- Nazwa przedmiotu:
- Fotografia - rejestracja i przetwarzanie obrazu
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Ksawery Szykiedans, mgr inż. Anna Ostaszewska-Liżewska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechatronika
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- FRPO
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w wykładzie 15h,
udział w zajęciach laboratoryjnych 15h,
przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 10h,
zapoznanie z literaturą i materiałami pomocniczymi do laboratorium 5h,
przygotowanie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych 5h,
przygotowanie do sprawdzianów 7 h
Konsultacje 3h
Razem 62h - 2 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Udział w wykładzie 15h,
udział w zajęciach laboratoryjnych 15h,
konsultacje 3h
razem 33h - 1 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- udział w zajęciach laboratoryjnych 15h,
przygotowanie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych 5h,
razem 20h - 1 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład225h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium225h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość podstaw optyki (działanie soczewki, równanie Newton'a)
Umiejętność obsługi komputera
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Przekazanie studentom niezbędnej wiedzy i umiejętności do posługiwania sie współczesną techniką fotograficzną. Zapoznanie z zasadami wykorzystania sprzętu fotograficznego i metod przetwarzania obrazu do osiągnięcia zamierzonych rezultatów.
- Treści kształcenia:
- Zakres wykładu
Zajęcia wprowadzające, omówienie treści wykładu, sposobu i trybu zaliczenia. Przedstawienie literatury przedmiotu. Zasada powstawania obrazu fotograficznego. Podstawowe zależności fizyczne. Ewolucja kamery fotograficznej i metod zapisu obrazu.
Omówienie typów i budowy kamer fotograficznych, wskazanie cech charakterystycznych, typowe zastosowania. Przegląd i omówienie podstawowych podzespołów kamery fotograficznej, przedstawienie ich specyficznych cech i predestynowanych zastosowań. Rodzaje i typy obiektywów stosowanych w fotografii. Określenie głębi ostrości i rozdzielczości obrazu.
Przegląd i omówienie rodzajów „klasycznych” materiałów światłoczułych oraz elektronicznych przetworników obrazu. Podstawowe wielkości opisujące materiały i przetworniki światłoczułe (czułość, kontrastowość, zdolność rozdzielcza, gęstość, zadymienie, krzywa charakterystyczna), ich znaczenie i zależności wzajemne. Zasady działania i porównanie matryc CCD i CMOS. Parametry opisujące właściwości matryc.
Źródła światła w fotografii. Typy i rodzaje lamp fotograficznych. Porównanie właściwości światła ciągłego i błyskowego. Określenie zasad naświetlania i rejestracji obrazu. Wprowadzenie do ekspozymetrii. Pomiary światła ciągłego i błyskowego. Pomiary światła padającego i odbitego. Światłomierz punktowy. Kontrola powstawania obrazu – wprowadzenie do systemu strefowego.
Zasady kompozycji obrazu. Środki wyrazu stosowane w fotografii, ich wymowa i typowe zastosowania – omówienie na wybranych przykładach.
Porównanie formatów JPG, TIFF, DNG i RAW. Specyficzne cechy tych formatów i ich wpływ na obraz. Przygotowanie plików do obróbki. Konwersja plików.
Zmiana kontrastu i nasycenia. Histogram i krzywa tonalna. Przeskalowywanie obrazu i zmiana rozdzielczości. Usuwanie i dodawanie szumu. Filtry- rodzaje i zastosowania. Narzędzia do retuszu cyfrowego.
Dynamika obrazu i rozpiętość tonalna, profile ICC, balans bieli obrazu ,. Pliki HDR, Globalna i lokalna zmiana barwy i nasycenia. Manipulacja kanałami RGB. Tonowanie obrazu cyfrowego. Obrazy monochromatyczne
Tworzenie warstw i masek z obrazów , filtrów i funkcji. Przenikanie warstw. Opcje krycia i mieszania. Selekcja i ekstrakcja obiektów.
Konwersja plików między RGB a CMYK, przygotowywanie wyciągów barwnych i separacji.
Zakres Laboratorium
Skanowanie materiałów refleksyjnych i transparentnych. Zasady przygotowania materiałów do skanowania, wpływ zastosowania materiałów wspomagających (płyny immersyjne itd.).
