Nazwa przedmiotu:
PLANOWANIE REGIONALNE
Koordynator przedmiotu:
Koordynator przedmiotu: dr inż. arch. Andrzej ROMISZEWSKI
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Architektura i Urbanistyka
Grupa przedmiotów:
PLANOWANIE PRZESTRZENNE I REGIONALNE
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Poznanie podstawowych problemów z zakresu planowania regionalnego i zagospodarowania przestrzennego (wielkoprzestrzennego).
Treści kształcenia:
Wykłady - tematyka: Podstawowe wiadomości z zakresu planowania przestrzennego. Problematyka i zagadnienia regionalizacji. Rodzaje regionalizacji. Planowanie wielkoprzestrzenne. Geneza planowania przestrzennego na ziemiach polskich. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Kształtowanie i realizacja polityki przestrzennej państwa. Zadania rządowe dla realizacji ponad lokalnych celów publicznych. Przykłady zagospodarowania i planowania obszarów transgranicznych. Euroregiony. Polska nad Bałtykiem. Zagadnienia ochrony i kształtowania środowiska. Stan środowiska w kraju. Systemy informacji przestrzennej i planowania. Gospodarka wodna a planowanie przestrzenne. Koncepcja polityki przestrzennego zagospodarowania kraju. Podstawowe dokumenty planowania przestrzennego na poziomie województwa. Strategia rozwoju województwa. Uwarunkowania rozwoju, cele, kierunki rozwoju. Zawartość strategii i planu przestrzennego województwa. Problematyka planu zagospodarowania przestrzennego województwa. Planowanie zagospodarowania przestrzennego obszarów metropolitalnych. Przykłady zagospodarowania regionalnego i planowania przestrzennego w Polsce i w wybranych krajach. Seminaria: tematy prac seminaryjnych do wyboru: Temat 1 - Studium wybranych problemów przestrzennych regionu, wykonywane zespołowo, obejmujące identyfikację możliwości zagospodarowania przestrzennego regionu oraz analizę celów i kierunków polityki przestrzennej państwa na obszarze regionu (województwa). Wykonywana indywidualnie część pracy zakończona jest charakterystyką jednego z wybranych problemów przestrzennych regionu. Temat 2 - Studium problemów przestrzennych zawartych w planie zagospodarowania przestrzennego województwa dla wybranej gminy/miasta. Wnioski - możliwości i ograniczenia rozwoju przestrzennego gminy w tym obszary problemowe i zagrożenia.
Metody oceny:
Sprawdzian obejmujący zakres wykładów, ocena zawartości złożonej pracy seminaryjnej, pytania problemowe na sprawdzianie.
Egzamin:
Literatura:
podstawowa - „Problematyka przyrodnicza w planowaniu przestrzennym” w Człowiek i Środowisko, Nr 2/2001, IGPiK Warszawa 2001 r. - „Ekspercki projekt koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju do roku 2033”, Warszawa, grudzień 2008 r. (www.mrr.gov.pl › Rozwój Regionalny › Poziom krajowy) - Wysocka E., „Plany zagospodarowania przestrzennego województw – Poradnik metodyczny”, IGPiK Warszawa 2000 r. - „Systemy informacji przestrzennej w planowaniu i rozwoju regionalnym”, Biuletyn PAN KPZK zeszyt 206, wyd. KPZK 2003 r. Przepisy prawne: - USTAWA o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z dnia 27 marca 2003 r. (Dziennik Urzędowy Rzeczpospolitej Polskiej Nr 80 z dnia 10 maja 2003r. poz.717.) - Obwieszczenie Prezesa Rady Ministrów - Koncepcja polityki przestrzennego zagospodarowania kraju z dnia 26 lipca 2001 r. (Monitor Polski Dziennik Urzędowy Rzeczypospolitej Polskiej Nr 26 poz.432.) uzupełniająca - Jędraszko A., „Zagospodarowanie przestrzenne w Polsce – drogi i bezdroża regulacji ustawowych”, UMP Warszawa2005 r. - Pawłowska K., Słysz K., „Zagrożenia i ochrona przed powodzią w planowaniu przestrzennym. Poradnik metodyczny”, wyd. IGPiK 2002 r.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się