- Nazwa przedmiotu:
- Urządzenia  Multimedialne 2
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Ksawery Szykiedans
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechatronika
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2010/2011
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Znajomość podstaw konstrukcji urządzeń precyzyjnych, elektroniki i optyki, mechaniki urządzeń precyzyjnych
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z budową  urządzeń sprzętu multimedialnego,  ich parametrami techniczno – eksploatacyjnymi, metodami ich sprawdzania i kierunkami rozwoju  sprzętu multimedialnego
- Treści kształcenia:
- Laboratorium
Profil barwny skanera. Wpływ budowy i typu przetwornika na jakość otrzymanego skanu. Pomiar szumów własnych skanera.
Budowa i działanie napędu, badanie pracy napędu i odporności na zakłócenia i zanieczyszczenia 
Budowa, działanie, eksploatacja drukarek natryskowych, ocena jakości wydruku
Budowa, działanie, eksploatacja drukarek laserowych, ocena jakości wydruku
Budowa, działanie, eksploatacja termicznych drukarek fotograficznych, ocena jakości wydruku
Badanie porównawcze i kalibracja monitorów LCD i CRT
Zasada organizacji CMS, określanie profilu barwnego poszczególnych urządzeń  oraz całego systemu przetwarzania orazu
Budowa, działanie, interfejsy dysków twardych, wpływ budowy na parametry użytkowe.
Budowa i działanie drukarek braillowskich, specyficzne parametry druku wypukłego.
 
Projektowanie
Zastosowanie urządzenia Gromadzenie materiałów, opracowanie praktycznych zastosowań analizowanego urządzenia 
Przykłady alternatywnych rozwiązań, właściwości, porównanie 
Krótkie omówienie działania urządzenia, wyszukanie i porównanie alternatywnych technologii działania  danego urządzenia, porównanie
Opracowanie wykazu funkcji realizowanych w urządzeniu,  schemat blokowy, podzespoły konstrukcyjne, rozwiązania alternatywne
Opracowanie kierunków rozwoju konstrukcji  analizowanego urządzenia
Alternatywnie, w zależności od skomplikowania urządzenia i możliwości dostępu do informacji – opracowanie  metodyki pomiarów  parametrów urządzenia i  wykonanie pomiarów, wnioski. 
Opracowanie prezentacji i części opisowej projektu.
- Metody oceny:
- Zaliczenie laboratorium odbywa się na podstawie efektów pracy na zajęciach i sprawozdań opracowywanych przez studentów po wykonaniu każdego z ćwiczeń laboratoryjnych.
Ocena z projektu wykonywanego indywidualnie.
- Egzamin:
- Literatura:
- Buczyński L.  „Komputerowe Urządzenia peryferyjne”  Annopol, 2003
Buczyński L. ”Skanery i skanowanie” MIKOM, 2005
Bushan B.: “Tribology and Mechanics of Magnetic Storage Devices” Springer Verlag. New York, 1996
Inglis A.F., Luther A.C. “Video Engineering” McGraw-Hill New York, 1996
Jedliński J. “Focusing actuator in CD drive – evaluation of transfer function parameters” 5th Polish-German Mechatronic Workshop 2005 “Trends in Mechatronics” Proceedings. Ed.: A.Pochanke, M.Bodnicki, J.Wierciak. p.82-86.
Kipphan  H. „Handbook of print media“ Springer Verlag Heidelberg, 2002                                                   
Lindner P. Tuma T., Myska M.  „Wielka księga  fotografii cyfrowej” MIKOM,  2004
Mallinson J.C.: “Foundations of Magnetic Recording” Academic Press, Inc., 1987
Marchant A.B. “Optical recording.  Technical Overview” Addison-Wesley Publishing Company, 1990
Mee, D. “Magnetic Recording”. Vol.III
Urbański B. „Magnetofony i gramofony cyfrowe”. WKiŁ Warszawa, 1989
Urbański B.: “Magnetowid”. WNT. Wyd. II  Warszawa, 1995
Watkinson J. “Coding for Digital Recording” Focal Press. London&Boston, 1990
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się