„Wywoływanie” pliku RAW, negatyw cyfrowy , konwersja do innych formatów. Tworzenie obrazu HDR z jednego kilku plików RAW
Przetworzenie obrazu kolorowego do monochromatycznego. Tonowanie obrazu w celu uzyskania wyglądu odbitki sepiowanej , palladowej i selenowanej Tonowanie i odbarwianie selektywne
Korekcja uszkodzeń obrazu. Usuwanie winietowania. Korekcja koloru i faktury obiektów. Korygowanie cieni. Zmiana kształtu i położenia obiektów oraz usuwanie elementów niekorzystnych w obrazie.
Stworzenie obrazu z wykorzystaniem poznanych technik.
- Metody oceny:
- Zaliczenie wykładu na podstawie dwóch sprawdzianów w trakcie semestru - 50% oceny wypadkowej
Zaliczenie laboratorium odbywa się na podstawie oceny efektów pracy na zajęciach i sprawozdań opracowywanych przez studentów po wykonaniu każdego z ćwiczeń laboratoryjnych - 50% oceny wypadkowej
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- A.Adams, R.Baker: „The Ansel Adams Photography Series. The Camera. The Negative. The Print ”,
Little, Brown and Company, 1995
Adobe Creative Team: „Adobe Photoshop CS3/CS3pl. Oficjalny Podręcznik”, Helion 2008
J. Beardsworth „Czarno-Biała Fotografia Cyfrowa. Poradnik dla Zaawansowanych”
National Geographic 2008
A.Feiniger: „Nauka o fotografii”, WAiF, Warszawa 1987
M.Freeman: „Fotografia Studyjna”, WNT, Warszawa 1993
M.Freeman: „Profesjonalana fotografia cyfrowa”, National Geographic 2008
M.Freeman: „Światło i Oświetlenie w Fotografii Cyfrowej”, National Geographic2008
M.Iliński „Materiały fotograficzne czarno-białe” WAiF, Warszawa 1970
S.Kelby: Fotografia Cyfrowa. Edycja Zdjęć .Wydanie IV, Helion 2008
S.Kelby „Sekrety cyfrowej ciemni Scotta Kelbyego – The Adobe Photoshop Lightroom Book for Digital Photographers „ Helion 2008
A.Adams, R.Baker: „The Ansel Adams Photography Series. The Camera. The Negative. The Print ”,
Little, Brown and Company, 1995
Adobe Creative Team: „Adobe Photoshop CS3/CS3pl. Oficjalny Podręcznik”, Helion 2008
J. Beardsworth „Czarno-Biała Fotografia Cyfrowa. Poradnik dla Zaawansowanych”
National Geographic 2008
A.Feiniger: „Nauka o fotografii”, WAiF, Warszawa 1987
M.Freeman: „Fotografia Studyjna”, WNT, Warszawa 1993
M.Freeman: „Profesjonalana fotografia cyfrowa”, National Geographic 2008
M.Freeman: „Światło i Oświetlenie w Fotografii Cyfrowej”, National Geographic2008
M.Iliński „Materiały fotograficzne czarno-białe” WAiF, Warszawa 1970
S.Kelby: Fotografia Cyfrowa. Edycja Zdjęć .Wydanie IV, Helion 2008
S.Kelby „Sekrety cyfrowej ciemni Scotta Kelbyego – The Adobe Photoshop Lightroom Book for Digital Photographers „ Helion 2008
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt FPRO_W01
- Absolwent zna i rozumie zasady rejestracji i kodowania obrazu fotograficznego, zna i rozumie wpływ budowy sprzetu fotograficznego na uzyskiwany obraz
Weryfikacja: Sprawdzian w czasie wykładu, ocena zadań laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W11, K_W12, K_W17
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03, T1A_W02, T1A_W05
- Efekt FRPO_W02
- Absolwent zna i rozumie zasady przetwarzania plików graficznych różnych typów, zna i rozumie różnice między nimi, wie w jaki sposób wpływać na paramertry zarejestrowanego obrazuobrazu
Weryfikacja: Sprawdzian w czasie wykładu, ocena zadań laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W17
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt FRPO_U01
- Absolwent umie świadomie przetwarać pliki graficzne , wie jak dokonywać ich obróbki w programach typu Photoshop, GIMP, umie świadomie przetwarzać zdjęcie aby uzyskać rządany efekt
Weryfikacja: Ocena ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt FRPO_K01
- Absolwent zna i rozumie zasady ochrony praw autorskich przy przetwarzaniu zdjęć
Weryfikacja: Ocena ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05