Nazwa przedmiotu:
Programowanie obiektowe
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Maciej Dorobek
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ekonomia
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
ZIE 31
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
100 h w tym: 16 h - wykłady, 16 h - ćwiczenia, 28 h - przygotowanie do zajęć w tym zapoznanie z literaturą, 20 h - przygotowanie do egzaminu, 10 h - przygotowanie do kolokwium I, II, 10 h - konsultacje.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,28 ECTS - wykłady i ćwiczenia 0,4 ECTS - konsultacje
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład240h
  • Ćwiczenia240h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
wykład: min 15, ćwiczenia: min 20
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodyką programowania obiektowego podczas tworzenia aplikacji do przetwarzania danych w obszarze zastosowań biznesowych przy wykorzystaniu środowiska programowania C++ Builder.
Treści kształcenia:
Wykłady: Podstawy języka C++ Zmienna i jej atrybuty w języku C++ Sterowanie przebiegiem programu, instrukcje iteracyjne i warunkowe Funkcje w języku C++. Obiektowe podejście do programowania Klasy i obiekty w języku C++ Dziedziczenie w języku C++ Obiekty dynamiczne i metody wirtualne w C++ Builder Polimorfizm w C++ Builder Komponenty w środowisku C++ Builder i ich wykorzystanie w programie Hermetyzacja i własności w C++ Builder Biblioteka VCL w C++Builder Obsługa wejścia/wyjścia w C++ Builder Obsługa baz danych w C++ Builder Obsługa błędów i sytuacji wyjątkowych w C++Builder Ćwiczenia: Techniki programowania przy użyciu środowiska C++ Builder Tworzenie programów z interfejsem konsolowym z C++ Builder Zastosowanie podstawowych komponentów formularza Graficznego interfejsu użytkownika: etykiety, pola edycyjne, pola memo, listy rozwijalne Zastosowanie obiektów klasy AnsiString do przetwarzania łańcuchów znaków. Zastosowanie komponentu TMemo do obsługi plików tekstowych. Zastosowanie komponentu TCanvas do stworzenia prostego edytora graficznego. Zastosowanie komponentów typu dialog do komunikacji z podstawowymi usługami systemu operacyjnego. Zastosowanie komponentu TList do obsługi obiektów dynamicznych. Zastosowanie komponentów TTcpClient i TTcpServer do obsługi komunikacji w sieci TCP/IP Zastosowanie technologii dbGo do stworzenia aplikacji, klienta relacyjnej bazy danych Zastosowanie technologii dbExpress do stworzenia aplikacji, klienta relacyjnej bazy danych Zastosowanie technologii BDE do stworzenia aplikacji, klienta relacyjnej bazy danych Zastosowanie technologii ActiveX podczas dostępu do plików MS Office. Tworzenie programu klasy WebService w środowisku C++ Builder. Tworzenie własnych komponentów w środowisku C++ Builder
Metody oceny:
Egzamin pisemny z wykładu. Dla ćwiczeń, ocena wykonanych podczas zajęć aplikacji
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Bruce Eckel, ""Thinking in C++"", Free Electronic Book 2. Jerzy Grębosz, ""Symfonia C ++"" Standard Editions, 2000, Kraków 2005 3. Bjarne Stroustrup, ""Język C++"", wydanie V, WNT, Warszawa 2000 4. Kayshav Dattatri, ""Język C++: efektywne programowanie obiektowe"", Wydawnictwo Helion, 2005 5. Maciej Dorobek, ""C++ Builder. Podręcznik"", Mikom, Warszawa 2002
Witryna www przedmiotu:
www.knes.pw.plock.pl
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W23
Ma podstawową wiedzę dotyczącą programowania w środowisku wizualnym. Zna podstawy programowania obiektowego.
Weryfikacja: weryfikacja aplikacji wykonanej przez studenta
Powiązane efekty kierunkowe: K_W23
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W06
Efekt W24
Ma podstawową wiedzę na temat tworzenia klas dla realizowanych projektów informatycznych.
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W24
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W06

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U31
Wykorzystuje komponenty karty Standard: etykietę, pole edycyjne, pole Memo i przycisk do tworzenia formularza interfejsu programu.
Weryfikacja: weryfikacja aplikacji wykonanej przez studenta
Powiązane efekty kierunkowe: K_U31
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U07
Efekt U32
Potrafi wykorzystać komponenty dialogów ogólnych do obsługi komunikacji z systemem plików i systemem wydruku systemu operacyjnego.
Weryfikacja: weryfikacja aplikacji wykonanej przez studenta
Powiązane efekty kierunkowe: K_U32
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K14
Analizuje informatyzowany obszar w celu identyfikacji występujących klas i obiektów.
Weryfikacja: egzamin, weryfikacja aplikacji wykonanej przez studenta
Powiązane efekty kierunkowe: K_K14
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K04