Nazwa przedmiotu:
Fotografia - rejestracja i przetwarzanie obrazu
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Ksawery Szykiedans, mgr inż. Anna Ostaszewska-Liżewska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechatronika
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
FRPO
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Udział w wykładzie 15h, udział w zajęciach laboratoryjnych 15h, przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 10h, zapoznanie z literaturą i materiałami pomocniczymi do laboratorium 5h, przygotowanie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych 5h, przygotowanie do sprawdzianów 7 h Konsultacje 3h Razem 62h - 2 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Udział w wykładzie 15h, udział w zajęciach laboratoryjnych 15h, konsultacje 3h razem 33h - 1 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
udział w zajęciach laboratoryjnych 15h, przygotowanie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych 5h, razem 20h - 1 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład225h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium225h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość podstaw optyki (działanie soczewki, równanie Newton'a) Umiejętność obsługi komputera
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Przekazanie studentom niezbędnej wiedzy i umiejętności do posługiwania sie współczesną techniką fotograficzną. Zapoznanie z zasadami wykorzystania sprzętu fotograficznego i metod przetwarzania obrazu do osiągnięcia zamierzonych rezultatów.
Treści kształcenia:
Zakres wykładu Zajęcia wprowadzające, omówienie treści wykładu, sposobu i trybu zaliczenia. Przedstawienie literatury przedmiotu. Zasada powstawania obrazu fotograficznego. Podstawowe zależności fizyczne. Ewolucja kamery fotograficznej i metod zapisu obrazu. Omówienie typów i budowy kamer fotograficznych, wskazanie cech charakterystycznych, typowe zastosowania. Przegląd i omówienie podstawowych podzespołów kamery fotograficznej, przedstawienie ich specyficznych cech i predestynowanych zastosowań. Rodzaje i typy obiektywów stosowanych w fotografii. Określenie głębi ostrości i rozdzielczości obrazu. Przegląd i omówienie rodzajów „klasycznych” materiałów światłoczułych oraz elektronicznych przetworników obrazu. Podstawowe wielkości opisujące materiały i przetworniki światłoczułe (czułość, kontrastowość, zdolność rozdzielcza, gęstość, zadymienie, krzywa charakterystyczna), ich znaczenie i zależności wzajemne. Zasady działania i porównanie matryc CCD i CMOS. Parametry opisujące właściwości matryc. Źródła światła w fotografii. Typy i rodzaje lamp fotograficznych. Porównanie właściwości światła ciągłego i błyskowego. Określenie zasad naświetlania i rejestracji obrazu. Wprowadzenie do ekspozymetrii. Pomiary światła ciągłego i błyskowego. Pomiary światła padającego i odbitego. Światłomierz punktowy. Kontrola powstawania obrazu – wprowadzenie do systemu strefowego. Zasady kompozycji obrazu. Środki wyrazu stosowane w fotografii, ich wymowa i typowe zastosowania – omówienie na wybranych przykładach. Porównanie formatów JPG, TIFF, DNG i RAW. Specyficzne cechy tych formatów i ich wpływ na obraz. Przygotowanie plików do obróbki. Konwersja plików. Zmiana kontrastu i nasycenia. Histogram i krzywa tonalna. Przeskalowywanie obrazu i zmiana rozdzielczości. Usuwanie i dodawanie szumu. Filtry- rodzaje i zastosowania. Narzędzia do retuszu cyfrowego. Dynamika obrazu i rozpiętość tonalna, profile ICC, balans bieli obrazu ,. Pliki HDR, Globalna i lokalna zmiana barwy i nasycenia. Manipulacja kanałami RGB. Tonowanie obrazu cyfrowego. Obrazy monochromatyczne Tworzenie warstw i masek z obrazów , filtrów i funkcji. Przenikanie warstw. Opcje krycia i mieszania. Selekcja i ekstrakcja obiektów. Konwersja plików między RGB a CMYK, przygotowywanie wyciągów barwnych i separacji. Zakres Laboratorium Skanowanie materiałów refleksyjnych i transparentnych. Zasady przygotowania materiałów do skanowania, wpływ zastosowania materiałów wspomagających (płyny immersyjne itd.). „Wywoływanie” pliku RAW, negatyw cyfrowy , konwersja do innych formatów. Tworzenie obrazu HDR z jednego kilku plików RAW Przetworzenie obrazu kolorowego do monochromatycznego. Tonowanie obrazu w celu uzyskania wyglądu odbitki sepiowanej , palladowej i selenowanej Tonowanie i odbarwianie selektywne Korekcja uszkodzeń obrazu. Usuwanie winietowania. Korekcja koloru i faktury obiektów. Korygowanie cieni. Zmiana kształtu i położenia obiektów oraz usuwanie elementów niekorzystnych w obrazie. Stworzenie obrazu z wykorzystaniem poznanych technik.
