- Nazwa przedmiotu:
- PLANOWANIE REGIONALNE
- Koordynator przedmiotu:
- Koordynator przedmiotu: dr inż. arch. Andrzej ROMISZEWSKI
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Architektura i Urbanistyka
- Grupa przedmiotów:
- PLANOWANIE PRZESTRZENNE I REGIONALNE
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Poznanie podstawowych problemów z zakresu planowania regionalnego i zagospodarowania przestrzennego (wielkoprzestrzennego).
- Treści kształcenia:
- Wykłady - tematyka: Podstawowe wiadomości z zakresu planowania przestrzennego. Problematyka i zagadnienia regionalizacji. Rodzaje regionalizacji. Planowanie wielkoprzestrzenne. Geneza planowania przestrzennego na ziemiach polskich. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Kształtowanie i realizacja polityki przestrzennej państwa. Zadania rządowe dla realizacji ponad lokalnych celów publicznych. Przykłady zagospodarowania i planowania obszarów transgranicznych. Euroregiony. Polska nad Bałtykiem. Zagadnienia ochrony i kształtowania środowiska. Stan środowiska w kraju. Systemy informacji przestrzennej i planowania. Gospodarka wodna a planowanie przestrzenne. Koncepcja polityki przestrzennego zagospodarowania kraju. Podstawowe dokumenty planowania przestrzennego na poziomie województwa. Strategia rozwoju województwa. Uwarunkowania rozwoju, cele, kierunki rozwoju. Zawartość strategii i planu przestrzennego województwa. Problematyka planu zagospodarowania przestrzennego województwa. Planowanie zagospodarowania przestrzennego obszarów metropolitalnych. Przykłady zagospodarowania regionalnego i planowania przestrzennego w Polsce i w wybranych krajach.
Seminaria: tematy prac seminaryjnych do wyboru:
Temat 1 - Studium wybranych problemów przestrzennych regionu, wykonywane zespołowo, obejmujące identyfikację możliwości zagospodarowania przestrzennego regionu oraz analizę celów i kierunków polityki przestrzennej państwa na obszarze regionu (województwa). Wykonywana indywidualnie część pracy zakończona jest charakterystyką jednego z wybranych problemów przestrzennych regionu.
Temat 2 - Studium problemów przestrzennych zawartych w planie zagospodarowania przestrzennego województwa dla wybranej gminy/miasta. Wnioski - możliwości i ograniczenia rozwoju przestrzennego gminy w tym obszary problemowe i zagrożenia.
- Metody oceny:
- Sprawdzian obejmujący zakres wykładów, ocena zawartości złożonej pracy seminaryjnej, pytania problemowe na sprawdzianie.
- Egzamin:
- Literatura:
- podstawowa
- „Problematyka przyrodnicza w planowaniu przestrzennym” w Człowiek i Środowisko, Nr 2/2001, IGPiK Warszawa 2001 r.
- „Ekspercki projekt koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju do roku 2033”, Warszawa, grudzień 2008 r. (www.mrr.gov.pl › Rozwój Regionalny › Poziom krajowy)
- Wysocka E., „Plany zagospodarowania przestrzennego województw – Poradnik metodyczny”, IGPiK Warszawa 2000 r.
- „Systemy informacji przestrzennej w planowaniu i rozwoju regionalnym”, Biuletyn PAN KPZK zeszyt 206, wyd. KPZK 2003 r.
Przepisy prawne:
- USTAWA o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
z dnia 27 marca 2003 r. (Dziennik Urzędowy Rzeczpospolitej Polskiej Nr 80 z dnia 10 maja 2003r. poz.717.)
- Obwieszczenie Prezesa Rady Ministrów -
Koncepcja polityki przestrzennego zagospodarowania kraju
z dnia 26 lipca 2001 r. (Monitor Polski Dziennik Urzędowy Rzeczypospolitej Polskiej Nr 26 poz.432.)
uzupełniająca
- Jędraszko A., „Zagospodarowanie przestrzenne w Polsce – drogi i bezdroża regulacji ustawowych”, UMP Warszawa2005 r.
- Pawłowska K., Słysz K., „Zagrożenia i ochrona przed powodzią w planowaniu przestrzennym. Poradnik metodyczny”, wyd. IGPiK 2002 r.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się