- Nazwa przedmiotu:
- Mechanizmy Niszczenia Materiałów - Laboratorium
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Zbigniew Pakieła
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Materiałowa
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- MNML
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 15 godzin, przygotowanie się do ćwiczeń i opracowywanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych -15 godzin. Razem 30 godzin= 1 punkt ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 15 godzin.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 15 godzin, przygotowanie się do ćwiczeń i opracowywanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych -15 godzin. Razem 30 godzin= 1 punkt ECTS.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy Nauki o Materiałach 1 i Podstawy Nauki o Materiałach 2
- Limit liczby studentów:
- 8-12
- Cel przedmiotu:
- Przekazanie studentom podstawowej wiedzy o zniszczeniu materiałów w wyniku działania obciążeń mechanicznych, mechanizmach zniszczenia i metodach ich badania.
- Treści kształcenia:
- Udarność materiałów, przejście materiału w stan kruchy Wpływ mikrostruktury materiałów na odporność na pękanie. Zmęczenie materiałów i rozwój pęknięć zmęczeniowych. Wpływ środowiska na pękanie materiałów. Tarcie, ścieranie i zużycie materiałów . Analiza przypadków zniszczenia. Badanie ciągliwości metodami mechaniki pękania. Badanie zmęczeniowe w warunkach pełzania, korozji i zużycia trybologicznego.
- Metody oceny:
- Kolokwium, ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- L. A. Dobrzański, R. Nowosielski: Metody badań metali i stopów. Badania własności fizycznych, WNT, Warszawa 1987. 5. J.W. Wyrzykowski, J. Sieniawski, E. Pleszakow, Odkształcanie i Pękanie Metali, WNT 1998. 6. S. Kocańda: Zmęczeniowe pękanie metali, WNT, Warszawa 1985.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt MNM LW1
- Zna podstawowe sposoby analizy fraktograficznej przełomów, zna wybrane sposoby określania odporności na zużycie ścierne oraz zna podstawowe zasady działania dynamicznej maszyny wytrzymałościowej
Weryfikacja: Kolokwia sprawdzające przygotowanie do ćwiczeń oraz ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_W05, IM_W06, IM_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt MNM LU1
- Potrafi wyznaczyć krytyczne współczynniki: KIC i JIC korzystając z dostarczonych wykresów oraz na ich podstawie oszacować ryzyko pęknięcia konstrukcji dla prostych przypadków.Na podstawie posiadanej wiedzy i analizy fachowej literatury student umie opracować i prawidłowo zinterpretować otrzymane wyniki, wyciągnąć wnioski z przeprowadzonych badań. Przy opracowaniu projektów korzysta z technik informacyjno-komunikacyjnych.
Weryfikacja: Ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U01, IM_U05, IM_U07, IM_U08, IM_U09, IM_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15
- Efekt MNM LU2
- Potrafi wyznaczyć prędkość wzrostu pęknięcia zmęczeniowego oraz trwałość zmęczeniową w zakresie zmęczenia niskocyklowego na podstawie dostarczonych wykresów. Na podstawie posiadanej wiedzy i analizy fachowej literatury student umie opracować i prawidłowo zinterpretować otrzymane wyniki, wyciągnąć wnioski z przeprowadzonych badań. Przy opracowaniu projektów korzysta z technik informacyjno-komunikacyjnych.
Weryfikacja: Ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U01, IM_U05, IM_U07, IM_U08, IM_U09, IM_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15
- Efekt MNMLU3
- W trakcie wykonywania doświadczeń w laboratorium stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.
Weryfikacja: Obserwacja i ocena umiejętności studenta w trakcie zajęć.
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U11