Metody oceny:
Zaliczenie wykładu na podstawie dwóch sprawdzianów w trakcie semestru - 50% oceny wypadkowej Zaliczenie laboratorium odbywa się na podstawie oceny efektów pracy na zajęciach i sprawozdań opracowywanych przez studentów po wykonaniu każdego z ćwiczeń laboratoryjnych - 50% oceny wypadkowej
Egzamin:
nie
Literatura:
A.Adams, R.Baker: „The Ansel Adams Photography Series. The Camera. The Negative. The Print ”, Little, Brown and Company, 1995 Adobe Creative Team: „Adobe Photoshop CS3/CS3pl. Oficjalny Podręcznik”, Helion 2008 J. Beardsworth „Czarno-Biała Fotografia Cyfrowa. Poradnik dla Zaawansowanych” National Geographic 2008 A.Feiniger: „Nauka o fotografii”, WAiF, Warszawa 1987 M.Freeman: „Fotografia Studyjna”, WNT, Warszawa 1993 M.Freeman: „Profesjonalana fotografia cyfrowa”, National Geographic 2008 M.Freeman: „Światło i Oświetlenie w Fotografii Cyfrowej”, National Geographic2008 M.Iliński „Materiały fotograficzne czarno-białe” WAiF, Warszawa 1970 S.Kelby: Fotografia Cyfrowa. Edycja Zdjęć .Wydanie IV, Helion 2008 S.Kelby „Sekrety cyfrowej ciemni Scotta Kelbyego – The Adobe Photoshop Lightroom Book for Digital Photographers „ Helion 2008 A.Adams, R.Baker: „The Ansel Adams Photography Series. The Camera. The Negative. The Print ”, Little, Brown and Company, 1995 Adobe Creative Team: „Adobe Photoshop CS3/CS3pl. Oficjalny Podręcznik”, Helion 2008 J. Beardsworth „Czarno-Biała Fotografia Cyfrowa. Poradnik dla Zaawansowanych” National Geographic 2008 A.Feiniger: „Nauka o fotografii”, WAiF, Warszawa 1987 M.Freeman: „Fotografia Studyjna”, WNT, Warszawa 1993 M.Freeman: „Profesjonalana fotografia cyfrowa”, National Geographic 2008 M.Freeman: „Światło i Oświetlenie w Fotografii Cyfrowej”, National Geographic2008 M.Iliński „Materiały fotograficzne czarno-białe” WAiF, Warszawa 1970 S.Kelby: Fotografia Cyfrowa. Edycja Zdjęć .Wydanie IV, Helion 2008 S.Kelby „Sekrety cyfrowej ciemni Scotta Kelbyego – The Adobe Photoshop Lightroom Book for Digital Photographers „ Helion 2008
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt FPRO_W01
Absolwent zna i rozumie zasady rejestracji i kodowania obrazu fotograficznego, zna i rozumie wpływ budowy sprzetu fotograficznego na uzyskiwany obraz
Weryfikacja: Sprawdzian w czasie wykładu, ocena zadań laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: K_W11, K_W12, K_W17
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W03, T1A_W02, T1A_W05
Efekt FRPO_W02
Absolwent zna i rozumie zasady przetwarzania plików graficznych różnych typów, zna i rozumie różnice między nimi, wie w jaki sposób wpływać na paramertry zarejestrowanego obrazuobrazu
Weryfikacja: Sprawdzian w czasie wykładu, ocena zadań laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04, K_W17
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt FRPO_U01
Absolwent umie świadomie przetwarać pliki graficzne , wie jak dokonywać ich obróbki w programach typu Photoshop, GIMP, umie świadomie przetwarzać zdjęcie aby uzyskać rządany efekt
Weryfikacja: Ocena ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U05

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt FRPO_K01
Absolwent zna i rozumie zasady ochrony praw autorskich przy przetwarzaniu zdjęć
Weryfikacja: Ocena ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05