jednostkowe uwarunkowania odczytu i interpretacji symboli w przestrzeni , zmiany kulturowe w tym obszarze
Prof. E.Kuryłowicz
14. Uwarunkowania twórczości architektonicznej – architekt jako twórca odpowiedzialny społęcznie i jako odbiorca architektury. Rola architektów i ich działalności w rozwoju kultury , uwarunkowania dyskusji i krytyki architektonicznej
Prof. E.Kuryłowicz
15. TEST SPRAWDZAJĄCY
Ćwiczenia projektowe /75 godz./
1. Studium projektowe elementu związanego z określoną funkcją fizyczną lub częścią obiektu /np. schody ,przestrzeń dla higieny osobistej, przestrzeń do gotowania i przygotowywania posiłków, trampolina do skoków do wody , inne ./ - analiza funkcji i roli wybranego zadania dla człowieka i/lub w odniesieniu do całości obiektu architektonicznego, analiza współczesnych rozwiązań przykładowych, autorska analiza elementów twórczych indywidualizujących proste elementy funkcjonalne / ca 3-4 tygodnie/.
2. Projekt architektoniczny miejsca dla jednego użytkownika lub grupy użytkowników bez powiązania np. rodzinnego /np. schron taterniczy, samotnia dla artysty, ratownik wodny, obserwator przyrody itp./
2.1. zapis i analiza wskazanej lokalizacji w oparciu o wizję lokalną terenu, jego cechy naturalne i kulturowe, analiza zadanych zaleceń funkcjonalnych i zbudowanie programu użytkowego w oparciu o studia własne, wybór koncepcji w oparciu o prezentowane i dyskutowane warianty /ca 2-3 tygodnie /,
2.2. uszczegółowienie projektu zawierające: elementy integracji z otoczeniem i jego uzbrojeniem w media , przyjęty program użytkowy, wizję stylistyczną i estetyczną architektury, określoną strukturę przestrzenną opartą o decyzje konstrukcyjne, koncepcję materiałów wykończenia zewnętrznego i wewnętrznego, wyposażenie techniczne i meblowe związane z higieną, żywieniem, składowaniem, charakterystyczne detale budowlano-architektoniczne, zakończone prezentacją i przyjęciem koncepcji do ostatecznego opracowania / ca 6-7 tygodni /,
2.3. opracowanie końcowego zapisu koncepcyjnego graficznie, makietowo i opisowo wraz z prezentacją i dyskusją z wnioskami / ca 1- 2 tygodnie /.
- Metody oceny:
- prezentacje ćwiczeń, test zaliczeniowy wykładów,
wyniki ćwiczeń i jakość prezentacji
- Egzamin:
- Literatura:
-
1. Angier, N., Kanon. Wyprawa galopem przez piękne podstawy nauki. 2008, Warszawa: Prószyński i S-ka.
2. Norberg-Schulz, C., Bycie, przestrzeń, architektura. Biblioteka Architekta. 2000, Warszawa: Murator.
3. Rasmussen, S.E., Odczuwanie Architektury. Biblioteka Architekta. 1999, Warszawa: Murator.
4. Ackerman, D., Historia naturalna zmysłów. 1994, Warszawa: Książka i Wiedza.
5. Vigarello, G., Czystość i brud. Higiena ciała od średniowiecza do XX wieku. 1996, Warszawa: Wab.
6. Kuryłowicz, E., P. Johnni, and C. Thuresson, Projektowanie uniwersalne. Sztokholm miasto dla wszystkich. wydanie pierwsze ed. 1996, Warszawa: CEBRON. 2005, Warszawa: Integracja.
7. Bloomer, K.C. and C.W. Moore, Body, memory, and architecture. 1977, New Haven: Yale University Press. xii, 147 p.
8. Chardin, T.d., Człowiek. 1984, Warszawa: IW PAX.
9. Evers, B., C. Thoenes, and Kunstbibliothek (Berlin Germany), Architectural theory : from the Renaissance to the present : 89 essays on 117 treatises. 2003, K*ln [Germany] ; Los Angeles [Calif.[Taschen. 845 p.
10. Koolhaas, R., Delirious New York : a Retroactive Manifesto for Manhattan. New ed. 1994, New York: Monacelli Press. 317 p.
11. Liu, Y., Developing Digital Architecture : 2002 FEIDAD award. 2003, Basel ; Boston: Birkhäuser. 213 p.
12. Rykwert, J., The Dancing Column : on Order of Architecture. 1996, Cambridge, Mass.: MIT Press. xviii, 598 p.
13. Corbusier, L., The modulor: a harmonious measure to the human scale universally applicable to architecture and mechanics. 2d ed. 1954, Cambridge,: Harvard University Press, reprint Birkhauser. 243 p.
14. Lang, J.T., Creating architectural theory : the role of the behavioral sciences in environmental design. 1987, New York: Van Nostrand Reinhold Co. ix,
15. Tatarkiewicz, W., Historia Estetyki. 2009, Warszawa: PWN.
16. Corbusier, L., The modulor: a harmonious measure to the human scale universally applicable to architecture and mechanics. 2d ed. 1954, Cambridge,: Harvard University Press
17. Ghyka, M.C., Złota liczba. 2001, Kraków: Universitas.
18. Jędrzejczyk, D., Geografia humanistyczna miasta. 2004, Warszawa: WA Dialog.
19. Panero, J. and M. Zelnik, Human dimension & interior space : a source book of design reference standards. 1979, New York: Whitney Library of Design. 320 p.
20. Omelańczuk, I., ABC mieszkania bez barier. 2003, Warszawa: Fundacja Dom Dostępny.
21. Van Schaik, L., Spatial intelligence : new futures for architecture. 2008, Chichester, England ; Hoboken, NJ: Wiley. 208 p.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się