- Nazwa przedmiotu:
- Elementy wiedzy o kulturze
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Sabina Żebrowska-Łucyk, prof. nzw. PW; wykładowca - mgr Matylda Szewczyk, Uniwersytet Warszawski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechatronika
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- BRAK
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład: 15
Zapoznanie z literaturą: 10
Prace pisemne: 25
Razem: 50 (2 ECTS)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykład: 15
Razem: 15 (1 ECTS)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Prace pisemne: 25
Razem: 25 (1 ECTS)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład225h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość podstawowych zagadnień z dziedziny wiedzy o kulturze.
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Orientacja w najważniejszych problemach zmediatyzowanej kultury (przemiany mediów, relacje ludzi z mediami, kultura masowa, kultura uczestnictwa). Nabycie umiejętności krytycznego udziału w kulturze oraz formułowania swoich refleksji pisemnie i ustnie.
Znajomość wybranych zagadnień współczesnej estetyki. Podstawowa wiedza z dziedziny mediów, zwłaszcza kina, fotografii i mediów elektronicznych
.
- Treści kształcenia:
- Specyfika reprodukcji technicznej. Status ontologiczny fotografii i jego przemiany; społeczne użycia fotografii; pojęcia studium i punctum; fotografia analogowa i cyfrowa – różnice i podobieństwa kulturowe.
Prehistoria i narodziny kina; specyfika obrazu filmowego; kino jako stymulator i świadek przemian kulturowych. Elementy historii i języka kina: analiza fragmentów wybranych utworów filmowych. Współczesne praktyki odbioru i produkcji filmów. Specyfika obrazu cyfrowego; obrazy interaktywne; wchodzenie w obraz: rzeczywistość wirtualna jako projekt i jako realizacja.
Ciało – umysł – technologia. Kulturowe spojrzenia na ciało i umysł wobec przemian w krajobrazie medialnym. Media jako ekstensje. Media jako zagrożenie i jako wyzwolenie ciała i umysłu. Współczesne wizje przekształconego ciała – od chirurgii estetycznej po ciało cyborga. Sztuczna inteligencja jako utopia, metafora i rzeczywista realizacja.
Odmiany i przemiany uczestnictwa w kulturze. Koncepcja „kultury uczestnictwa” i „konwergencji mediów”; uczestnictwo a interaktywność; praktyki kultury uczestnictwa.
- Metody oceny:
- Prace domowe pisemne, sprawdzian.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Monika Bakke, Galatea i Androidy [w:] tejże Ciało otwarte. Filozoficzne reinterpretacje kulturowych wizji nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM, Poznań 2000
Roland Barthes, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, przeł. Jacek Trznadel, Warszawa 1995
Walter Benjamin, Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej, tłum. Janusz Sikorski, [w:] tegoż, Anioł historii. Eseje, szkice, fragmenty, wyb. i oprac. Hubert Orłowski, Poznań 1996
Juri Civjan, O symbolice pociągu w początkowym okresie kina, tłum. Bolesław Żyłko, „Kwartalnik Filmowy” nr 11, jesień 1995.
Oliver Grau, Nowe obrazy z życia. Rzeczywistość wirtualna, sztuka genetyczna i transgeniczna, przeł. Ewa Dżurak, Kwartalnik Filmowy 2001, nr 35-36.
Małgorzata Hendrykowska, Kino tworzy obraz świata [w:] tejże: Śladami tamtych cieni. Film w kulturze polskiej przełomu stuleci, 1985 – 1914, Oficyna Wydawnicza Book Service, Poznań 1993.
Henry Jenkins, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2006 (wybrane fragmenty)
Tadeusz Lubelski, Do utraty tchu czyli wszystko jest dozwolone [w:] tegoż, Nowa Fala. O pewnej przygodzie filmu francuskiego, Universitas, Kraków 2000.
Marshall McLuhan, Środek jest przekazem, Środki zimne i gorące [w:] tegoż, Wybór tekstów, przeł. Ewa Różalska, Jacek M. Stokłosa, Zysk i S-ka, Poznań 2001
Lev Manovich, Język nowych mediów, przeł. Piotr Cypryański, WAiP, Warszawa 2006 (wybrane fragmenty)
Ewelina Nurczyńska-Fidelska, Konrad Klejsa, Tomasz Kłys, Piotr Sitarski, Kino bez tajemnic, Wydawnictwo Stentor, Warszawa 2009
Byron Reeves i Clifford Nass, Media i ludzie, przeł. Hanna Szczerkowska, PIW, Warszawa 2000 (Wstęp)
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt EWK_W01
- Nabywa elementy podstawowej wiedzy z dziedziny mediów, zwłaszcza kina, fotografii i mediów elektronicznych. Poznaje wybrane zagadnienia współczesnej estetyki, kultury masowej, kultury uczestnictwa. Orientuje się w procesach przemiany mediów.
Weryfikacja: Sprawdzian podczas zajęć wykładowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W17, K_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W05, T1A_W10
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt EWK_U01
- Zdobywa umiejętności pisemnego i ustnego formułowania opinii i refleksji na temat wybranych zagadnień z dziedziny mediów, zwłaszcza kina, fotografii i mediów elektronicznych.
Weryfikacja: Ocena referatów w formie pisemnej oraz dyskusji podczas zajęć.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt EWK_K01
- Orientuje się w najważniejszych problemach zmediatyzowanej kultury. Ma świadomość znaczenia doboru technik i narzędzi multimedialnych w aspekcie estetyki przekazywanej informacji i jej społecznego odbioru.
Weryfikacja: Ocena referatów w formie pisemnej i udziału w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K02