- Nazwa przedmiotu:
- Transmisja przewodowa
- Koordynator przedmiotu:
- Jarosław Piotr TURKIEWICZ
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Telekomunikacja
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty techniczne - podstawowe
- Kod przedmiotu:
- TRP
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 6
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 140
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 6
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak
- Limit liczby studentów:
- 75
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami transmisji w torach przewodowych (miedzianych oraz światłowodowych), parametrami systemowymi urządzeń nadawczych, odbiorczych oraz parametrami samego toru przewodowego, istotnymi dla projektowania łączy. Przedmiot ma dać umiejętność samodzielnego projektowania łączy przewodowych w podstawowym zakresie.
- Treści kształcenia:
- 1. Wprowadzenie. Rys historyczny: rozwój transmisji przewodowej. Elementy systemu transmisyjnego (1h).
2. Podstawowe pojęcia transmisji. Zwielokrotnienie i jego rodzaje (czasowe, częstotliwościowe, kodowe, przestrzenne). Podstawowe rodzaje modulacji (AM, FM, PM). Miary jakości transmisji (SNR, stopa błędów, wykres oka). Kody transmisyjne: funkcje kodowania, przykłady kodów. Skrambling. Interferencja międzysymbolowa. Kryteria Nyquista (5h).
3. Metalowe linie transmisyjne. Przewody współosiowe i koncentryczne. Równanie telegrafistów. Podstawowe parametry transmisyjne toru (tłumienność, opóźność, impedancja), ich zależność od częstotliwości; niedopasowanie toru, współczynniki odbicia, przeniki zbliżny i zdalny. Tor nie zniekształcający. Kable metalowe (7h).
4. Tory światłowodowe. Budowa światłowodu. Rozchodzenie się światła w światłowodzie. Zjawisko całkowitego odbicia. Mody. Światłowody jedno- i wielomodowe. Tłumienie światła (rozpraszanie i pochłanianie). Dyspersja: chromatyczna, materiałowa, falowodowa, modowa. Parametry światłowodów: tłumienność, współczynnik dyspersji, średnica pola modu, długość fali odcięcia, apertura numeryczna, pasmo modowe (8h).
5. Elementy współpracujące w torach światłowodowych. Nadajniki (LED, laser półprzewodnikowy) i detektory optyczne (fotodioda pin, fotodioda lawinowa). Budowa i zasada działania. Podstawowe parametry. Układy współpracujące. Szumy odbiorników. Inne elementy toru światłowodowego i ich parametry: spawy, złącza, sprzęgacze/ rozdzielacze, modulatory, izolatory, wzmacniacze (6h).
6. Podstawy projektowania łącza światłowodowego: bilans mocy, pasmo (3h).
- Metody oceny:
- Kolokwium, laboratorium
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. J. Siuzdak, Wstęp do współczesnej telekomunikacji światłowodowej, WKiŁ, Warszawa 1999
2. K. Holejko, Podstawy telekomunikacji światłowodowej, EFP, Poznań 1995
3. A. Kowalski,Podstawy optotelekomunikacji, Oficyna wydawnicza PW, Warszawa 1998
4. M Rydel,Transmisja sygnałów w torach przewodowych, Oficyna wydawnicza PW, Warszawa 1980
- Witryna www przedmiotu:
- ocg.tele.pw.edu.pl
- Uwagi:
- Brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt TRP_1
- Zna budowę i zasadę działania komponentów transmisyjnego toru przewodowego
Weryfikacja: Kolokwium 1, kolokwium 2, Laboratorium 1-4, ćwiczenia
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W08, K_W11
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W01, T2A_W03, T2A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt TRP_2
- Potrafi zaprojektować i przeanalizować pracę przewodowego toru transmisyjnego
Weryfikacja: Kolokwium 1, kolokwium 2, laboratorium 1-4, ćwiczenia
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06, K_U10, K_U11
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U09, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U15, T2A_U15, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt TRP_3
- Potrafi pracować w grupie i indywidualnie
Weryfikacja: Laboratorium 1-4, ćwiczenia
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K06