Nazwa przedmiotu:
Elementy Zarządzania Przedsiębiorstwem Telekomunikacyjnym
Koordynator przedmiotu:
Mirosław SŁOMIŃSKI
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Telekomunikacja
Grupa przedmiotów:
Przedmioty techniczne - zaawansowane
Kod przedmiotu:
ZPT
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
150 h Zajęcia w każdym tygodniu semestru obejmują 2 godz. wykładu, 2 godz. zajęć projektowych oraz 2 godz. konsultacji. 30 h = udział w wykładach 30 h = udział w zajęciach projektowych, których tematyka stanowi rozszerzenie treści wykładów w celu przygotowania i realizacji zadań projektowych 15 h = studia literaturowe dot. zadania projektowego oraz poznanie narzędzi programistycznych do realizacji projektu 45 h = opracowanie koncepcji i - po jej zatwierdzeniu - realizacja projektu 5 h = dodatkowe konsultacje do projektu 5 h = przygotowanie prezentacji do obrony projektu 20 h = przygotowanie do kolokwiów i egzaminu
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2,5
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wprowadzenie do Telekomunikacji
Limit liczby studentów:
60
Cel przedmiotu:
Zapoznanie z teorią i praktyką funkcjonowania przedsiębiorstw telekomunikacyjnych. Kształtowanie umiejętności osiągnięcia dobrego startu i rozwoju zawodowego.
Treści kształcenia:
Charakterystyka wybranych elementów ustaw: Ustawy - Kodeks Spółek Handlowych (KSH), Ustawy – Prawo Zamówień Publicznych i Ustawy – Prawo Telekomunikacyjne. Porównanie krajowych regulacji prawnych (w tym zakresie) z obowiązującymi w innych krajach. Organizacja (funkcyjna, macierzowa, projektowa) spółek KSH. Struktury organizacyjne spółek kapitałowych: Zgromadzenie akcjonariuszy/wspólników, rada nadzorcza, zarząd, prokurenci, pełnomocnicy, dyrektorzy pionów/departamentów, kierownicy zespołów, kierownicy projektów strategicznych. Przykłady umów spółki. Podstawowe cele i przykładowe zadania zespołów/działów/departamentów/pionów: badań i rozwoju, wdrożeń, planowania i budowy sieci, zarządzania sieciami, utrzymania i eksploatacji sieci, IT, sprzedaży, marketingu i wsparcia technicznego sprzedaży, realizacji usług, zakupów, finansowo-księgowych, zasobów ludzkich. Definiowanie misji, wizji celów i budowa strategii przedsiębiorstwa telekomunikacyjnego. Planowanie działalności i budżetowanie. Plan długookresowy/ biznes plan. Metody przygotowania budżetu: budżetowanie od zera – ZBB, budżetowanie kosztów działań – ABB, Rolling Forecast. Analiza wybranych przykładów strategii. Zasady przygotowywania wniosków o dofinansowanie projektów ze źródeł zewnętrznych. Zadania kierownika projektu. Planowanie zadań projektowych (struktura podziału prac – WBS, diagramy sieciowe, wykres Gantta, metoda ścieżki krytycznej, metoda łańcucha krytycznego, metoda PERT, krzywa kosztów projektowych, macierz odpowiedzialności). Plany zarządzania jakością, ryzykiem i komunikacją. Zarządzanie realizacją (delegowanie zadań, ocena postępów, motywowanie). Negocjacje umów z podwykonawcami. Zarządzanie zmianami. Zasady pozyskiwania (dzierżawy) infrastruktury technicznej oraz zasobów sieci od innych podmiotów.. Przygotowywanie wniosków o pozwolenia budowlane, oceny oddziaływania na środowisko, pozwolenia/rezerwacje radiowe i in. Charakterystyka wybranych standardów zarządzania strategicznego: metodyki SWOT, „Pięciu sił Portera”, PEST i macierzy BCG. Przykłady projektów strategicznych w przedsiębiorstwie telekomunikacyjnym. Wybrane narzędzia i systemy wspomagania zarządzania procesami operacyjnymi i biznesowymi operatora sieci. Systemy zarządzania relacjami z klientami, systemy realizacji usług telekomunikacyjnych i systemy paszportyzacji sieci zgodne ze standardem eTOM. Przykłady planowania niezawodnych (z gwarancją parametrów QoS, SLA i GoS) sieci szkieletowych oraz sieci dostępowych realizowanych w różnych mediach transmisyjnych. Elementy polityki kadrowej. Konkursy i rozmowy kwalifikacyjne. Analiza porównawcza różnych form zatrudnienia: umowa o pracę, umowa zlecenia, umowa o dzieło, kontrakt menedżerski, umowa o zakazie konkurencji. Określanie zakresu obowiązków pracownika. Wynagrodzenia w przedsiębiorstwie telekomunikacyjnym: systemy płacowe, systemy motywacyjne, systemy ocen pracownika. Wybrane zagadnienia analizy finansowej przedsiębiorstwa. Zasady sporządzania bilansu, rachunku zysków i strat oraz przepływów pieniężnych. Wybrane parametry analizy sprawozdań finansowych i oceny przedsiębiorstwa. ZADANIA PROJEKTOWE mają na celu pogłębienie wiedzy i nabycie doświadczenia w zakresie ww. zagadnień i będą realizowane z wykorzystaniem udostępnionych na serwerze instytutowym narzędzi programistycznych lub opracowaniu nowych narzędzi.
