- Nazwa przedmiotu:
- PROJEKT MODERNIZACJI I KONSERWACJI ARCHITEKTURY
- Koordynator przedmiotu:
- Koordynator przedmiotu: prof.nzw.dr hab.arch. Piotr Molski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Architektura i Urbanistyka
- Grupa przedmiotów:
- OCHRONA ZABYTKÓW
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 9
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt75h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Przekazanie wiedzy dotyczącej analiz wyjściowych, uwarunkowań oraz zasad w programowaniu i projektowaniu konserwacji, modernizacji i przekształceń struktur architektonicznych (urbanistycznych) z uwzględnieniem współczesnych wymogów technicznych, konserwatorskich i funkcjonalnych oraz ochrony wartości kulturowych środowiska.
Przygotowanie absolwenta Wydziału Architektury do współpracy ze służbami ochrony zabytków lub pracy w wojewódzkich urzędach ochrony zabytków i samorządowych jednostkach ochrony zabytków.
- Treści kształcenia:
- TREŚCI KSZTAŁCENIA:
1. geneza, historia budowy i przekształceń zespołu/obiektu: pierwotne funkcje, parcelacje, struktura przestrzenna i formy architektoniczne; kolejne fazy rozwoju i przekształceń (stratyfikacja historyczno-architektoniczna); zewnętrzne powiązania funkcjonalne i krajobrazowe, faza rozwoju jako punkt odniesienia do koncepcji projektowej;
2. identyfikacja zachowanych i niezachowanych elementów zabytkowego zespołu/obiektu; waloryzacja zachowanych struktur (autentyzm, integralność-stopień zachowania i stan techniczny, wartości zabytkowe i ich ew. zróżnicowanie, znaczenie w krajobrazie;
3. charakterystyka stanu zagospodarowania obszaru problemowego: podziały własnościowe; ocena elementów zagospodarowania: stan techniczny, wartości estetyczne, funkcje, oddziaływanie i znaczenie w obecnej strukturze funkcjonalno-przestrzennej (w środowisku, krajobrazie kulturowym itp.);
4. regulacje formalno-prawne w zakresie gospodarki przestrzennej i ochrony konserwatorskiej;
5. rozpoznanie oczekiwań społecznych – właścicieli obiektów, mieszkańców i władz miasta;
6. sposób formułowania idei konserwatorskiej i architektonicznej (urbanistycznej) przekształceń proponowanych w obszarze problemowym; ocena wartości jakie do przestrzeni miejskiej wniesie realizacja tej idei;
7. koncepcja zagospodarowania obszaru problemowego na tle stanu istniejącego (z uczytelnieniem zachowanych struktur i parcelacji),
8. realizacje o podobnej tematyce w Polsce i na świecie – ocena krytyczna.
9. formułowanie założeń konserwatorskich, funkcjonalno-przestrzennych i architektonicznych do koncepcji projektowej,
10. koncepcja architektoniczna/urbanistyczna projektowanego obiektu, ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań funkcjonalnych, materiałowo-konstrukcyjnych, zabiegów konserwatorskich, sposobów integracji funkcjonalnej i technicznej z zachowanymi strukturami budowlanymi, kolorystyki, ekspozycji wartości kulturowych i przekształceń krajobrazu.
- Metody oceny:
- Ocena opracowanej przez studenta w formie graficznej z opisami pro-jektowej koncepcji konserwatorsko-architektonicznej.
Ocena kompletności i zakresu przeprowadzonych przez studenta stu-diów historycznych i stanu istniejącego przedstawionych w formie opi-sowo-graficznej.
Ocena zawartości merytorycznej wyników zadania 1: przeprowadzonych przez studentów studiów historycznych i stanu istniejącego przedstawionych w formie opisowo-graficznej, oraz wniosków i założeń projektowych do koncepcji konserwatorsko-architektonicznej – klauzura.
Ocena opracowanego przez studenta zadania 2: konserwatorskiej koncepcji projektowej modernizacji i konserwacji struktury architektoniczno-urbanistycznej o wartościach kulturowych
Ocena opracowanego przez studenta zadania 2: konserwatorskiej koncepcji projektowej przekształceń struktury architektoniczno-urbanistycznej o wartościach kulturowych i ochrony wartości zabytkowych.
Ocena aktywności studenta i umiejętności współdziałania we wspólnym opracowaniu studiów historycznych i stanu istniejącego w trzyosobowym zespole.
Ocena wniosków i założeń projektowych do koncepcji konserwatorsko-architektonicznej – klauzura.
Ocena wniosków i założeń projektowych do koncepcji konserwatorsko-architektonicznej oraz przygotowanej przez studenta prezentacji wraz z krytyczną analizą zrealizowanego w Polsce lub za granicą projektu o tematyce zadania projektowego.
- Egzamin:
- Literatura:
- literatura podstawowa:
• materiały do przedmiotu na internetowej platformie wspomagania nauczania na WA PW;
• publikacje monograficzne i tematyczne dotyczące miejscowości, w których zlokalizowane są tematy projektowe.
• Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z dnia 23 lipca 2003 r. (Dz.U. nr 162. poz.1568 – 2003 r.);
literatura uzupełniająca:
• Adaptacja obiektów zabytkowych do współczesnych funkcji użytkowych, praca zbiorowa pod red. B. Szmygina, Warszawa- Lublin 2009.
• Ochrona budynków przed korozją biologiczną, red. J. Ważny, J. Karyś, Arkady, 2001
• Podejście kosztowe w wycenie nieruchomości, WACETOB, red. Brzozowski J., Janowska J., Wi-śniewska U., Kowalska M., Warszawa 2010.
• Kłosek-Kozłowska D.; Ochrona wartości kulturowych miast a urbanistyka, Warszawa 2007.
• Małachowicz E., Konserwacja i rewaloryzacja architektury w środowisku kulturowym, (wydanie IV poprawione i uzupełnione) Wrocław 2007.
• Leksykon prawa ochrony zabytków, 100 podstawowych pojęć, pod red. K. Zeidlera.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się