- Nazwa przedmiotu:
- Biznesplan
- Koordynator przedmiotu:
- dr Marlena Piekut
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- FG 28
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75 godzin w tym: 15 godzin wykład, 15 godzin ćwiczenia, 10 h konsultacje, 13 h inne w tym: egzaminy, egzaminy poprawkowe, wskazanie na szczegółową literaturę związaną z opracowaniem biznesplanu, sprawdzenie opracowań biznesplanu i związane z tym dodatkowe konsultacje, 4 h przygotowanie projektu biznesowego, 10 h - przygotowanie do zajęć, 8 h - przygotowanie do egzaminu.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- I. 0,6 ECTS wykład
0,6 ECTS ćwiczenia
0,92 ECTS w tym: konsultacje w związku z przygotowaniem do egzaminu, egzaminy, egzaminy poprawkowe, wskazanie na szczegółową literaturę związaną z opracowaniem biznesplanu, sprawdzenie opracowań biznes planu i związane z tym dodatkowe konsultacje.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,5 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy nauki o przedsiębiorstwie; Podstawy zarządzania; Analiza ekonomiczna
- Limit liczby studentów:
- min. 15
- Cel przedmiotu:
- Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodyką układania skutecznego i efektywnego biznesplanu oraz pokazanie jego roli i znaczenia dla działania przedsiębiorstwa.
Student poznaje istotę i znaczenie narzędzi wykorzystywanych w efektywnym zarządzaniu przedsiębiorstwem.
Nabywa umiejętność właściwego układania i zastosowania biznesplanu i wniosku inwestycyjnego przedsiębiorstwa.
- Treści kształcenia:
- Wykłady:
1. Wybrane pojęcia i procedury tworzenia biznesplanów.
2. Istota i cele biznesplanu. 3. funkcje biznesplanu 4. Rodzaje biznes planów
5. Szczegółowa struktura biznesplanu. 6. Biznesplan małego przedsiębiorstwa
7. Biznesplan dużego przedsiębiorstwa
8. Biznes plan przedsięwzięcia inwestycyjnego
9. Zasady metodyczne opracowywania, konstrukcji biznesplanu
10. Weryfikacja biznesplanu
11. Wdrażanie biznesplanu 12. Ocena biznes planu
13. Analiza przypadków
14. Problemy praktyczne związane z przygotowaniem biznesplanu. 15. Cykl przedsięwzięcia biznesowego
Ćwiczenia:
1. Określenie teoretycznych założeń do opracowania projektu biznes planu. 2. Szukanie pomysłów na prowadzenie własnego biznesu.
3. Analiza makrootoczenia podmiotów gospodarczych. 4. Analiza otoczenia konkurencyjnego podmiotów gospodarczych - część 1. 5. Analiza otoczenia konkurencyjnego podmiotów gospodarczych - część 2. 6. Analiza wewnętrznych zasobów przedsiębiorstwa - część 1. 7. Analiza wewnętrznych zasobów przedsiębiorstwa - część 2. 8. Analiza i badanie rynku 9. Plan marketingowy - część 1. 10. Plan marketingowy -część 2. 11. Zasobu ludzkie w biznes planie 12. Ocena sytuacji wyjściowej przedsiębiorstwa - analiza ekonomiczno-finansowa 13. Plan finansowy 14. Ocena planu finansowego 15. Harmonogram realizacji biznes planu
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: 1. Test opanowania materiału. 2. Test będzie uznawany za zaliczony pod warunkiem uzyskania conajmniej 51% z możliwych do zdobycia punktów. 3. Projekty biznesplanów opracowane zgodnie z wytycznymi podanymi na ćwiczeniach.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Wykaz literatury podstawowej:
1. Filar E., Skrzypek J., (2006), Biznes plan, Poltext, Warszawa
2. Pawlak Z., (2005), Biznesplan - zastosowania i przykłady, Poltext, Warszawa
3. Skrzypek J., (2009), Biznes Plan Model najlepszych praktyk, Poltext, Warszawa
Wykaz literatury uzupełniającej:
1. Blackwell E., (2005), Biznesplan od podstaw, Gliwice, Helion
2. Czepurko A., Łukaszewicz J., (2006), Biznesplan w praktyce zarządzania firmą: czyli po co i jak opracowywać skuteczny biznesplan?, Warszawa, WSHiP
3. Fiore F.F., (2006), Jak szybko przygotować dobry biznesplan, Oficyna Ekonomiczna, Kraków
- Witryna www przedmiotu:
- www.knes.pw.plock.pl
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W14
- Ma wiedzę dotyczącą zasad tworzenia planów przedsięwzięć biznesowych i oceny efektywności podejmowanych przedsięwzięć.Rozumie rolę jaką pełni biznesplan w tworzeniu i zarządzaniu firmą.
Weryfikacja: Pisemny egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W14
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U05
- Potrafi pozyskiwać i wykorzystywać dane pochodzące z różnych źródeł do tworzenia biznesplanu
Weryfikacja: Pisemny egzamin. Ocena z biznesplanów.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U02
- Efekt U07
- Potrafi ocenić sytuację wyjściową przedsiębiorstwa, sporządzić plan finansowy przedsięwzięcia gospodarczego oraz dokonać oceny tego planu.
Weryfikacja: Ocena z biznesplanów.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U07
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U03
- Efekt U16
- Umie dokonać analizy rynku, sektora i przedsiębiorstwa.
Weryfikacja: Ocena z biznesplanów.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U16
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U07
- Efekt U18
- Wykorzystując zdobytą wiedzę potrafi opracować plan przedsięwzięcia biznesowego.
Weryfikacja: Ocena z biznesplanów.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U18
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U09
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K02
- Umie aktywnie uczestniczyć w zespole w tworzeniu biznesplanów, potrafi porozumiewać się ze specjalistami w swojej dziedzinie.
Weryfikacja: Ocena z biznesplanów.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K02