- Nazwa przedmiotu:
- Laboratorium Podstaw Automatyki i Robotyki
- Koordynator przedmiotu:
- Dr inż. Wieńczysław Kościelny
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Biomedyczna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Zapoznanie z literaturą 10, przygotowanie projektów 5, projekt w laboratorium 15, przygotowanie raportów 5
RAZEM 35 godz. = 1 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Projekt w laboratorium 15
RAZEM 15 godz. = 1 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Projekt w laboratorium 15, przygotowanie projektów 5, przygotowanie raportów 5
RAZEM 25 godz. = 1 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wymagana ogólna znajomość zagadnień wykładanych w przedmiotach: matematyka, fizyka, znajomość zagadnień z przedmiotów Podstawy Automatyki i Podstawy Robotyki
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Nabycie umiejętności praktycznego wykorzystaniea wiedzy teoretycznej zdobytej w ramach przedmiotów PODSTAWY AUTOMATYKI i pODSTAWY ROBOTYKI
- Treści kształcenia:
- Identyfikacja własności statycznych i dynamicznych obiektu regulacji poziomu lub temperatury
Badanie jednoobwodowego układu regulacji temperatury powietrza: dobór nastaw, rozruch układu, badanie przebiegów przejściowych, ocena wskaźników jakości regulacji
Projektowanie, modelowanie i budowa układów kombinacyjnych stykowo-przekaźnikowych i tworzonych z elementów logicznych.
Projektowanie i budowa typowych pneumotronicznych układów sekwencyjnych o założonych cechach funkcjonalnych; poznanie nowoczesnego sprzętu do tworzenia takich układów.
Poznanie budowy mechanizmu kinematycznego i układów: napędowego, przeniesienia ruchu, sterowania, sensorycznego i zasilającego robota. Uruchomienie i ręczne sterowanie mechanizmem kinematycznym. Programowanie elementarnych zadań robota przez nauczanie. Projektowanie trajektorii ruchu i operacji towarzyszących na przykładzie wybranego robota wyposażonego w narzędzie.
- Metody oceny:
- Na podstawie kontroli przygotowania do ćwiczeń, oceny przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych i zdobytej wiedzy oraz raportów z zrealizowanych zadań.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- - Holejko D.: Laboratorium podstaw automatyki i robotyki - instrukcja do ćwiczenia PAR1 "Identyfikacja własności obiektów regulacji" dla studentów kierunku Inżynieria Biomedyczna, ss. 21;
- Holejko D.: Laboratorium podstaw automatyki i robotyki - instrukcja do ćwiczenia PAR2 "Badanie jednoobwodowego układu regulacji poziomu cieczy w zbiorniku otwartym" dla studentów kierunku Inżynieria Biomedyczna, ss. 20;
- Kościelny W.: Laboratorium podstaw automatyki i robotyki - instrukcja do ćwiczenia PAR3 "Projektowanie stykowo-przekaźnikowych i bramkowych układów przełączających" dla studentów kierunku Inżynieria Biomedyczna, ss. 15;
- Kościelny W.: Laboratorium podstaw automatyki i robotyki - instrukcja do ćwiczenia PAR4 "Projektowanie pneumotronicznych układów sekwencyjnych" dla studentów kierunku Inżynieria Biomedyczna, ss. 24;
- Barczyk J.: Laboratorium podstaw automatyki i robotyki - instrukcja do ćwiczenia PAR5 "Budowa, sterowanie i programowanie robota" dla studentów kierunku Inżynieria Biomedyczna, ss. 14;
- Instrukcja użytkowania programu COSIROP 95; programowanie robota RV-M1 firmy Mitsubishi, ss. 46
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil praktyczny - wiedza
- Efekt LAR_W01
- Posiada wiedzę praktyczną w zakresie projektowania i obsługi układów regulacji, układów sterowania procesami dyskretnymi, stanowisk zrobotyzowanych
Weryfikacja: Na podstawie pracy na stanowiskach laboratoryjnych i wyników zrealizowanych zadań praktycznych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil praktyczny - umiejętności
- Efekt LAR_U01
- Posiada umiejętność projektowania i obsługi prostych układów regulacji, układów sterowania procesami dyskretnymi, stanowisk zrobotyzowanych
Weryfikacja: Na podstawie pracy na stanowiskach laboratoryjnych i wyników zrealizowanych zadań praktycznych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil praktyczny - kompetencje społeczne
- Efekt LAR_K01
- Potafi pracować w zespole
Weryfikacja: Na podstawie pracy na stanowiskach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt LAR_W01
- Posiada wiedzę teoretyczną w zakresie funkcjonowania układów automatycznej regulacji, układów sterowania procesami dyskretnymi i robotami
Weryfikacja: Konrola przygotowania do ćwiczeń laboratoryjnych, ocene przebiegu ćwiczeń i wiedzy zdobytej w trakcie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W05, K_W11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W02
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt LAR_U01
- Umiejętność rozpoznawania problemu automatyzacji i robotyzacji i zaproponowania metodyki rozwiązania problemu
Weryfikacja: ocena na podstawie pracy na stanowiskach laboratoryjnych i wyników zrealizowanych zadań praktycznych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U05, K_U19, K_U20, K_U22
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U05, T1A_U10, T1A_U14, T1A_U10, T1A_U14, T1A_U11
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt LAR_K01
- Potafi myśleć i działać racjonalnie, wykorzystując specyficzne metody automatyki
Weryfikacja: Ocena na podstawie pracy na stanowiskach laboratoryjnych i wyników realizacji zadań praktycznych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02, K_K07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K03