- Nazwa przedmiotu:
- Język niemiecki; Elementary to Intermediate General German
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Anna Borkowska; mgr Roman Gąsecki
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Język obcy
- Kod przedmiotu:
- KO1-2.1
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 100 h w tym: 60 h - ćwiczenia, 20 h - przygotowanie do zajęć w tym zapoznanie z literaturą, 8 h - przygotowanie do kolokwiów, 10 h - przygotowanie pracy, 2 h - konsultacje.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2,4 ECTS - ćwiczenia
0,08 ECTS - konsultacje
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 4 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia60h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- język polski – gramatyka; język niemiecki – znajomość podstawowa na poziomie A1/A2
- Limit liczby studentów:
- Lektorat: 12 - 24
- Cel przedmiotu:
- Celem lektoratu jest nabycie i rozwijanie przez studentów umiejętności językowych odpowiadających poziomowi egzaminu końcowego (B2 wg skali Rady Europy). Realizowany program obejmuje rozwijanie czterech sprawności językowych ( rozumienia tekstu pisanego, rozumienia tekstu słuchanego, mówienia, pisania), wprowadzenie i utrwalenie nowego materiału leksykalnego na podstawie analizowanych tekstów oraz omawianych zagadnień, poznawanie elementów kultury, historii i geografii krajów niemieckojęzycznych.
- Treści kształcenia:
- Semestr I
Tematyka:
- języki obce: sposoby uczenia się, wielojęzyczność,
- życie rodzinne: stopnie pokrewieństwa, wzajemne relacje,
- wolny czas, aktywne formy wypoczynku,
- mass media, nowoczesne technologie informacyjne,
- życie kulturalne: kino, teatr, filharmonia,
- kulinaria: kuchnia niemiecka/polska, nawyki żywieniowe, zdrowy styl życia,
- życie w mieście/na wsi: pozytywy, negatywy
Zagadnienia gramatyczne:
- odmiana czasownika (powtórzenie): czasowniki nieregularne, rozdzielnie/nierozdzielnie złożone, modalne, tryb rozkazujący,
- czasy przeszłe: Perfekt, Imperfekt,
- czasowniki wymagające dopełnienia w odpowiednim przypadku, rekcja czasownika,
- zdanie złożone współrzędnie, szyk zdania prosty/przestawny
- zdanie dopełnieniowe i zdanie pytające zależne: spójniki dass, ob,
- zdanie okolicznikowe przyczyny: spójniki weil, da, denn
- odmiana rzeczownika: mocna, słaba, nieregularna/mieszana,
- testy i ćwiczenia zbiorcze przygotowujące do egzaminu (poziom A2)
- Metody oceny:
- Zaliczenie każdego modułu zależy od spełnienia trzech kryteriów: obecności na zajęciach, opanowania materiału dla danego modułu i nakładu pracy własnej. Szczegółowy regulamin zaliczania modułu jest dostępny na stronie internetowej Zespołu Lektorów: http://www.zl.pw.plock.pl/pl/regulamin_zaliczania_modulu.html
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Funk H., Kuhn Ch., Demme S., studio d A2 Język niemiecki, Cornelsen, Berlin 2006, Warszawa 2008
2. Funk H., Kuhn Ch., Demme S., studio d B1 Język niemiecki, Cornelsen, Berlin 2007, Warszawa 2008
3. Hantschel H.-J., Klotz V., Krieger P., Mit Erfolg zu telc Deutsch B2 Zertifikat Deutsch Plus Testbuch, Ernst Klett Sprachen, Stuttgart 2005
4. Bęza S., Nowe repetytorium z gramatyki języka niemieckiego, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 1998
5. Dinsel S., Reimann M., Fit fürs Zertifikat Deutsch, Max Hueber Verlag, Ismaning 2000
6. Eichheim H., Storch G., Mit Erfolg zum Zertifikat Deutsch Übungsbuch/Testbuch, LektorKlett, Poznań 2003
7. Fischer-Mitziviris A., Janke-Papanikolaou S., So geht’s zum ZD, Ernst Klett Sprachen, Stuttgart 2004
8. Hall K., Scheiner B., Übungsgrammatik für Fortgeschrittene, Max Hueber Verlag, Ismaning 2001
- Witryna www przedmiotu:
- www.knes.pw.plock.pl
- Uwagi:
- Przedmiot uczony jest w bloku dla wszystkich studentów, którzy wybrali język niemiecki; nie ma podziału ani ze względu na umiejętności językowe, ani ze względu na kierunek studiów
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi korzystać ze wskazanej literatury (krótkie teksty popularnonaukowe). Potrafi analizować treść tekstu. Potrafi czytać ze zrozumieniem nowe teksty w języku niemieckim, popularnonaukowe i z zakresu swojej specjalności.
