- Nazwa przedmiotu:
- Przedsiębiorczość innowacyjna
- Koordynator przedmiotu:
- dr Agnieszka Skala - Poźniak
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godzin, w tym: praca na wykładach: 18 godz., studiowanie literatury przedmiotu: 10 godz., konsultacje: 3 godz., przygotowanie do zaliczenia wykładu: 9 godz., przygotowanie pracy projektowej poza godzinami zajęć: 20 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,0 pkt. ECTS (21 godziny, w tym: praca na wykładach: 18 godz., konsultacje: 3 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,0 pkt. ECTS (przygotowanie pracy projektowej poza godzinami zajęć: 20 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowe wiadomości w zakresie ekonomii
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Wykształcenie wśród studentów pro-przedsiębiorczej orientacji zawodowej. Zaznajomienie studentów ze specyfiką kariery zawodowej opartej na własnej inicjatywie gospodarczej.
- Treści kształcenia:
- Przedsiębiorczość na świecie na przełomie XX i XXI w. Zmiany w sferze technologii, przełomowe rozwiązania organizacyjne, zmiany preferencji konsumentów, skutki globalizacji i konkurencji międzynarodowej. Przedsiębiorczość w Polsce na tle międzynarodowym. Własny biznes jako opcja kariery zawodowej po studiach
. Przedsiębiorczy styl zarządzania. Cechy operacyjne skutecznych liderów nowego biznesu. Sytuacja młodych kandydatów na przedsiębiorców. Doskonalenie podstawowych umiejętności w prowadzeniu biznesu przed jego uruchomieniem.
Pomysł a koncepcja biznesu. Jak zidentyfikować dobry pomysł na biznes. Typowe źródła inspiracji. Inspiracja wewnętrzna i zewnętrzna. Metody zwiększania efektywności poszukiwań. Poszukiwanie pomysłów przez ludzi młodych i niedoświadczonych. Fazy realizacji przedsięwzięcia biznesowego. Wstępna koncepcja biznesu (WKB) - zawartość i metody opracowania. Biznesplan - definicja i podstawowe nieporozumienia związane z tym pojęciem.
Finansowanie nowego biznesu - generalne tendencje. Taktyka "stania na własnych nogach". Środki własne. Dostosowanie modelu funkcjonowania biznesu w fazie rozruchu przy ograniczonych środkach własnych. Praktyczne metody maksymalizacji wpływów i minimalizacji wydatków. Kredyt bankowy. Banki a nowy biznes. Zdolność kredytowa a wiarygodność finansowa. Preferowany przez banki profil kredytobiorcy. Wybór banku do współpracy. Wielkość i w warunki dostępnego kredytu dla rozpoczynających działalność. Fundusze pożyczkowe. Fundusze poręczeń kredytowych. Środki na rozwój z funduszy strukturalnych UE. Venture capital. Aniołowie biznesu. "Składane finansowania" nowego biznesu.
Forma prawna a koncepca biznesu. Jakie formy mamy do dyspozycji. Analiza porównawcza - kryteria. Samodzielnie czy ze wspólnikami? Oddzielenie sfery życia osobistego od sfery biznesu. Wymagany poziom kapitału założycielskiego. Czas i koszty związane z rejestracją. Elastyczność operacyjna. Implikacje podatkowe. Potencjał rozwojowy. Wybór formy prawnej w przypadku dynamicznych firm.
Kluczowe decyzje dotyczące systemu finansowo-księgowego. Księgowość - podstawowe mity i nieporozumienia. Księgowość pełna czy uproszczona. Komu powierzyć prowadzenie ksiąg? Audyt sprawozdań finansowych firmy. Kontrola bieżącej sytuacji finansowej firmy.
Specyfika problemów kadrowych na starcie. Lider zespołu czy zespół przywódczy? Aktualne tendencje. Proces formowania się zespołów założycielskich. Zasady doboru- doświadczenia praktyczne.
Kluczowe działania związane z wejściem nowej firmy na rynek. Cechy dobrej nazwy firmy. Ograniczenia formalnoprawne w kształtowaniu nazw przedsiębiorstw. Rejestracja znaków towarowych. Rejestracja domeny internetowej. Promocja nowego biznesu. Jak zdobyć pierwszych klientów? Nawiązanie podstawowych kontaktów biznesowych
Franchising a przedsiębiorczość. Istota biznesowa franczyzy i jej podstawowe odmiany. Franchising w Polsce. Zostajemy franczyzobiorcą: dla kogo opcja franczyzy, wybór sieci, umowa franczyzy, zagrożenia i pułapki franczyzy. Negocjowanie umowy i szczegółowych warunków franczyzy. Przekształcenie biznesu w sieć franczyzową: koncepcja przedsięwzięcia franczyzowego, dobór franczyzobiorców. Szansa w międzynarodowym franchisingu.
Przedsiębiorczość w procesie globalizacji. Przedsiębiorczość międzynarodowa w Polsce. Opcja międzynarodowa dla nowego przedsięwzięcia. Eksporter w działaniu
Nowe przedsięwzięcia technologiczne - istota i skala zjawiska. Inicjatorzy nowych przedsięwzięć technologicznych. Identyfikacja, selekcja i weryfikacja pomysłów opartych na innowacjach technologicznych. Wykorzystanie informacji patentowej na etapie przygotowawczym. Potwierdzenie unikalnego charakteru własnych rozwiązań i braku zagrożenia naruszenia praw osób trzecich. Ochrona praw do wynalazku. Udzielenie licencji na korzystanie z chronionego rozwiązania przez inne podmioty. Uruchomienie produkcji opartej na dostępnej na rynku technologii. Współpraca o charakterze kooperacyjnym. Finansowanie przedsięwzięć technologicznych. Wsparcie przedsięwzięć technologicznych ze środków publicznych. Specyfika fazy rozruchu przedsięwzięć technologicznych.
