Nazwa przedmiotu:
Analiza finansowa z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i Visual Basic for Applications
Koordynator przedmiotu:
dr Paweł Neumann
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ekonomia
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
ZIE 36.2/1
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
75: wykład 16, przygotowanie do zajęć 22, przygotowanie do zaliczenia 17, przygotowanie pracy 10, konsultacje 5 h, zaliczenia poprawkowe 5.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,64 ECTS - wykłady 0,4 ECTS - konsultacje, zaliczenia w tym poprawkowe
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład240h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przedmioty wprowadzające: 1. Technologia informacyjna 2. Matematyka 3. Statystyka opisowa 4. Rachunkowość 5. Analiza ekonomiczna
Limit liczby studentów:
Wykład: min. 15 osób
Cel przedmiotu:
Cel główny: zapoznanie Studenta z praktycznymi aspektami analizy finansowej i programowania w środowisku Visual Basic w oparciu o arkusz kalkulacyjny Excel. Celem nauczania przedmiotu jest przygotowanie studenta analizy zagadnień finansowych w oparciu o arkusz kalkulacyjny Excel i Visual Basic for Applications, wdrażanie metod analitycznych i ilościowych w dziedzinie finansów, w tym w szczególności: sporządzania sprawozdań finansowych pro forma, kalkulacji cash flow, a na tej podstawie tworzenia modelu finansowego, użytkowe programowanie w VB (pętle, tabele dynamiczne, proste algorytmy symulacyjne dla potrzeb np. analizy wrażliwości), ocena efektywności inwestycji finansowych w oparciu o analizę stylów (wykorzystanie metodologii wyceny aktywów kapitałowych CAMP, portfeli efektywnych).
Treści kształcenia:
1. Wprowadzenie i prezentacja podstawowych funkcji: statystyczne, finansowe, matematyczne, wyszukiwania i adresu, tabel przestawnych, regresji . [2W] 2. Aplikacja modelu finansowego: bilans, rachunek zysków i strat, sprawozdanie z przepływu środków pieniężnych, zarządzanie kapitałem obrotowym [4W] 3. Kryteria decyzyjne dla analizy przedsiębiorstwa, analiza wrażliwości modelu finansowego i planowanie zysku [2W] 4. Automatyzacja zadań przy użyciu makr (kodu VBA) [4W] 5. Wykorzystanie zaawansowanych funkcji analizy danych w badaniu szeregów czasowych [2W] 6. Wycena aktywów i pomiar efektywności inwestycji finansowych [2W]
Metody oceny:
1. Forma i przebieg zaliczenia przedmiotu: dwa sprawdziany pisemne. Uzupełniająco przygotowanie pisemnych opracowań: model finansowy, VBA, analiza inwestycji finansowych 2. Zasady oceniania Przedział dolny Przedział górny Ocena 0,00% 54,9% ndst 55,0% 64,9% dst 65,0% 74,9% dst+ 75,0% 84,9% db 85,0% 92,4% db+ 92,5% 100,0% bdb
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Jinjer Simon, Excel Profesjonalna Analiza i Prezentacja Danych, Helion 2006 2. Mary Jackson, Mike Staunton, Zaawansowane modele finansowe z wykorzystaniem Excela i VBA, Helion 2005 3. Julitta Korol, Visual Basic w Excelu 97, MIKOM 1998 4. Lisa A Bucki, Jim Kinlan, Scott Tucker, Excel 97, narzędzia praktyczne, MIKOM 1998 5. Conrad Carlberg, Analiza finansowa z zastosowaniem Excela, AZ Druk 1999 6. J. Kowalczyk, A. Kusak: Decyzje finansowe firmy. Metody Analizy, Wydawnictwo C.H.BECK, Warszawa 2006 r. Literatura uzupełniająca: 1. L. Bednarski, R. Borowiecki, J. Duraj, E. Kurtys, T. Waśniewski, B. Wersty, Analiza ekonomiczna przedsiębiorstwa, Wydawnictwo AE im. Oskara Langego, Wrocław 2001 2. W. Bień, Zarządzanie finansami przedsiębiorstw, Difin 3. L. Bednarski, Analiza finansowa w przedsiębiorstwie, PWE 4. E. Nowak, Metody statystyczne w analizie działalności przedsiębiorstw, PWE 2001 5. J. Podgórski, J. Jóźwiak: Statystyka od podstaw, PWE 1994 6. M. Cieślak: Prognozowanie gospodarcze, WAE we Wrocławiu, Wrocław 1996
Witryna www przedmiotu:
www.knes.pw.plock.pl
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W23
Zna podstawy tworzenia algorytmów niezbędnych dla budowy prostych modeli wykorzystywanych w implementowaniu modeli z zakresu finansów przedsiębiorstw.
Weryfikacja: Dwa sprawdziany pisemne, zadanie projektowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_W23
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W06
Efekt W24
Zna funkcjonalność pakietu Office i kodu VBA.
Weryfikacja: Dwa sprawdziany pisemne, zadanie projektowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_W24
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W06

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U05
Potrafi samodzielnie pozyskać dane z dostęnych źródeł, przetworzyć je na potrzeby analizy i prezntacji, potrafi doprowadzić dane źródłowe do porównywalności w czasie i przestrzeni, wykorzystujac zaawansowane funkcje Office oraz kod VBA.
Weryfikacja: Dwa sprawdziany pisemne, zadanie projektowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_U05
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U02
Efekt U32
Potrafi napisać algorytmy niezbędne dla budowy prostego modelu finansowego przedsiębiorstwa, potrafi zaimplementować proste makro niezbędne dla wykonania procedury symulacyjnej i analitycznej.
Weryfikacja: Dwa sprawdziany pisemne, zadanie projektowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_U32
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U07
Efekt U33
Potrafi wykorzystywać zaawansowane funkcje wbudowane w pakiecie Office (bazodanowe, finansowe, statystyczne) oraz tworzyc własne przy użyciu kodu VBA, w celu analizy danych w postaci szeregów czasowych bądź danych finansowych.
Weryfikacja: Dwa sprawdziany pisemne, zadanie projektowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_U33
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K13
Wykazuje umiejętność adaptacji stosowanych narzędzi, zmieniających się uwarunkowań rynkowych poprzez aktualizację wiedzy w tym zakresie oraz modyfikacji procedur VBA.
Weryfikacja: Dwa sprawdziany pisemne, zadanie projektowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_K13
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K04
Efekt K08
Wykazuje kreatywną postawę w zakresie rozwiązywania zadań projektowych poprzez samodzielne pozyskanie danych, wstępną ich analizę oraz ocenę. Potrafi pracować samodzielnie lub w grupie oraz być odpowiedzialnym za efekt wykonanej indywidualnie bądź zespołowo pracy.
Weryfikacja: Dwa sprawdziany pisemne, zadanie projektowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_K08
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K07