Nazwa przedmiotu:
Laboratorium Podstaw Automatyki i Robotyki
Koordynator przedmiotu:
Dr inż. Wieńczysław Kościelny
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Biomedyczna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Zapoznanie z literaturą 10, przygotowanie projektów 5, projekt w laboratorium 15, przygotowanie raportów 5 RAZEM 35 godz. = 1 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Projekt w laboratorium 15 RAZEM 15 godz. = 1 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Projekt w laboratorium 15, przygotowanie projektów 5, przygotowanie raportów 5 RAZEM 25 godz. = 1 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wymagana ogólna znajomość zagadnień wykładanych w przedmiotach: matematyka, fizyka, znajomość zagadnień z przedmiotów Podstawy Automatyki i Podstawy Robotyki
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Nabycie umiejętności praktycznego wykorzystaniea wiedzy teoretycznej zdobytej w ramach przedmiotów PODSTAWY AUTOMATYKI i pODSTAWY ROBOTYKI
Treści kształcenia:
Identyfikacja własności statycznych i dynamicznych obiektu regulacji poziomu lub temperatury Badanie jednoobwodowego układu regulacji temperatury powietrza: dobór nastaw, rozruch układu, badanie przebiegów przejściowych, ocena wskaźników jakości regulacji Projektowanie, modelowanie i budowa układów kombinacyjnych stykowo-przekaźnikowych i tworzonych z elementów logicznych. Projektowanie i budowa typowych pneumotronicznych układów sekwencyjnych o założonych cechach funkcjonalnych; poznanie nowoczesnego sprzętu do tworzenia takich układów. Poznanie budowy mechanizmu kinematycznego i układów: napędowego, przeniesienia ruchu, sterowania, sensorycznego i zasilającego robota. Uruchomienie i ręczne sterowanie mechanizmem kinematycznym. Programowanie elementarnych zadań robota przez nauczanie. Projektowanie trajektorii ruchu i operacji towarzyszących na przykładzie wybranego robota wyposażonego w narzędzie.
Metody oceny:
Na podstawie kontroli przygotowania do ćwiczeń, oceny przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych i zdobytej wiedzy oraz raportów z zrealizowanych zadań.
Egzamin:
tak
Literatura:
- Holejko D.: Laboratorium podstaw automatyki i robotyki - instrukcja do ćwiczenia PAR1 "Identyfikacja własności obiektów regulacji" dla studentów kierunku Inżynieria Biomedyczna, ss. 21; - Holejko D.: Laboratorium podstaw automatyki i robotyki - instrukcja do ćwiczenia PAR2 "Badanie jednoobwodowego układu regulacji poziomu cieczy w zbiorniku otwartym" dla studentów kierunku Inżynieria Biomedyczna, ss. 20; - Kościelny W.: Laboratorium podstaw automatyki i robotyki - instrukcja do ćwiczenia PAR3 "Projektowanie stykowo-przekaźnikowych i bramkowych układów przełączających" dla studentów kierunku Inżynieria Biomedyczna, ss. 15; - Kościelny W.: Laboratorium podstaw automatyki i robotyki - instrukcja do ćwiczenia PAR4 "Projektowanie pneumotronicznych układów sekwencyjnych" dla studentów kierunku Inżynieria Biomedyczna, ss. 24; - Barczyk J.: Laboratorium podstaw automatyki i robotyki - instrukcja do ćwiczenia PAR5 "Budowa, sterowanie i programowanie robota" dla studentów kierunku Inżynieria Biomedyczna, ss. 14; - Instrukcja użytkowania programu COSIROP 95; programowanie robota RV-M1 firmy Mitsubishi, ss. 46
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil praktyczny - wiedza

Efekt LAR_W01
Posiada wiedzę praktyczną w zakresie projektowania i obsługi układów regulacji, układów sterowania procesami dyskretnymi, stanowisk zrobotyzowanych
Weryfikacja: Na podstawie pracy na stanowiskach laboratoryjnych i wyników zrealizowanych zadań praktycznych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil praktyczny - umiejętności

Efekt LAR_U01
Posiada umiejętność projektowania i obsługi prostych układów regulacji, układów sterowania procesami dyskretnymi, stanowisk zrobotyzowanych
Weryfikacja: Na podstawie pracy na stanowiskach laboratoryjnych i wyników zrealizowanych zadań praktycznych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil praktyczny - kompetencje społeczne

Efekt LAR_K01
Potafi pracować w zespole
Weryfikacja: Na podstawie pracy na stanowiskach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt LAR_W01
Posiada wiedzę teoretyczną w zakresie funkcjonowania układów automatycznej regulacji, układów sterowania procesami dyskretnymi i robotami
Weryfikacja: Konrola przygotowania do ćwiczeń laboratoryjnych, ocene przebiegu ćwiczeń i wiedzy zdobytej w trakcie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_W05, K_W11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W02

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt LAR_U01
Umiejętność rozpoznawania problemu automatyzacji i robotyzacji i zaproponowania metodyki rozwiązania problemu
Weryfikacja: ocena na podstawie pracy na stanowiskach laboratoryjnych i wyników zrealizowanych zadań praktycznych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U05, K_U19, K_U20, K_U22
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U05, T1A_U10, T1A_U14, T1A_U10, T1A_U14, T1A_U11

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt LAR_K01
Potafi myśleć i działać racjonalnie, wykorzystując specyficzne metody automatyki
Weryfikacja: Ocena na podstawie pracy na stanowiskach laboratoryjnych i wyników realizacji zadań praktycznych
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02, K_K07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K03