- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy realizacji dźwięku
- Koordynator przedmiotu:
- Dr inż. Kamil Stefko
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechatronika
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2010/2011
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza z zakresu akustyki i elektroakustyki.
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Poznanie podstaw rejestracji, montażu i nagrań dźwiękowych, poznanie zasad przygotowania materiału dźwiękowego do różnych zastosowań multimedialnych. Zapoznanie z budową urządzeń studyjnych, ich parametrami techniczno–eksploatacyjnymi, zasadami obsługi i łączenia.
- Treści kształcenia:
- Rejestracja techniką analogową i cyfrową. Elementy składowe systemu montażu dźwięku analogowego i cyfrowego, schemat połączeń, możliwości, obsługa. Parametry. Właściwości akustyczne środowiska, wymagania sprzętowe. Podstawowe funkcje komputerowego edytora dźwięku. Okno miksera i okno edycji, narzędzia (efekty), programowanie automatyzacji.
Przeznaczenie pomieszczeń: studio nagraniowe, spikerka, reżysernia. Parametry charakteryzujące pomieszczenie, metody pomiaru. Wpływ na realizację dźwięku. Rodzaje mikrofonów, parametry, techniki nagrań mono i stereo. Procesory wejściowe, wtyczki programowe. Podstawowe zasady miksowania, poziomy głośności, panorama. Budowanie przestrzeni. Procesory dynamiki i pasma. Kierunki rozwoju i nowe trendy budowy aparatury studyjnej.
- Metody oceny:
- Egzamin:
- Literatura:
- A.Czyżewski, Dźwięk cyfrowy, Akademicka Oficyna Wydawnicza, Warszawa 1998
W. Kotoński, Muzyka Elektroniczna, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Warszawa 2006
S. Ditner, Elektroniczne modyfikatory dźwieku,Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne,Warszawa 1993
S. Miszczak, Teoretyczne zasady reżyserii dźwięku w radiofonii i telewizji, Wydawnictwa Radia i Telewizji, Warszawa 1976 K. Sztekmiler, Podstawy nagłośnienia i realizacji nagrań, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 2008
J. Geisler, Techniczne problemy nagrań muzycznych, Wydawnictwa Kominikacji i Łączności, Warszawa 1979
Z. Engel i in.,Podstawy akustyki obiektów sakralnych, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Kraków-Radom 2007, 63-167
W. Butryn, Dźwięk cyfrowy, Wydawnictwa Kominikacji i Łączności, Warszawa 2002 F. Winckel, Osobliwości słyszenia muzycznego, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1965 67-123
E. Ozimek, Dźwięk i jego percepcja. Aspekty fizyczne i psychoakustyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Poznań 2002
M. Stępień, MIDI Cyfrowy interfejs instrumentów muzycznych, Helion, Gliwice 2002
Getting Started Digi 002 & Digi 002 Rack Version 7,0. Instrukcja obsługi, Digidesign 2005
T. Brown, SX Cubase, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2004
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się