Metody oceny:
Oceniane będą wyniki dwóch kolokwiów (max po 10 pkt), realizacji zadania projektowego i prezentacji jego wyników (max 40 pkt) oraz egzaminu (max 40 pkt). Maksymalna liczba punktów do uzyskania wynosi 100, minimalna do zaliczenia przedmiotu wynosi 51.
Egzamin:
tak
Literatura:
Materiały do zajęć będą uaktualniane co semestr i przekazywane studentom; literatura uzupełniająca obejmuje m.in.: [1] J. Bogdanienko (red.), Organizacja i zarządzanie w zarysie, Wyd. Nauk. Wydz. Zarządz. UW, W-wa 2010 [2] M. Fowler, Architektura systemów zarządzania przedsiębiorstwem. Wzorce projektowe, Helion, W-wa 2005 [3] J. Antoszkiewicz, Z. Pawlak, Techniki Menedżerskie: skuteczne zarządzenie firmą, Poltext, W-wa 2010 [4] Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2011 roku, Raport UKE 2011 [5] S. Piątek, Sieci szerokopasmowe w polityce telekomunikacyjnej, Wyd. Nauk. Wydz. Zarządz. UW, W-wa 2011 [6] S. Piątek, Prawo telekomunikacyjne. Suplement. Komentarz, Wyd. 2, C.H. Beck, W-wa 2006 [7] G. R. Heerkens, Project Management, McGraw Hill, NY 2002 [8] A. Bruce, K. Langdon, Think Strategically, Dorling Kindersley, 2007 [9] M. Trocki, E. Sońta-Drączkowska, Strategiczne zarządzanie projektami, Bizzare, W-wa 2009 [10] Analiza trendów rozwoju branży: Media i Telekomunikacja, Raport Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan, W-wa 2010 [11] M. Wypych (red.), Finanse przedsiębiorstwa z elementami zarządzania i analizy, PWN, W-wa 2007 [12]M. Sierpińska, T. Jachna, Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, PWN, W-wa 2005 [13] P. Ziółkowski, M. Cieślak, Wynagrodzenia w firmie, Grupa Wydawnicza INFOR, W-wa 2003 [14] M. Czerniak, Ł. Kietliński, K. Lempke „TOPASS: System paszportyzacji zasobów sieci telekomunikacyjnych dla sektora MSP”; P. Borecki, Ł. P. Powroźnik, P. Trojnar „PROVISS: System zarządzania realizacją usług telekomunikacyjnych przez operatorów z sektora MŚP”; P. Białek, P. Duda, M. Krotewicz, „CRM4SME: System zarządzania relacjami z klientami dla przedsiębiorstw telekomunikacyjnych z sektora MŚP”, prace dypl. mgr pod kier. doc. dr inż. M. Słomińskiego, IT-PW, 2011-12
Witryna www przedmiotu:
http://cygnus.tele.pw.edu.pl
Uwagi:
WIEDZA T2A_W05 K_W13 ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych T2A_W08 K_W15 ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej, ma wiedzę dotyczącą zasad tworzenia tekstów technicznych oraz przygotowywania i prowadzenia prezentacji dotyczących zagadnień technicznych w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach T2A_W10 K_W16 zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej UMIEJĘTNOŚCI T2A_U07 K_U07 potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej K_U02 T1A_U02 potrafi przygotować tekst dotyczący zagadnień technicznych, zawierający elementy graficzne (przeznaczony dla specjalistów) oraz streszczenie w jęz. angielskim, zgodnie z zasadami tworzenia tego typu dokumentów T2A_U10 K_U15 potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich – integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne T2A_U13 K_U08 ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą T2A_U18 K_U13 potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi − stosując także koncepcyjnie nowe metody − rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy KOMPETENCJE SPOŁECZNE T2A_K06 K_K01 potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy T2A_K07 K_K02 ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia

Efekty uczenia się