- Nazwa przedmiotu:
- Chemia
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż.Marek Orłowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne dla kierunku
- Kod przedmiotu:
- IS1A_06_02
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 6
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Ćwiczenia laboratoryjne (liczba godzin według planu studiów) - 45; przygotowanie do zajęć - 20; zapoznanie się z literaturą - 10; opracowanie wyników - 10; przygotowanie sprawozdania - 15, przygotowanie się do zaliczenia - 50; RAZEM: 150
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Ćwiczenia laboratoryjne (liczba godzin według planu studiów) - 45h = 1,8 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Ćwiczenia laboratoryjne (liczba godzin według planu studiów) - 45h; przygotowanie do zajęć - 20h; zapoznanie się z literaturą - 10h; opracowanie wyników - 10h; przygotowanie sprawozdania - 15h, przygotowanie się do zaliczenia - 50h; RAZEM: 150h = 6 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium45h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- laboratorium 8-12
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z metodyką analizy objętościowej, analizy wagowej, analizy spektrofotometrycznej oraz analizy jakościowej wybranych związków chemicznych, a także skróconej analizy wody i gleby.
- Treści kształcenia:
- L1 - Ćwiczenia organizacyjne, przepisy BHP obowiązujące na pracowni chemicznej. Wprowadzenie do analizy miareczkowej.
L2 - Acydymetryczne oznaczanie NaOH.
L3 - Alkalimetryczne oznaczanie CH3COOH.
L4 - Redoksymetria (manganometria i jodometria) - ilościowe oznaczanie Fe2+ i Cu2+.
L5 - Kompleksometria - ilościowe oznaczanie Mg2+; argentometria - ilościowe oznaczanie jonów chlorkowych.
L6 - Analiza wagowa - ilościowe oznaczanie wody krystalizacyjnej w solach uwodnionych; metody oznaczania pH.
L7 - Reakcje grupowe związków organicznych: alkohole, aldehydy, ketony.
L8 - Reakcje grupowe związków organiczynych: kwasy.
L9 - Analiza jakościowa aminokwasów i białek.
L10 - Spektrofotometryczne oznaczanie białek.
L11 - Analiza jakościowa cukrowców.
L12 - Analiza sanitarna wody pitnej i powierzchniowej: temperatura, mętność, barwa, zapach, pH, zasadowość, kwasowość, twardość.
L13 - Analiza sanitarna wody pitnej i powierzchniowej: tlen rozpuszczony, chlorki, żelazo ogólne, mangan.
L14 - Analiza wody pitnej i powierzchniowej: amoniak, azotany(III), azotany(V), spektrofotometryczna metoda Hacha, BZT5, sucha pozostałość, pozostałość po prażeniu, substancje rozpuszczone, przewodność.
L15 - Podsumowanie i zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
- Metody oceny:
- Podstawą zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych w semestrze II jest:
1) uzyskanie pozytywnej oceny ze wszystkich 12 sprawdzianów pisemnych. Stosowana jest następująca skala ocen, w zależności od ilości uzyskanych punktów:
91%-100% - 5,0
81%-90% - 4,5
71%-80% 4,0
61%-70% - 3,5
51%-60% - 3,0
0%-50% - 2,0
2) Wykonanie i zaliczenie pisemnych sprawozdań ze wszystkich ćwiczeń.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z ocen sprawdzianów.
Dopuszcza się maksymalnie 2 nieobecności usprawiedliwione na zajęciach.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Krzechowska M.: „Podstawy chemii ogólnej i środowiska przyrodniczego – ćwiczenia laboratoryjne”, OWPW, 2007,
2. Krzysztofik B., Krzechowska M., Chęciński J.: „Podstawy chemii ogólnej i środowiska przyrodniczego”, OWPW, 2000,
3. Hermanowicz W. i inni: „Fizyczno-chemiczne badanie wody i ścieków”, Arkady, 1999,
4. Gajkowska-Stefańska L. i inni: „Laboratoryjne badania wody, ścieków i osadów ściekowych, cz. I i II, OWPW, 1994,
5. Kropisz A., Starck J.R.: „Przewodnik do ćwiczeń z nawożenia roślin ogrodniczych”, Wyd. SGGW-AR, 1989.
6. Praca zbiorowa pod red. Saturnina Zawadzkiego: „Gleboznawstwo”, Wyd. PWR i L, 1999.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01_04
- Ma podstawową wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej, organicznej i analitycznej oraz chemii środowiska. Ma wiedzę z zakresu chemii wody, ścieków, gleby, a także powietrza atmosferycznego. Zna podstawy teoretyczne pracy w laboratorium chemicznym oraz sposoby identyfikacji wybranych grup związków chemicznych. Zna limity zawartości związków chemicznych w środowisku naturalnym określone w odpowiednich aktach prawnych.
Weryfikacja: Pisemne sprawdziany obejmujące tematykę zajęć laboratoryjnych.
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_W01_04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01
- Efekt W03_01
- Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą klasyfikacji i identyfikacji związków chemicznych oraz reakcji zachodzących z ich udziałem. Ma podbudowaną teoretycznie ogólną wiedzę z zakresu zastosowania chemii w analizie wody i ścieków, technologii ich oczyszczania oraz analizie stanu gleby.
Weryfikacja: Pisemne sprawdziany obejmujące tematykę zajęć laboratoryjnych.
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_W03_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03
- Efekt W05_01
- Ma wiedzę dotyczącą współcześnie stosowanych metod analitycznych w badaniach wód i gleby.
Weryfikacja: Pisemne sprawdziany obejmujące tematykę zajęć laboratoryjnych.
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_W05_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01_01
- Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, zasobów internetu oraz innych źródeł dotyczące wykorzystywania metod analizy chemicznej dla kontroli i oceny stanu środowiska naturalnego. Analizuje i interpretuje wyniki przeprowadzonych eksperymentów laboratoryjnych. Potrafi formułować wnioski w oparciu o przeprowadzone samodzielnie doświadczenia.
Weryfikacja: Pisemne sprawdziany obejmujące tematykę zajęć laboratoryjnych. Opracowania przeprowadzonych samodzielnie analiz.
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_U01_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt U08_01
- Potrafi zaplanować oraz samodzielnie wykonać wybrane analizy chemiczne. Potrafi przygotować opracowanie przeprowadzonych samodzielnie doświadczeń
Weryfikacja: Opracowania przeprowadzonych samodzielnie analiz chemicznych.
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_U08_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01_01
- Rozumie potrzebę samokształcenia oraz ciągłego pogłębiania zdobytej wiedzy o nowe rozwiązania stosowane w analizie chemicznej ze szczególnym uwzględnieniem wód oraz gleby.
Weryfikacja: Obserwacja podczas pracy
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_K01_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt K02_01
- Ma świadomość przemian chemicznych zachodzących w środowisku naturalnym oraz konieczności ich kontrolowania.
Weryfikacja: Obserwacja podczas pracy
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_K02_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02