Założenie firmy. Rozruch działalności nowej firmy. Specyfika fazy rozruchu. Trudności i zagrożenia charakterystyczne dla fazy rozruchu. Problemy i zagrożenia - jak sobie z nimi radzić?. Osiągnięcie platformy stabilnego biznesu. Przygotowanie organizacyjne do stadium przyspieszonego wzrostu. Specyfika przyspieszonego wzrostu. Nowy wymiar problemów i zagrożeń. Ewolucja systemu zarządzania. Realizacja zysków z inwestycji. Dlaczego plan wyjścia? Formy realizacji opcji wyjścia.
Część warsztatowa: Praca studentów w grupach 3-5-osobowych:
Praca z narzędziem (tzw. Ewaluatorem) pozwalającym na wyłonienie najlepiej rokującego pomysłu biznesowego w każdej z grup
Stworzenie Wstępnej Koncepcji Biznesu (WKB) dla wybranego pomysłu
Praca nad prezentacją wyników prac każdej z grup (stworzenie prezentacji Power Point), jej publiczne wygłoszenie i ocena na zajęciach końcowych
- Metody oceny:
- Ocena jest wystawiona na podstawie:
- obecności i aktywności na zajęciach
- prezentacji końcowej projektu, nad którym studenci pracują w grupach
- testu z wiedzy dot. materiału z wykładów
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Jerzy Cieślik: Przedsiębiorczość dla ambitnych. Jak uruchomić własny biznes
Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Wyd. 2, 2008.
ISBN 978-83-61408-61-1
Liczba stron: 448, oprawa zintegrowana.
2. Materiały dydaktyczne na portalu: www.pw.seipa.edu.pl
- Witryna www przedmiotu:
- www.pw.seipa.edu.pl
- Uwagi:
- Przedmiot z uchwalonego przez Radę Wydziału wykazu dodatkowych przedmiotów obieralnych hes na rok akademicki 2012/2013.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Posiada wiedzę teoretyczną o przedsiębiorczości w Polsce i za granicą
Weryfikacja: Wykład- egzamin część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W14
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W09, T1A_W11
- Efekt W_02
- Ma wiedzą dotycząca sposobu doskonalenia podstawowych umiejętności w prowadzeniu biznesu przed jego uruchomieniem. Ma wiedzę jak zidentyfikować dobry pomysł na biznes. Zna metody zwiększania efektywności poszukiwań Ma wiedzę dotycząca faz przedsięwzięcia biznesowego, wstępna zawartość i metody opracowania
Weryfikacja: Wykład- egzamin część pisemna, wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W14
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W09, T1A_W11
- Efekt W_03
- Ma wiedzę dotyczącą biznesplanu - definicja i podstawowe nieporozumienia związane z tym pojęciem. Finansowanie nowego biznesu - generalne tendencje. Taktyka "stania na własnych nogach". Środki własne. Dostosowanie modelu funkcjonowania biznesu w fazie rozruchu przy ograniczonych środkach własnych. Praktyczne metody maksymalizacji wpływów i minimalizacji wydatków
Weryfikacja: Wykład- egzamin część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W14
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W09, T1A_W11
- Efekt W_04
- Ma wiedzę na temat: kredytów bankowych, zdolność kredytowej. Ma wiedzę dot. preferowanego przez banki profilu kredytobiorcy. Ma wiedzę dotycząca funduszy pożyczkowych, poręczeń kredytowych, środków na rozwój z funduszy strukturalnych UE. Venture capital
Weryfikacja: Wykład- egzamin część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W14
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W09, T1A_W11
- Efekt W_05
- Ma wiedzę dotyczącą: form prawnych związanych z koncepcją biznesu
Weryfikacja: Wykład- egzamin część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W14
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W09, T1A_W11
- Efekt W_06
- Ma wiedzę dotyczącą Franchisingu przedsiębiorczości, istoty biznesowej franczyzy i jej podstawowej odmiany. Ma wiedzę na temat przekształcenia biznesu w sieć franczyzową: koncepcja przedsięwzięcia franczyzowego, dobór franczyzobiorców
Weryfikacja: Wykład- egzamin część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W14
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W09, T1A_W11
- Efekt W_07
- Ma wiedzę dotyczącą założenia firmy, rozruchu działalności nowej firmy, specyfiki fazy rozruchu, trudności i zagrożeń charakterystycznych dla fazy rozruchu
Weryfikacja: Wykład- egzamin część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W14
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W09, T1A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Potrafi wykorzystać narzędzie (tzw. Ewaluatorem) pozwalające na wyłonienie najlepiej rokującego pomysłu biznesowego, potrafi też stworzyć Stworzyć Wstępną Koncepcję Biznesu (WKB) dla wybranego pomysłu
Weryfikacja: Wykonanie projektu przygotowanie prezentacji i jej publiczne wygłoszenie
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U16
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U12