- Nazwa przedmiotu:
- Procesy wymiany masy i ciepła
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. A. Poświata
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inzynieria Chemiczna i Procesowa
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 7
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Godziny kontaktowe: 55 godz., w tym obecność na wykładach - 45 godz., obecność na ćw. projektowych - 10 godz.. Przygotowanie projektów i ich zaliczanie - 60 godz. Przygotowanie do egzaminu - 60 godz.
Razem nakład pracy studenta: 175 godz. = 7 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Obecność na wykładach: 60 godz. Obecność na ćwiczeniach projektowych 10 godz.
Razem: 55 godz. = 3 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Przygotowanie projektów - 55 godz. Przygotowanie się do egzaminu - 60 godz. Razem: 115 godz. = 5 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład45h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wymagana jest podstawowa wiedza z równań różniczkowych zwyczajnych i cząstkowych oraz podstawy termodynamiki, kinetyki i inżynierii procesowej.
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Wykład pogłębia wiedzę w zakresie ilościowego opisu procesów wymiany ciepła i masy oraz jednoczesną wymianą masy i ciepła ze szczególnym uwzględnieniem procesów przebiegających w układach wieloskładnikowych przy dużych stężeniach składników transportowanych przez powierzchnię międzyfazową. Poszerza umiejętności w zakresie matematycznego opisu procesów transportowych, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności formułowania równań opisujących te procesy, określania warunków brzegowych oraz przyjmowania założeń upraszczających, które umożliwiają i ułatwiają rozwiązanie zdefiniowanego problemu.
- Treści kształcenia:
- Transport ciepła: przewodzenie, konwekcja oraz procesy transportowe ze zmianą fazy. Dyfuzja w układach wieloskładnikowych. Jednoczesna wymiana ciepła i masy w układach dwufazowych i klasyfikacja procesów ze względu na własności składników oraz występujący warunek określoności. Określanie rozkładów stężeń i temperatury w różnych typach aparatów. W układach wieloskładnikowych opis matematyczny procesów ciągłych ( absorpcji, rektyfikacji, kondensacji, wykraplania oparów z gazu obojętnego, nasycanie gazu parami cieczy). Modelowanie dyspersji masy w przepływach dwufazowych i wpływ tych zjawisk na przebieg procesów. Matematyczny opis dyspersji masy w przestrzeni fazowej.
- Metody oceny:
- Egzamin ustny.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- R. Zarzycki: „ Absorpcja i absorbery" WNT, Warszawa 1987. T. Hobler: „Ruch ciepła i wymienniki" WNT, Warszawa 1986. T. Hobler „Dyfuzyjny ruch masy i absorbery" WNT, Warszawa 1976. S. Wiśniewski: "Wymiana ciepła"WNT, Warszawa 1988
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Ma poszerzoną wiedzę przydatną do zrozumienia podstaw fizycznych i chemicznych podstawowych operacji i procesów inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie procesów transportu masy i ciepła
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W03
- Efekt W_02
- Ma ugruntowaną wiedzę przydatną do sporządzania bilansów termodynamicznych
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W04
- Efekt Wpisz opis
- Ma ugruntowanę wiedzę niezbędną do sporządzania bilansów masy, skłądnika i energii z uwzględnieniem zjawisk przenoszenia pędu, masy i energii
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, bazy danych oraz innych źródeł; potrafi je interpretować a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Weryfikacja: Obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01
- Efekt U_02
- Potrafi określać kierunki dalszego uczenia się i realizować proces samokształcenia
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U05
- Efekt U_03
- Potrafi wykonać pełen projekt procesowy z uwzględnieniem zasad integracji i intensyfikacji procesowej
Weryfikacja: Obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U09, T2A_U12
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K01
- Efekt K_02
- Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu inżyniera
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K05
- Efekt K_03
- Potrafi przekazać informacje o osiągnięciach inżynierii chemicznej i procesowej i różnych aspektach zawodu inżyniera w sposób powszechnie zrozumiały
Weryfikacja: Egzamin, Obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K07