- Nazwa przedmiotu:
- Chemia
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. /Wiktor Szewczenko / prof. nzw.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- BS1A_05
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład 15; Laboratorium 30h;
Przygotowanie się do zajęć 12h;
Zapoznanie się ze wskazaną literaturą 15h;
Napisanie sprawozdania 8h;
Przygotowanie do egzaminu 18h;
Obecność na egzaminie 2h;
Razem 100h = 4 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykłady - 15h; Laboratoria - 30h; Razem 45h = 1,8 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Laboratorium 30h;
Przygotowanie się do zajęć 12h;
Napisanie sprawozdania 8h;
Razem 50h = 2 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Chemia, co najmniej na poziomie szkoły gimnazjalnej
- Limit liczby studentów:
- Wykład: min. 15; Laboratoria: 8 - 12
- Cel przedmiotu:
- Wykształcenie umiejętności: doboru materiałów budowlanych, bezpiecznych technologii, dbałości o środowisko (stosowanie energooszczędnych materiałów, ograniczanie ilości odpadów na placu budowy i w przedsiębiorstwie), rozwiązywania problemów materiałowych i technologicznych wspólnie z chemikami
- Treści kształcenia:
- W1- Założenia, cele i program przedmiotu, zalecana literatura i inne źródła informacji, forma i warunki zaliczenia przedmiotu;W2 - Obowiązujące nazewnictwo nieorganicznych związków chemicznych;W3 - W5 - Wzajemne zależności między budową chemiczną, strukturą fizyczną i właściwościami ciał stałych, cieczy i gazów;W5, W6 - Fizykochemia wody - rozpuszczalność substancji, dysocjacja i hydroliza, układy rozproszone o znaczeniu dla budownictwa; W7 - Reakcje chemiczne - rodzaje, podstawy termodynamiki, kinetyki i statyki reakcji chemicznych; W8 - Fizykochemia naturalnych materiałów kamiennych i ceramiki budowlanej; W9 - W11 - Fizykochemia spoiw mineralnych powietrznych, hydraulicznych, szkła budowlanego; W12 - Fizykochemia metali budowlanych;W13 - Korozja mineralnych materiałów i metali budowlanych - objawy, metody zapobiegania; W14, W15 - Fizykochemia organicznych materiałów budowlanych: tworzyw sztucznych, drewna i asfaltu; W15 - Budownictwo a ochrona środowiska - wykorzystanie odpadów przemysłowych i odpadów budowlanych w produkcji materiałów budowlanych.
L1 - Założenia, cele i program przedmiotu, obowiązująca literatura, forma i warunki zaliczenia przedmiotu. Zasady bezpiecznej pracy w laboratorium chemicznym; L2 - Obowiązujące nazewnictwo związków chemicznych nieorganicznych. Reakcje chemiczne; L3 - Podstawy obliczeń chemicznych. Przeliczanie składu chemicznego na skład mineralogiczny cementu portlandzkiego; L4, L5 - Analiza jakościowa związków chemicznych; L6 - Woda jako rozpuszczalnik, dysocjacja i hydroliza związków chemicznych; L7 - Kinetyka reakcji chemicznych; L8 - Analiza wody do celów budowlanych; L9 - Spoiwa wapienne – określanie zawartości nierozłożonego węglanu wapnia w wapnie palonym, określanie czasu gaszenia wapna palonego; L10 - Spoiwa gipsowe – wpływ niektórych substancji na procesy wiązania i twardnienia; L11 - Chemiczna modyfikacja betonów; L12 - Korozja tworzyw cementowych – korozja kwasowa i węglanowa; L13 - Korozja elektrochemiczna stali i żelbetu – mechanizm, metody badania, zapobieganie; L14 - Identyfikacja tworzyw sztucznych – właściwości a zastosowanie w budownictwie; L15 - zaliczenie, zajęcia wyrównawcze.
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie liczby 51 punktów z 90 punktów możliwych do zdobycia a liczonych łącznie w proporcji 30 z wykładu i 60 z ćwiczeń laboratoryjnych.
Na punkty z wykładu składają się wyniki z egzaminu pisemnego (min. 15 pkt.). Arkusz egzaminacyjny zawiera 18 pytań testu wyboru i 4 pytania testu opisowego. Punkty za pytanie w teście wyboru: 1 – poprawna odpowiedź, 0 – brak odpowiedzi, –1 – błędna odpowiedź. Punkty za pytanie w teście opisowym: 3 – pełna odpowiedź, 0,5 – 2,5 – niepełna odpowiedź, 0 – brak odpowiedzi lub błędna odpowiedź.
Na punkty z ćwiczeń laboratoryjnych składają się sumaryczne wyniki za przygotowanie, wykonanie i zaliczenie sprawozdań z 12 ćwiczeń laboratoryjnych (min. 36 pkt.). Ocena z ćwiczenia = ¾ oceny za przygotowanie + ¼ oceny za sprawozdanie z wykonanego ćwiczenia.
