Nazwa przedmiotu:
Elementy wiedzy o kulturze
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Sabina Żebrowska-Łucyk, prof. nzw. PW; wykładowca - mgr Matylda Szewczyk, Uniwersytet Warszawski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechatronika
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
BRAK
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład: 15 Zapoznanie z literaturą: 10 Prace pisemne: 25 Razem: 50 (2 ECTS)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Wykład: 15 Razem: 15 (1 ECTS)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Prace pisemne: 25 Razem: 25 (1 ECTS)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład225h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość podstawowych zagadnień z dziedziny wiedzy o kulturze.
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Orientacja w najważniejszych problemach zmediatyzowanej kultury (przemiany mediów, relacje ludzi z mediami, kultura masowa, kultura uczestnictwa). Nabycie umiejętności krytycznego udziału w kulturze oraz formułowania swoich refleksji pisemnie i ustnie. Znajomość wybranych zagadnień współczesnej estetyki. Podstawowa wiedza z dziedziny mediów, zwłaszcza kina, fotografii i mediów elektronicznych .
Treści kształcenia:
Specyfika reprodukcji technicznej. Status ontologiczny fotografii i jego przemiany; społeczne użycia fotografii; pojęcia studium i punctum; fotografia analogowa i cyfrowa – różnice i podobieństwa kulturowe. Prehistoria i narodziny kina; specyfika obrazu filmowego; kino jako stymulator i świadek przemian kulturowych. Elementy historii i języka kina: analiza fragmentów wybranych utworów filmowych. Współczesne praktyki odbioru i produkcji filmów. Specyfika obrazu cyfrowego; obrazy interaktywne; wchodzenie w obraz: rzeczywistość wirtualna jako projekt i jako realizacja. Ciało – umysł – technologia. Kulturowe spojrzenia na ciało i umysł wobec przemian w krajobrazie medialnym. Media jako ekstensje. Media jako zagrożenie i jako wyzwolenie ciała i umysłu. Współczesne wizje przekształconego ciała – od chirurgii estetycznej po ciało cyborga. Sztuczna inteligencja jako utopia, metafora i rzeczywista realizacja. Odmiany i przemiany uczestnictwa w kulturze. Koncepcja „kultury uczestnictwa” i „konwergencji mediów”; uczestnictwo a interaktywność; praktyki kultury uczestnictwa.
Metody oceny:
Prace domowe pisemne, sprawdzian.
Egzamin:
nie
Literatura:
Monika Bakke, Galatea i Androidy [w:] tejże Ciało otwarte. Filozoficzne reinterpretacje kulturowych wizji nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM, Poznań 2000 Roland Barthes, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, przeł. Jacek Trznadel, Warszawa 1995 Walter Benjamin, Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej, tłum. Janusz Sikorski, [w:] tegoż, Anioł historii. Eseje, szkice, fragmenty, wyb. i oprac. Hubert Orłowski, Poznań 1996 Juri Civjan, O symbolice pociągu w początkowym okresie kina, tłum. Bolesław Żyłko, „Kwartalnik Filmowy” nr 11, jesień 1995. Oliver Grau, Nowe obrazy z życia. Rzeczywistość wirtualna, sztuka genetyczna i transgeniczna, przeł. Ewa Dżurak, Kwartalnik Filmowy 2001, nr 35-36. Małgorzata Hendrykowska, Kino tworzy obraz świata [w:] tejże: Śladami tamtych cieni. Film w kulturze polskiej przełomu stuleci, 1985 – 1914, Oficyna Wydawnicza Book Service, Poznań 1993. Henry Jenkins, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2006 (wybrane fragmenty) Tadeusz Lubelski, Do utraty tchu czyli wszystko jest dozwolone [w:] tegoż, Nowa Fala. O pewnej przygodzie filmu francuskiego, Universitas, Kraków 2000. Marshall McLuhan, Środek jest przekazem, Środki zimne i gorące [w:] tegoż, Wybór tekstów, przeł. Ewa Różalska, Jacek M. Stokłosa, Zysk i S-ka, Poznań 2001 Lev Manovich, Język nowych mediów, przeł. Piotr Cypryański, WAiP, Warszawa 2006 (wybrane fragmenty) Ewelina Nurczyńska-Fidelska, Konrad Klejsa, Tomasz Kłys, Piotr Sitarski, Kino bez tajemnic, Wydawnictwo Stentor, Warszawa 2009 Byron Reeves i Clifford Nass, Media i ludzie, przeł. Hanna Szczerkowska, PIW, Warszawa 2000 (Wstęp)
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt EWK_W01
Nabywa elementy podstawowej wiedzy z dziedziny mediów, zwłaszcza kina, fotografii i mediów elektronicznych. Poznaje wybrane zagadnienia współczesnej estetyki, kultury masowej, kultury uczestnictwa. Orientuje się w procesach przemiany mediów.
Weryfikacja: Sprawdzian podczas zajęć wykładowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_W17, K_W20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W05, T1A_W10

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt EWK_U01
Zdobywa umiejętności pisemnego i ustnego formułowania opinii i refleksji na temat wybranych zagadnień z dziedziny mediów, zwłaszcza kina, fotografii i mediów elektronicznych.
Weryfikacja: Ocena referatów w formie pisemnej oraz dyskusji podczas zajęć.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U05

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt EWK_K01
Orientuje się w najważniejszych problemach zmediatyzowanej kultury. Ma świadomość znaczenia doboru technik i narzędzi multimedialnych w aspekcie estetyki przekazywanej informacji i jej społecznego odbioru.
Weryfikacja: Ocena referatów w formie pisemnej i udziału w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K02