Nazwa przedmiotu:
HES - Kierowanie zespołami pracowników
Koordynator przedmiotu:
Wyznaczony przez Wydział Administracji i Nauk Społecznych
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Materiałowa
Grupa przedmiotów:
obieralne
Kod przedmiotu:
KZP1
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
15 godzin wykładu, 25 godzin pracy własnej, 10 godzin konsultacji = 2 punkty ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,5 punktu ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką kierowania zespołem pracowników w organizacji, z systemami motywowania, z modelami kultury organizacyjnej oraz z innymi praktycznymi kwestiami związanymi z ludźmi w organizacji.
Treści kształcenia:
1. Wprowadzenie do problematyki zarządzania zasobami ludzkimi, czym jest i na czym polega zrządzanie – ogólne zasady. Modele funkcji personalnej oraz związane z nimi stereotypy człowieka. 2. Planowanie i alokacja zasobów ludzkich. Podczas zajęć po zapoznaniu się z zasadami oraz możliwymi pytaniami studenci przygotowują w kilkuosobowych zespołach rozmowy kwalifikacyjne i prezentują je grupie. Następnie ma miejsce dyskusja na temat przygotowanych przez studentów prezentacji. 3 .Praca zespołowa – wady i zalety. Najczęściej spotykane w pracy zespołowej problemy: „tendencyjna komunikacja informacji podzielanych”, „efekt próżniactwa społecznego”, „facylitacja społeczna „ i „hamowanie społeczne”. „Burza mózgów” – jak ją przygotować i właściwie przeprowadzić. 4 .Co to jest „kultura organizacyjna” – definicja pojęcia. Modele kultury organizacyjnej. Jakie „kultury organizacyjne” można spotkać w Polsce? Studenci samodzielnie w grupach na za pomocą zaproponowanych im narzędzi przygotowują modele „kultury organizacyjnej” dostosowanie do określonych uwarunkowań. 5. Systemy motywowania pracowników. Jak skutecznie motywować – wskazówki praktyczne. Przygotowywanie w grupach najskuteczniejszych rozwiązań. 6. Rozwój kapitału ludzkiego organizacji. Szkolenie pracowników. Kształtowanie karier w organizacji – zagadnienia praktyczne. Przykłady możliwych rozwiązań. Społeczne aspekty pracy. Zatrudnienie na czas określony: społeczne i ekonomiczne konsekwencje zjawiska. 7. Style kierowania zespołami pracowniczymi. Kierowanie zespołem projektowym – teoria i praktyka.
Metody oceny:
Kolokwium, ocena prezentacji, ocena case study, ocena aktywności studentów w trakcie zajęć.
Egzamin:
nie
Literatura:
H. Król, A. Ludwiczyński (2007), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Warszawa: Wydaw. Nauk. PWN.; M. Kostera (2006), Zarządzanie personelem, Warszawa: PWE.; P. Wachowiak, S. Gregorczyk, B. Grucza, K. Ogonek (2004), Kierowanie zespołem projektowym, Warszawa: Difin.; M. Gellert, C. Nowak (2008), Zespół, Gdańsk: GWP.; B. Kożusznik (2002), Psychologia zespołu pracowniczego: doskonalenie efektywności, Katowice: Wydaw. Uniwersytetu Śląskiego; B. Kożusznik (2002), Zachowania człowieka w organizacji, Warszawa: PWE; B. Kożusznik (2005), Kierowanie zespołem pracowniczym, Warszawa: PWE.
Witryna www przedmiotu:
---
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt KZP1_W1
Student posiada ogólną wiedzę z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, w tym: zasad zarządzania zasobami ludzkimi, funkcji personalnych oraz związanych z nimi stereotypów człowieka, planowania i alokacji zasobów ludzkich w organizacji, problemów związanych z pracą zespołową, pojęcie kultury organizacyjnej i jej modeli, systemów motywacyjnych, kapitału ludzkiego, styli kierowania zespołami pracowniczymi, kształtowania karier pracowników, społecznych aspektów pracy.
Weryfikacja: Ocena prezentacji, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: IM_W14
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt KZP1_U1
W oparciu o wiedzę nabytą w trakcie wykładu oraz przeprowadzoną analizę źródeł fachowej wiedzy student umie przeprowadzić dla danej organizacji postępowanie rekrutacyjne. Przy opracowaniu i prezentacji rozwiązania student wykorzystuje techniki komunikacyjno-informacyjne.
Weryfikacja: Ocena case study, ocena prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe: IM_U01, IM_U02, IM_U05, IM_U07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U07
Efekt KZP1_U2
W oparciu o wiedzę nabytą w trakcie wykładu oraz przeprowadzoną analizę źródeł fachowej wiedzy student umie zaproponować dla danej organizacji rozwiązanie dot. koncepcji systemu motywacji pracowników. Przy opracowaniu i prezentacji rozwiązania student wykorzystuje techniki komunikacyjno-informacyjne.
Weryfikacja: Ocena case study, ocena prezentacji.
Powiązane efekty kierunkowe: IM_U01, IM_U05, IM_U07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U05, T1A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt KZP1_K1
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi; rozumie konieczność dalszego doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobistego.
Weryfikacja: Ocena zaangażowania studenta w dyskusji.
Powiązane efekty kierunkowe: IM_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01
Efekt KZP1_K2
Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu w szczególności poprzez środki masowego przekazu informacji i opinii dotyczącej właściwego zarządzania zasobami ludzkimi, w tym: budowania kapitału intelektualnego organizacji, budowania właściwej kultury organizacyjnej, systemów motywowania pracowników. Podejmuje starania w swoim otoczeniu, aby przekazać innym w sposób dla nich zrozumiały informacje na temat zagadnień dotyczących prawidłowego zarządzania zasobami ludzkimi..
Weryfikacja: Ocena zaangażowania studenta w dyskusji.
Powiązane efekty kierunkowe: IM_K07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K07
Efekt KZP1_K3
Umie pracować w zespole nad rozwiązaniem problemu z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, w tym dostosować się do podziału zadań, jakie zostały uzgodnione w zespole, aktywnie uczestniczyć w pracach zespołu, słuchać proponowanych rozwiązań przez innych uczestników, prowadzić konstruktywną dyskusję dotyczącą wyłonienia najlepszego rozwiązania.
Weryfikacja: Obserwacja i ocena umiejętności studenta w trakcie zajęć.
Powiązane efekty kierunkowe: IM_K03, IM_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K04