Weryfikacja: Streszczanie fragmentów tesktu; odpowiedzi na pytania do tekstu; dopasowywanie brakujących fragmentów tekstu; wyszukiwanie szczegółów w treści tekstu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01
- Efekt U18
- Potrafi napisać krótki tekst, przedstawiając najważniejsze informacje oraz argumenty za i przeciw. Umie napisać list (e-mail), w którym przedstawia informacje o sobie lub innych, zadaje pytania lub odpowiada na zadane pytania. Potrafi napisać streszczenie tekstu lub raport, uwzględniający wskazane zagadnienia lub najważniejsze informacje.
Weryfikacja: Analiza modelowych tekstów: poznawanie typowych zwrotów i struktury tekstu (wypracowanie, list, opowiadanie, raport) na zajęciach. Tworzenie własnych form pisemnych w ramach pracy własnej w domu. Rozwiązywanie testów leksykalno-gramatycznych.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U18
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U09
- Efekt U20
- Potrafi wypowiedzieć się i uczestniczyć w rozmowie na tematy ogólne, podając swoje argumenty, zgadzać się lub nie zgadzać się z rozmówcą.
Weryfikacja: Wypowiadanie się na zadany temat na zajęciach: ćwiczenie krótkiej spontanicznej wypowiedzi i tworzenie dłuższej przygotowanej wypowiedzi.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U20
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U10
- Efekt U21
- Potrafi zrozumieć standardowe wypowiedzi w języku niemieckim, z zakresu życia codziennego, akademickiego i zawodowego. Rozumie dłuższe wypowiedzi, np. główne zagadnienia wykładu, przemówienia, prezentacji i dyskusji (pod warunkiem, że zna tematykę wypowiedzi). Potrafi wypowiedzieć się i uczestniczyć w rozmowie na tematy ogólne, podając swoje argumenty, zgadzać się lub nie zgadzać się z rozmówcą. Potrafi opisywać zagadnienie, opisywać konkretny przedmiot lub proces.
Weryfikacja: Słuchanie różnorodnych wypowiedzi w nawiązaniu do omawianych zagadnień; ćwiczenie rozumienia tekstu ze słuchu. Słuchanie oryginalnych tekstów niemieckojęzycznych.Odpowiadanie na pytania lektora; ćwiczenie krótkiej spontanicznej wypowiedzi i przygotowywanie dłuższej wypowiedzi. Egzamin B2
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U21
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U11
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Rozumie konieczność kontynuowania nauki języka niemieckiego, w trakcie i po studiach, szczególnie w kierunku swojej specjalności.
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01
- Efekt K07
- Ma wyobrażenie o środowisku typowym dla obszaru języka niemieckiego. Zna przykłady z historii, geografii, kultury i techniki niemieckiego obszaru językowego. Rozumie teksty i wypowiedzi, dotyczące spraw ogólnych i życia codziennego.
Weryfikacja: Odpowiedzi na pytania lektora; zadawnie pytań innemu studentowi; analizowanie tekstów na zajęciach; tworzenie własnej wypowiedzi ustnej i pisemnej.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K07
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K06