Nazwa przedmiotu:
Chemia
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. /Wiktor Szewczenko / prof. nzw.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Kierunkowe
Kod przedmiotu:
BS1A_05
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład 15; Laboratorium 30h; Przygotowanie się do zajęć 12h; Zapoznanie się ze wskazaną literaturą 15h; Napisanie sprawozdania 8h; Przygotowanie do egzaminu 18h; Obecność na egzaminie 2h; Razem 100h = 4 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Wykłady - 15h; Laboratoria - 30h; Razem 45h = 1,8 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Laboratorium 30h; Przygotowanie się do zajęć 12h; Napisanie sprawozdania 8h; Razem 50h = 2 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Chemia, co najmniej na poziomie szkoły gimnazjalnej
Limit liczby studentów:
Wykład: min. 15; Laboratoria: 8 - 12
Cel przedmiotu:
Wykształcenie umiejętności: doboru materiałów budowlanych, bezpiecznych technologii, dbałości o środowisko (stosowanie energooszczędnych materiałów, ograniczanie ilości odpadów na placu budowy i w przedsiębiorstwie), rozwiązywania problemów materiałowych i technologicznych wspólnie z chemikami
Treści kształcenia:
W1- Założenia, cele i program przedmiotu, zalecana literatura i inne źródła informacji, forma i warunki zaliczenia przedmiotu;W2 - Obowiązujące nazewnictwo nieorganicznych związków chemicznych;W3 - W5 - Wzajemne zależności między budową chemiczną, strukturą fizyczną i właściwościami ciał stałych, cieczy i gazów;W5, W6 - Fizykochemia wody - rozpuszczalność substancji, dysocjacja i hydroliza, układy rozproszone o znaczeniu dla budownictwa; W7 - Reakcje chemiczne - rodzaje, podstawy termodynamiki, kinetyki i statyki reakcji chemicznych; W8 - Fizykochemia naturalnych materiałów kamiennych i ceramiki budowlanej; W9 - W11 - Fizykochemia spoiw mineralnych powietrznych, hydraulicznych, szkła budowlanego; W12 - Fizykochemia metali budowlanych;W13 - Korozja mineralnych materiałów i metali budowlanych - objawy, metody zapobiegania; W14, W15 - Fizykochemia organicznych materiałów budowlanych: tworzyw sztucznych, drewna i asfaltu; W15 - Budownictwo a ochrona środowiska - wykorzystanie odpadów przemysłowych i odpadów budowlanych w produkcji materiałów budowlanych. L1 - Założenia, cele i program przedmiotu, obowiązująca literatura, forma i warunki zaliczenia przedmiotu. Zasady bezpiecznej pracy w laboratorium chemicznym; L2 - Obowiązujące nazewnictwo związków chemicznych nieorganicznych. Reakcje chemiczne; L3 - Podstawy obliczeń chemicznych. Przeliczanie składu chemicznego na skład mineralogiczny cementu portlandzkiego; L4, L5 - Analiza jakościowa związków chemicznych; L6 - Woda jako rozpuszczalnik, dysocjacja i hydroliza związków chemicznych; L7 - Kinetyka reakcji chemicznych; L8 - Analiza wody do celów budowlanych; L9 - Spoiwa wapienne – określanie zawartości nierozłożonego węglanu wapnia w wapnie palonym, określanie czasu gaszenia wapna palonego; L10 - Spoiwa gipsowe – wpływ niektórych substancji na procesy wiązania i twardnienia; L11 - Chemiczna modyfikacja betonów; L12 - Korozja tworzyw cementowych – korozja kwasowa i węglanowa; L13 - Korozja elektrochemiczna stali i żelbetu – mechanizm, metody badania, zapobieganie; L14 - Identyfikacja tworzyw sztucznych – właściwości a zastosowanie w budownictwie; L15 - zaliczenie, zajęcia wyrównawcze.
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie liczby 51 punktów z 90 punktów możliwych do zdobycia a liczonych łącznie w proporcji 30 z wykładu i 60 z ćwiczeń laboratoryjnych. Na punkty z wykładu składają się wyniki z egzaminu pisemnego (min. 15 pkt.). Arkusz egzaminacyjny zawiera 18 pytań testu wyboru i 4 pytania testu opisowego. Punkty za pytanie w teście wyboru: 1 – poprawna odpowiedź, 0 – brak odpowiedzi, –1 – błędna odpowiedź. Punkty za pytanie w teście opisowym: 3 – pełna odpowiedź, 0,5 – 2,5 – niepełna odpowiedź, 0 – brak odpowiedzi lub błędna odpowiedź. Na punkty z ćwiczeń laboratoryjnych składają się sumaryczne wyniki za przygotowanie, wykonanie i zaliczenie sprawozdań z 12 ćwiczeń laboratoryjnych (min. 36 pkt.). Ocena z ćwiczenia = ¾ oceny za przygotowanie + ¼ oceny za sprawozdanie z wykonanego ćwiczenia. Suma uzyskanych punktów decyduje o ocenie końcowej z przedmiotu. Przeliczanie punktów na ocenę kształtuje się następująco: 0 – 50 = 2,0; 51– 58 = 3,0; 59 – 66 = 3,5; 67 – 74 = 4,0; 75 – 82 = 4,5; 83 - 90 = 5,0. Poprawa ocen z wykładu (egzamin ustny) i ćwiczeń laboratoryjnych odbywa się w sesji w dwóch wyznaczonych terminach. Poza zajęciami kontakt prowadzącego ze studentami odbywa się pod-czas konsultacji w uzgodnionych wcześniej terminach. Do kontaktu wykorzystywany jest również serwer itp, z którego studenci pobierają przykładowe rozwiązania, instrukcje ćwiczeń laboratoryjnych, informacje o programie i harmonogramie zajęć oraz sposobie przygotowania sprawozdania.
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Czarnecki L., Broniewski T., Henning O. „Chemia w budownictwie” Arkady, Warszawa 1995. 2. Jones L., Atkins P. „Chemia ogólna. Cząsteczki, materia, reakcje” PWN, Warszawa 2006. 3. Sienko M.J., Plane R.A. „Chemia. Podstawy i własności” WNT, Warszawa 1980. 4. Liwski J. „Chemia budowlana” PWN, Warszawa 1975. 5. Bukowska M. „Instrukcje do 7 ćwiczeń laboratoryjnych” Maszynopisy do użytku wewnętrznego w Laboratorium Chemii Budowlanej IB. 6. Czarnecki L., Łukowski P., Garbacz A., Chmielewska B. „Ćwiczenia laboratoryjne z chemii budowlanej” Oficyna wydawnicza PW, Warszawa 1999. 7. Cement-Wapno-Beton – Czasopismo poświęcone zagadnieniom przemysłu materiałów wiążących i betonu. 8. Ochrona przed korozją – Czasopismo poświecone zagadnieniom korozji materiałów, w tym materiałów budowlanych. 9. Materiały Budowlane, Przegląd Budowlany – Czasopisma poświęcone między innymi nowoczesnym wyrobom, i technologiom budowlanym oraz zasadom ich prawidłowego i bezpiecznego stosowania. 10. Anglojęzyczne czasopisma dotyczące chemii cementu i betonu.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
Program studiów opracowany na podstawie programu nauczania zmodyfikowanego w ramach Zadania 38 Programu Rozwojowego Politechniki Warszawskiej