Suma uzyskanych punktów decyduje o ocenie końcowej z przedmiotu. Przeliczanie punktów na ocenę kształtuje się następująco: 0 – 50 = 2,0; 51– 58 = 3,0; 59 – 66 = 3,5; 67 – 74 = 4,0; 75 – 82 = 4,5; 83 - 90 = 5,0.
Poprawa ocen z wykładu (egzamin ustny) i ćwiczeń laboratoryjnych odbywa się w sesji w dwóch wyznaczonych terminach. Poza zajęciami kontakt prowadzącego ze studentami odbywa się pod-czas konsultacji w uzgodnionych wcześniej terminach. Do kontaktu wykorzystywany jest również serwer itp, z którego studenci pobierają przykładowe rozwiązania, instrukcje ćwiczeń laboratoryjnych, informacje o programie i harmonogramie zajęć oraz sposobie przygotowania sprawozdania.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Czarnecki L., Broniewski T., Henning O. „Chemia w budownictwie” Arkady, Warszawa 1995.
2. Jones L., Atkins P. „Chemia ogólna. Cząsteczki, materia, reakcje” PWN, Warszawa 2006.
3. Sienko M.J., Plane R.A. „Chemia. Podstawy i własności” WNT, Warszawa 1980.
4. Liwski J. „Chemia budowlana” PWN, Warszawa 1975.
5. Bukowska M. „Instrukcje do 7 ćwiczeń laboratoryjnych” Maszynopisy do użytku wewnętrznego w Laboratorium Chemii Budowlanej IB.
6. Czarnecki L., Łukowski P., Garbacz A., Chmielewska B. „Ćwiczenia laboratoryjne z chemii budowlanej” Oficyna wydawnicza PW, Warszawa 1999.
7. Cement-Wapno-Beton – Czasopismo poświęcone zagadnieniom przemysłu materiałów wiążących i betonu.
8. Ochrona przed korozją – Czasopismo poświecone zagadnieniom korozji materiałów, w tym materiałów budowlanych.
9. Materiały Budowlane, Przegląd Budowlany – Czasopisma poświęcone między innymi nowoczesnym wyrobom, i technologiom budowlanym oraz zasadom ich prawidłowego i bezpiecznego stosowania.
10. Anglojęzyczne czasopisma dotyczące chemii cementu i betonu.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- Program studiów opracowany na podstawie programu nauczania zmodyfikowanego w ramach Zadania 38 Programu Rozwojowego Politechniki Warszawskiej
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01_03
- Ma podstawową wiedzę z chemii, w tym z chemii budowlanej, wie jak formułować i rozwiązywać typowe proste zadania związane z chemią budowlaną.
Weryfikacja: Ocena przygotowania do zajęć laboratoryjnych(L1-L15)
Powiązane efekty kierunkowe:
B1A_W01_03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01
- Efekt W05_01
- Ma podstawową wiedzę w trendach rozwojowych w dziedzinie chemii budowlanej
Weryfikacja: Egzamin(W1-W15)
Powiązane efekty kierunkowe:
B1A_W05_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W05
- Efekt W06_01
- Ma podstawową wiedzę o ochronie środowiska w produkcji materiałów budowlanych i zagospodarowaniu odpadów budowlanych
Weryfikacja: Egzamin(W1-W15)
Powiązane efekty kierunkowe:
B1A_W06_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W06
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01_01
- Potrafi pozyskiwać informacje z literatury i innych źródeł w zakresie nowych zastosowań chemii w budownictwie
Weryfikacja: Egzamin(W1-W15)
Powiązane efekty kierunkowe:
B1A_U01_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt U11_01
- Ma umiejętności niezbędne do pracy z substancjami chemicznymi spotykanymi w budownictwie oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Weryfikacja: Obserwacja podczas zajęć laboratoryjnych(L1-L15)
Powiązane efekty kierunkowe:
B1A_U11_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U11
- Efekt U15_01
- Potrafi ocenić przydatność metod badawczych do rozwiązywania problemów chemicznych w budownictwie
Weryfikacja: Ocena przygotowania do zajęć(L1-L15)
Powiązane efekty kierunkowe:
B1A_U15_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U15
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01_01
- Ma świadomość zmian dokonujących się w chemii budowlanej i potrzebę ich śledzenia
Weryfikacja: Rozmowa w czasie zajęć laboratoryjnych(L1-L15)
Powiązane efekty kierunkowe:
B1A_K01_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt K02_02
- Ma świadomość konieczności ochrony środowiska w różny sposób
Weryfikacja: Rozmowa w czasie zajęć laboratoryjnych(L1-L15)
Powiązane efekty kierunkowe:
B1A_K02_02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02