Nazwa przedmiotu:
Konstrukcja układów optycznych
Koordynator przedmiotu:
adiunkt dr inż. Tomasz Kozacki, adiunkt
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechatronika
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
wykład 15, projekt w laboratorium komputerowym 30, przygotowanie do zajęć projektowych 10, przygotowywanie raportów, 10, wykonanie projektów indywidualnych i grupowych 20, przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie 15 RAZEM 100 godz. = 4 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
wykład 15, projekt w laboratorium komputerowym 30, RAZEM 45 godz. = 1.5 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
projekt w laboratorium komputerowym 30, przygotowanie do zajęć projektowych 10, przygotowywanie raportów, 10, wykonanie projektów indywidualnych i grupowych 20, RAZEM 70 godz. = 2.5 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy optyki, fotoniki, optyki instrumentalnej, optomechatroniki
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Zapoznanie się z typowym procesem projektowania układów optycznych. Praktyczne zapoznanie się z etapami: obliczeń wstępnych, analiz aberracyjnych, oceny jakości odwzorowania układu optycznego, wyznaczania tolerancji wykonawczych oraz zasad wykonania optycznej dokumentacji technicznej.
Treści kształcenia:
(W) Poznanie typowego procesu projektowania układów optycznych. Obliczenia wstępne. Podstawowe zależności wywodzące się z niezmienników: Abbego i Lagrangea-Helmholtza. Metoda obliczeń wstępnych. Komputerowe wspomaganie obliczeń wstępnych – program GABAR. Aberracje układów optycznych. Klasyfikacja aberracji układów optycznych. Analizy aberracyjne. Wyznaczanie aberracji. Korekcja i optymalizacja aberracji. Optymalne krzywe aberracyjne. Komputerowe wspomaganie analiz aberracyjnych – program OSLO. Ocena jakości odwzorowania układu optycznego. Kryteria oceny jakości odwzorowania układów optycznych: Rayleigha, Marechala, Hopkinsa. Liczba Strehla. Spot-diagram układu optycznego. Optyczne tolerancje wykonawcze. Tradycyjne zalecenia tolerancyjne. Statystyczna metoda wyznaczania tolerancji wykonawczych elementów optycznych. Tolerancje materiałowe i decentracji. Dokumentacja optyczna. Rysunki: schematu optycznego, elementów i zespołów. Normy europejskie. (P) Procedury biegu promienia w układzie optycznym. Wykorzystanie procedury przyosiowego biegu promienia do wyznaczania parametrów układu optycznego. Metoda obliczeń wstępnych. Obliczanie: rozkładu mocy w elementach złożonego układu optycznego, odległości między składnikami oraz gabarytów układu. Komputerowe wspomaganie obliczeń wstępnych. Zapoznanie się z programem GABAR. Dobór podzespołów złożonego układu optycznego. Zasada doboru podzespołów układu optycznego. Warunki pracy układu optycznego. Kolektyw. Przegląd podzespołów układu optycznego. Katalogi układów. Przegląd podzespołów układu optycznego: parametry, typowe rozwiązania. Analizy aberracyjne. Obliczanie i analiza aberracji układu optycznego. Optymalizacja aberracji. Analiza stanu korekcji aberracji. Wybór właściwego kryterium oceny jakości. Wyznaczanie tolerancji wykonawczych elementów optycznych. Wykonywanie dokumentacji optycznej.
Metody oceny:
kolokwium
Egzamin:
nie
Literatura:
1. M. Leśniewski – Projektowanie układów optycznych, Wyd. Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1990 2. T. Kryszczyński, M. Leśniewski – Method of the initial optical design and its realization, Proc. SPIE v.5954, 2005, pp.595411-1,595411-12 3. Instrukcja użytkowania programu OSLO 4. Instrukcja użytkowania programu GABAR 5. W. Smith – Modern Lens Design, McGraw-Hill Inc., New York 1992
Witryna www przedmiotu:
http://zif.mchtr.pw.edu.pl/
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt KUO_W01
ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania układów optycznych
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W02, K_W13, K_W15
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W02
Efekt KUO_W02
ma podstawową wiedzę z zakresu oceny układów optycznych
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W02, K_W13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04
Efekt KUO_W03
ma praktyczną wiedzę z zakresu projektowania układów optycznych
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06, K_W12, K_W13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04
Efekt KUO_W04
Ma praktyczną wiedzę z zakresu dokumentowania złożonych ukławów optycznych
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06, K_W12, K_W13, K_W15
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W02

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt KUO_U01
potrafi zaprojektować i ocenić prosty układ optyczny
Weryfikacja: projekt i kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U07, K_U08, K_U21, K_U22, K_U23
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U16, T1A_U12, T1A_U15, T1A_U07, T1A_U15, T1A_U14
Efekt KUO_U02
Potrafi dobrac komponenty układu optycznego
Weryfikacja: projekt i kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U07, K_U08, K_U21, K_U22, K_U23
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U16, T1A_U12, T1A_U15, T1A_U07, T1A_U15, T1A_U14

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt KUO_K02
potrafi pracować w grupie
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05