Nazwa przedmiotu:
Radiologia
Koordynator przedmiotu:
prof. nzw. dr hab. Natalia Golnik
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Biomedyczna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
RAD
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład 30 godz. Konsultacje 5 godz. Zapoznanie z literaturą 30 godz. Przygotowanie do kolokwium 20 godz. Razem 85 godz 3 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Wykład 30 godz. Konsultacje 5 godz. Razem 35 godz. 1 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowe wiadomości z fizyki atomowej.
Limit liczby studentów:
70
Cel przedmiotu:
Podstawowe przygotowanie do pracy w Zakładach Radiologii na stanowiskach inżynierskich oraz w firmach instalujących oraz obsługujących sprzęt radiologiczny.
Treści kształcenia:
Fizyczne podstawy radiologii Oddziaływanie cząstek naładowanych z materią. Lampy rentgenowskie i generacja promieniowania X Oddziaływanie promieniowania X i γ z materią. Podstawy dozymetrii i ochrony radiologicznej. Obrazowanie izotopowe Obraz rentgenowski Techniki specjalne w radiologii. Detektory promieniowania jonizującego Kontrola jakości i projektowanie pracowni rentgenowskich.
Metody oceny:
kolokwium zaliczające
Egzamin:
nie
Literatura:
N. Golnik "Radiologia" skrypt (pdf), Wydział Mechatroniki PW, 2009 G.F. Knoll Radiation Detection and Measurements, John Wiley and Sons, 2000. B. Pruszyński (red). Diagnostyka obrazowa. Podstawy teoretyczne i metodyka badań” PZWL G. Pawlicki i In. (red) „Fizyka medyczna” Tom 9 w serii Biocybernetyka i Inżynieria Biomedyczna 2000, wyd. Exit 2002. S.C. Bushong, Radiology for Technologists, Mosby, 1997
Witryna www przedmiotu:
http://zib.mchtr.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt RAD_W01
Posiada uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie aparatury rentgenowskiej i technik obrazowania rentgenowskiego. Zna i rozumie powiązania zjawisk towzrzyszących oddziaływaniu promieniowania z materią z rozwiązaniami konstrukcyjnymi aparatury rentgenowskiej.
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W02, K_W14, K_W20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W03, T1A_W05
Efekt RAD_W02
Ma uporządkowaną wiedę w zakresie skutków oddziaływania promieniowania jonizującego na organizm i zasad pracy w warunkach narażenia na promieniowanie.
Weryfikacja: Test pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W15
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03
Efekt RAD_W03
Zna zasadę działania detektorów gazowych, scyntylacyjnych, termoluminescencyjnych i półprzewodnikowych.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W16
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt RAD_U01
Potrafi oszacować narażenie na promieniowanie jonizujące i związane z nim ryzyko.
Weryfikacja: test
Powiązane efekty kierunkowe: K_U13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt RAD_K01
Jest świadomy szczególnych uwarunkowań związanych z pracą w kontakcie z pacjentami i personelem medycznym. i związanej z tym odpowiedzialności. Ma świadomość szczególnej konieczności etycznych zachowań.
Weryfikacja: test
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02, K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K05