Nazwa przedmiotu:
Teoria ruchu pojazdów
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Andrzej Reński; prof. nzw.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechatronika
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
mechanika ogólna
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Poznanie i zrozumienie zjawisk zachodzących w ruchu pojazdów. Zastosowanie praw mechaniki do opisu ruchu pojazdów. Formułowanie kryteriów oceny i wymagań dotyczących ruchu pojazdów i wynikających stąd wytycznych konstrukcyjnych.
Treści kształcenia:
Pojazdy samochodowe i ciągniki: Modele współpracy koła elastycznego ze sztywną nawierzchnią. Koła ogumione pojazdów drogowych. Ruch postępowy. Silniki. Rozwiązania układów napędowych: sprzęgła, skrzynie biegów. Charakterystyki trakcyjne. Hamowanie. Rodzaje hamulców. Hamulce pojazdów jedno- i wieloczłonowych. Skuteczność i stateczność hamowania. Układy przeciwblokujące. Ruch krzywoliniowy. Kierowanie pojazdem drogowym. Zjawisko bocznego znoszenia opon. Pod- i nadsterowność samochodów. Układy kierownicze. Pojazdy szynowe: Zestawy kołowe pojazdów szynowych. Model współpracy koła sztywnego z nawierzchnią sztywną. Budowa podwozi pojazdów szynowych. Ruch postępowy. Przekształcenie profilu trasy przy modelowym potraktowaniu pojazdu jako punktu materialnego. Równanie ruchu pociągu. ródła energii - silniki i ich charakterystyki, dostarczanie energii. Przetworniki energii: silniki, generatory. Sprzęgła, przekładnie o stałym i zmiennym przełożeniu (mechaniczne, hydrodynamiczne, elektryczne). Hamowanie. Układy hamulcowe pojazdów szynowych. Ruch krzywoliniowy. Prowadzenie pojazdu szynowego w torze.
Metody oceny:
brak
Egzamin:
Literatura:
1. Arczyński. S.: Mechanika ruchu samochodu 2. Prochowski L.: Mechanika ruchu. WKiŁ. Warszwa 2005 3. Mitschke M.: Dynamika samochodu. Napęd i hamowanie. WKiŁ. 1987 2. Reński A.: Budowa samochodów. Układy hamulcowe i kierownicze oraz zawieszenia. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Warszawa 1997 3. Gronowski J.: Maszyny i urządzenia pojazdów szynowych. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej 1985 4. Gąsowski Wł. Sobciak M.: Układy biegowe wagonów kolejowych. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej 1987 5. Gąsowski Wł., Sobaś J., Pohl K.: Układy mechaniczne elektrycznych pojazdów trakcyjnych. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej 1994 6. Gąsowski Wł., Purzyński Z., Marciniak Z.: Elektryczne pojazdy trakcyjne. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej 1995
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się