Nazwa przedmiotu:
Ekonomia menedżerska
Koordynator przedmiotu:
dr Paweł Neumann
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ekonomia
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
FG 25.2/2
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba godzin pracy studenta: 30 godzin - wykłady, 8 godzin - przygotowanie do zajęć, 15 godzin - przygotowanie do zaliczenia, 14 godzin - przygotowanie case study, 2 godziny - konsultacje, 6 godzin - zaliczenia w tym poprawkowe.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,2 ECTS - wykłady, 0,08 ECTS - konsultacje, 0,24 ECTS - zaliczenia przedmiotu w tym poprawkowe
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
1. Mikroekonomia i Makroekonomia 2. Matematyka 3. Statystyka opisowa 4. Rachunkowość 5. Analiza ekonomiczna 6. Finanse przedsiębiorstw
Limit liczby studentów:
min. 15
Cel przedmiotu:
Zapoznanie z najważniejszymi problemami decyzyjnymi, przed jakimi stają współcześni menedżerowie. Celem kształcenia w zakresie przedmiotu ekonomia menedżerska jest przekazanie studentom wiedzy ekonomicznej dającej przygotowanie do podejmowania decyzji menedżerskich, przedstawienie sposobów, metod i narzędzi które powinny być stosowane w podejmowaniu trafnych i optymalnych decyzji. W szczególności w ramach przedmiotu student zdobywa wiedzę praktycznych aspektów stosowania analizy marginalnej, analizy popytu oraz polityki cenowej, identyfikacji korzyści skali, kosztów istotnych, uwarunkowań stosowania drzew decyzyjnych, praktycznych aspektów funkcjonowania różnych modeli rynku (na przykładzie np. rynku surowców) oraz istotę asymetrii informacji i podstawy teorii gier. Student poznaje kryteria oceny managera na rynku globalnym, w szczególności w zakresie zarządzania firmą przez wartość, ROCE i EVA.
Treści kształcenia:
Wykłady: 1. Wprowadzenie do problematyki podejmowania decyzji gospodarczych [2W] 2. Podejmowanie optymalnych decyzji na podstawie analizy marginalnej [2W] 3. Analiza popytu i optymalna polityka cenowa [2W] 4. Produkcja (podstawowe pojęcia, pomiar funkcji produkcji) [2W] 5. Analiza kosztów (koszty istotne, korzyści skali, decyzje optymalne) [2W] 6. Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności (drzewa decyzyjne, niechęć do ryzyka) [4W] 7. Konkurencja doskonała / monopol / oligopol a rynek globalny [4W] 8. Teoria gier a strategia konkurencji [4W] 9. Parytet Siły Nabywczej (PPP) a rynek globalny [4W] 10. Asymetria informacji a struktura organizacji [2W] 11. Negocjacje, aukcje, przetargi [2W]
Metody oceny:
1. Forma i przebieg zaliczenia przedmiotu: - Forma: pisemna, pytania opisowe, otwarte, dopuszczalne pomoce (formę i zakres dopuszczalnych pomocy ustala prowadzący) - Czas trwania zaliczenia 60 minut - 90 minut, 2. Czynniki decydujące o zaliczeniu przedmiotu i wpływające na ocenę końcową (jednocześnie wszystkie wymienione czynniki): - uczestnictwo w zajęciach - aktywność na zajęciach - ocena pracy case study 3. Zasady oceniania Przedział dolny Przedział górny Ocena 0,00% 54,9% ndst 55,0% 64,9% dst 65,0% 74,9% dst+ 75,0% 84,9% db 85,0% 92,4% db+ 92,5% 100,0% bdb
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Samuelson W. F., Marks S.G.: Ekonomia menedżerska, PWE wyd II, Warszawa 2008 Literatura uzupełniająca: 1. Begg D., Dornbusch R., Fischer S.: Ekonomia. Mikroekonomia (tom 1),PWE, Warszawa 2002 2. Panek E.: Ekonomia matematyczna, Wydawnictwo AE, Poznań 2000 3. Samuelson P.A., Nordhaus W.D.: Ekonomia, PWN, tom 1 - Warszawa 2003,tom 2 - Warszawa 2004
Witryna www przedmiotu:
www.knes.pw.plock.pl
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Zna terminologię z zakresu ekonomii menedżerskiej.
Weryfikacja: Kolokwium I, II - forma odpowiedzi na pytania
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01
Efekt W03
Posiada wiedzę umożliwiającą ocenę menedżerskiego zarządzania jednostkami organizacyjnymi na szczeblu lokalnym oraz ponadregionalnym.
Weryfikacja: Kolokwium I, II - forma odpowiedzi na pytania
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W03
Efekt W13
Ma wiedzę z teorii ekonomii przydatną w podejmowanych decyzjach menedżerskich.
Weryfikacja: Kolokwium I, II - forma odpowiedzi na pytania
Powiązane efekty kierunkowe: K_W13
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W09

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U02
Posiada umiejetność interpretacji relacji kosztów i cen występujących w skali globalnej i regionalnej.
Weryfikacja: Kolokwium I, II - forma odpowiedzi na pytania. Ocena samodzielnie przygotowanej pracy
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01
Efekt U07
Potrafi wykorzystać wskaźniki i mierniki ekonomiczne do interpretowania procesów gospodarczych.
Weryfikacja: Kolokwium I, II - forma odpowiedzi na pytania. Ocena samodzielnie przygotowanej pracy
Powiązane efekty kierunkowe: K_U07
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U03

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K03
Jest zdolny do samodzielnego prowadzenia pracy badawczej i krytyczny wobec jej wyników.
Weryfikacja: Kolokwium I, II - forma odpowiedzi na pytania. Ocena samodzielnie przygotowanej pracy
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K03