- Nazwa przedmiotu:
- Komunikacja interpersonalna (HES)
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Krzysztof Kiszczyńśki
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Materiałowa
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowy
- Kod przedmiotu:
- KI - 0 - 2
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Łączna liczba godzin pracy studenta - razem 60, w tym:
1. godziny kontaktowe - 40 h, w tym:
a) obecność na wykładach - 30 h,
b) konsultacje do wykładu - 10;
2. zapoznanie się ze wskazaną literaturą - 10 h;
3. przygotowanie do kolokwium i obecność na kolokwium – 10h.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 punkt ECTS - obecność na wykładach - 30 h, konsultacje do wykładu - 10 h.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zajęcia przeznaczone są dla studentów pierwszego roku – nie ma w związku z powyższym żadnych wymagań wstępnych
- Limit liczby studentów:
- bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu komunikacji interpersonalnej oraz przećwiczenie podstawowych zasad skutecznej komunikacji.
- Treści kształcenia:
- Wprowadzenie – omówienie celów i metod wykładu;
Anatomia komunikacji:
-wzorzec komunikacji,
-kodowanie i dekodowanie przekazu;
-zakłócenia komunikacyjne;
-gra symulacyjna;
-słuchanie – informacje podstawowe;
-aktywne słuchanie – metody i konkretne techniki;
-komunikowanie się w sytuacjach trudnych;
-„myśli i uczucia” – gra symulacyjna
-komunikat „ja”;
-rola uczuć w procesie komunikowania się,
-asertywność;
-stereotypy jak specyficzne zakłócenie komunikacyjne;
Komunikacja werbalna i pozawerbalna
-wprowadzenie do komunikacji niewerbalnej – gra symulacyjna „Ryba”;
-komunikacja pozawerbalna - mowa ciała;
-przestrzeń w komunikowaniu się;
-komunikacja werbalna – jak zadawać pytania i prowadzić rozmowę;
-pytania zamknięte i otwarte;
-wystąpienia publiczne – stres i metody jego unikania;
-test sprawności mówienia i słuchania.
- Metody oceny:
- Ocena zaangażowania studenta w dyskusji, obserwacja i ocena umiejętności praktycznych, kolokwium.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1.K.Adams, G.J.Galanes, Komunikacja w grupach, PWN, Warszawa 2008;
2.J.Stewart, Mosty zamiast murów, Podręcznik komunikacji interpersonalnej, PWN, Warszawa 2001.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt KI_W01
- Posiada podstawową wiedzę na temat nowoczesnych technik i metod skutecznej komunikacji w codziennej działalności zawodowej
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_W14
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt KI_U01
- Posiada umiejętność komunikacji interpersonalnej w negocjacjach
Weryfikacja: Obserwacja i ocena umiejętności praktycznych studenta
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt KI_K01
- Uważnie słucha wypowiedzi innych uczestników zajęć, prowadzi konstruktywną dyskusję na zadany temat, umie rozwiązywać konflikty.
Weryfikacja: Ocena aktywności studenta w trakcie prowadzonej dyskusji na zajęciach, obserwacje i ocena umiejętności praktycznych studenta .
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03