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01_03
Ma podstawową wiedzę z chemii, w tym z chemii budowlanej, wie jak formułować i rozwiązywać typowe proste zadania związane z chemią budowlaną.
Weryfikacja: Ocena przygotowania do zajęć laboratoryjnych(L1-L15)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_W01_03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01
Efekt W05_01
Ma podstawową wiedzę w trendach rozwojowych w dziedzinie chemii budowlanej
Weryfikacja: Egzamin(W1-W15)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_W05_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W05
Efekt W06_01
Ma podstawową wiedzę o ochronie środowiska w produkcji materiałów budowlanych i zagospodarowaniu odpadów budowlanych
Weryfikacja: Egzamin(W1-W15)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_W06_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W06

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01_01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury i innych źródeł w zakresie nowych zastosowań chemii w budownictwie
Weryfikacja: Egzamin(W1-W15)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_U01_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt U11_01
Ma umiejętności niezbędne do pracy z substancjami chemicznymi spotykanymi w budownictwie oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Weryfikacja: Obserwacja podczas zajęć laboratoryjnych(L1-L15)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_U11_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U11
Efekt U15_01
Potrafi ocenić przydatność metod badawczych do rozwiązywania problemów chemicznych w budownictwie
Weryfikacja: Ocena przygotowania do zajęć(L1-L15)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_U15_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U15

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01_01
Ma świadomość zmian dokonujących się w chemii budowlanej i potrzebę ich śledzenia
Weryfikacja: Rozmowa w czasie zajęć laboratoryjnych(L1-L15)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_K01_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01
Efekt K02_02
Ma świadomość konieczności ochrony środowiska w różny sposób
Weryfikacja: Rozmowa w czasie zajęć laboratoryjnych(L1-L15)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_K02_02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02