- Nazwa przedmiotu:
- Mechanika
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. nzw. dr hab. inż. Tomasz Szolc
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechatronika
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- MEO
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 90, 35 godzin przygotowania do egzaminu wraz z udziałem w tym egzaminie, 15 godzin studiów literaturowych, 40 godzin przygotowań do ćwiczeń audytoryjnych
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2, 30 godzin wykładu, 30 godzin ćwiczeń audytoryjnych
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Matematyka I
- Limit liczby studentów:
- 30 studentow na grupę dziekańską
- Cel przedmiotu:
- Podstawowa wiedza w zakresie statyki, kinematyki, dynamiki oraz samodzielne rozwiązywanie zadań z tego zakresu.
- Treści kształcenia:
- W: Metody analityczne wyznaczania toru, prędkości i przyspieszenia punktu. Ruch ciała sztywnego. Ruch obrotowy wokół stałej osi. Ruch płaski bryły. Ruch złożony bryły. Ruch kulisty bryły. Zasady statyki. Równowaga zbieżnego układu sił. Równowaga płaskiego i przestrzennego układu sił. Tarcie i prawa tarcia. Zasady dynamiki. Wahadło matematyczne. Prawo ciążenia powszechnego. Pole sił i praca w polu sił. Pole zachowawcze. Energia kinetyczna punktu materialnego. Dynamika ruchu względnego. Geometria mas. Teoria i obliczanie momentów bezwładności. Zasada zachowania pędu. Zasada d’Alamberta. Ruch postępowy i ruch obrotowy ciała sztywnego. Twierdzenie Koeniga. Twierdzenia o energii kinetycznej układu punktów materialnych i ciała sztywnego. Ruch kulisty i ruch ogólny ciała sztywnego Małe drgania swobodne. Drgania harmoniczne tłumione. Równania Lagrange'a II rodzaju. Ćw: Analiza, przykłady i rozwiązywanie zadań w podanym wyżej zakresie.
- Metody oceny:
- kolokwia podczas ćwiczeń audytoryjnych i egzamin
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Leyko J. „Mechanika ogólna” t. 1, 2, PWN Warszawa, 2002 2. Osiński Z. „Mechanika ogólna”, PWN Warszawa, 1987 3. Misiak J. „Mechanika ogólna” t. 1, 2, WNT Warszawa, 2001 4. Misiak J. „Zadania z mechaniki ogólnej” t. 1, 2, 3, WNT Warszawa, 1999 5. Nizioł J. „Metodyka rozwiązywania zadań z mechaniki”, WNT Warszawa, 2001
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- Posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie mechaniki ogólnej, niezbędną do rozumienia działania oraz projektowania struktur mechanicznych i urządzeń mechatronicznych
Weryfikacja: Kolokwia zaliczające ćwiczenia audytoryjne i egzamin końcowy
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- Potrafi przygotować w języku polskim dokumentację zadania inżynierskiego i opis jego wyników oraz opracowywać schematy blokowe urządzeń systemów i wytyczne do dokumentacji technicznej podzespołów.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02, T1A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K1
- Zna i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej w obszarze mechatroniki, w tym jej wpływ na środowisko naturalne i rynek pracy. Docenia rolę pracy zespołowej w procesie tworzenia konstrukcji inżynierskich.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02