Nazwa przedmiotu:
Podstawy Robotyki II
Koordynator przedmiotu:
Dr inż. Krzysztof Mianowski, dr inż. A Chmielniak
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Automatyka i Robotyka
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
NK373
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2011/2012
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych : 50, w tym: a) wykład- 15 godz. b) ćwiczenia – 15 godz. c) laboratoria – 15 godz. d) konsultacje – 5 godz. 2. Praca własna studenta – 50 godzin, w tym: a) przygotowanie si ę do 3 kolokwiów - 12 godzin, b) bieżące przygotowywanie się do laboratoriów ( sprawdziany wiedzy) – 15 godzin, c) bieżące przygotowywanie się do ćwiczeń – 10 godzin, d) przygotowywanie się do egzaminu - 10 godzin. Razem – 102 godzin – 4 punkty ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2 punkty ECTS - liczba godzin kontaktowych : 50, w tym: a) wykład- 15 godz. b) ćwiczenia – 15 godz. c) laboratoria – 15 godz. d) konsultacje – 5 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 punkty ECTS - 50 godzin, w tym: 1) udział w ćwiczeniach – 15 godz. 2) udział w laboratoriach – 15 godz. 3) przygotowanie do 2 kolokwiów - 20 godz
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy Robotyki 1
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Nauczenie metod analizy dynamicznej manipulatorów szeregowych, tj. tzw. zadania prostego i odwrotnego, dynamiki robotów mobilnych, kinematyki i dynamiki robotów równoległych.
Treści kształcenia:
Omówienie geometrii mas członów manipulatora robota, równania Newtona-Eulera, równania Lagrange’a II rodzaju, problem sprzężeń dynamicznych w modelu dynamiki manipulatora, zasady rozsprzęgania dynamicznego. Modele dynamiki robotów mobilnych. Kinematyka i dynamika robota DELTA, zagadnienia: proste i odwrotne. Programowanie robota RNT dla wybranego zadania technologicznego, zasady programowania robota Irb-6, metody sterowania i programowania robotów mobilnych.
Metody oceny:
w trakcie semestru studenci piszą trzy kolokwia z zakresu przedmiotu oraz zaliczają ćwiczenia w laboratorium (zejściówki). Przedmiot kończy się egzaminem. studenci otrzymują zestawy zadań z zakresu analizy kinematycznej i dynamicznej manipulatorów robotów do rozwiązania oraz proste zadanie przygotowania programu sterowania dla robota RNT w celu odtworzenia na stanowisku z robotem w laboratorium.
Egzamin:
tak
Literatura:
Zalecana literatura: 1. Morecki A.: Podstawy robotyki, teoria i elementy manipulatorów i robotów, WNT, Warszawa 1993, wyd. II 1999, 2. Knapczyk J., Lebiediew: Teoria mechniazmów przestrzennych i manipulatorów, WNT, Warszawa 1999, - Materiały dostarczone przez wykładowcę: skrypt autorski w pdf.
Witryna www przedmiotu:
http://www.meil.pw.edu.pl/itlims
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt EW1
Zna teoretyczne podstawy modelowania dynamiki manipulatorów o strukturze szeregowej,
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: AiR1_W04, AiR1_W18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05
Efekt EW2
Zna zasady formułowania zadania prostego i odwrotnego dynamiki manipulatora,
Weryfikacja: egzamin część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: AiR1_W04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04
Efekt EW3
Zna metody opisu kinematyki i dynamiki manipulatorów równoległych
Weryfikacja: egzamin część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: AiR1_W04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt EU1
Potrafi wykonać analizę dynamiczną manipulatora niezbędną dla oceny obciążeń elementów jego konstrukcji
Weryfikacja: kolokwium 1
Powiązane efekty kierunkowe: AiR1_U05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15
Efekt EU2
Potrafi dokonać doboru układów napędowych i sformułowania założeń dla układu sterowania.
Weryfikacja: kolokwium 2
Powiązane efekty kierunkowe: AiR1_U11, AiR1_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U14, T1A_U15, T1A_U05
Efekt EU3
Potrafi opracować programy sterujące dla robota Irb-6 oraz robota Seekur.
Weryfikacja: Zaliczenie projektu w laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe: AiR1_U02, AiR1_U09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt EK1
Potrafi pracować indywidualnie i współpracować w zespole
Weryfikacja: opracowanie sprawozdania zespołowego z ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: AiR1_K01, AiR1_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04