Nazwa przedmiotu:
Podstawy marketingu gospodarczego
Koordynator przedmiotu:
dr Irena Bielecka
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ekonomia
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
ZGP 29
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
75 h w tym: 16 h - wykład, 10 h - konsultacje, 8 h - zaliczenie przedmiotu w dodatkowym terminie, 16 h - przygotowanie do zajęć w tym zapoznanie z literaturą, 25 h - przygotowanie do kolokwium.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
I. Wykłady 0,64 ECTS II Konsultacje - 0,4 ECTS , inne - zaliczenie przedmiotu w innym terminie - 0,32 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład240h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Mikroekonomia, Podstawy zarządzania, Rachunkowość.
Limit liczby studentów:
Wykład min. 15
Cel przedmiotu:
Przekazanie podstawowych wiadomości o istocie, ewolucji i koncepcji marketingu oraz o uwarunkowaniach tkwiących w otoczeniu przedsiębiorstwa. Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z zachowaniem nabywców na rynku, ich segmentacją, badaniami marketingowymi, a przede wszystkim z instrumentami marketingu i zasadami ich wykorzystania w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej.
Treści kształcenia:
Wykłady: 1. Istota i ewolucja koncepcji marketingu. 2. Wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania działalności marketingowej. 3. Zachowanie nabywców na rynku. 4. Segmentacja rynku. 5.Badania marketingowe i ich wykorzystanie. 6. Produkt w koncepcji marketingowej. 7. Rola cen w marketingu mix. 8. Dystrybucja towarów. 9. Promocja i jej narzędzia. 10. Marketing strategiczny a operacyjny. 11. Marketing relacji.
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z dwóch kolokwiów w formie testu wielokrotnego wyboru, z których można uzyskać maksymalnie po 40 punktów. Do zaliczenia każdego kolokwium konieczne jest uzyskanie 60% maksymalnej liczby punktów: 24-27 punktów - ocena 3.0 , 28-31 - 3.5 , 32-34 - 4.0 , 35-37 - 4.5 , 38-40 - 5.0.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Kotler PH.: Marketing. Analiza, planowanie, wdrażani i, kontrola, Gebethner i S-ka, Warszawa 1994 2. Garbarski L., Rutkowski I.., Wrzosek W.: Marketing – punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa 2001 3.Nemezjusz M.Pazio, Podstawy marketingu, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2007 4. Limański A., Śliwińska K.: Marketing. Zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa na rynku, Difin, Warszawa 2002 5. Altkorn J.: Podstawy marketingu, Kraków 1992
Witryna www przedmiotu:
www.knes.pw.plock.pl
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W18
Ma wiedzę dotyczącą otoczenia przedsiębiorstwa, zasad i kryteriów segmentacji rynku a także uruchamiania i wykorzystywania narzędzi rynkowego oddziaływania jakimi są produkt, cena, dystrybucja i promocja.
Weryfikacja: Zaliczenie na podstawie testu.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W18
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W06
Efekt W11
Zna podstawowe strategie wprowadzania nowego produktu na rynek. Rozumie przyczyny tendencji do skracania cyklu "życia produktu" na rynku.
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie testowe.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W11
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W08
Efekt W16
Ma świadomość prorynkowej aktywności przedsiębiorstwa umożliwiającej przetrwanie i rozwój firmy na konkurencyjnym rynku.
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie testowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_W16
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W11
Efekt W22
Ma wiedzę dotyczącą stosowania Public Relations, który wywiera korzystny wpływ na kształtowanie pożądanego przez kierownictwo wizerunku firmy i jej produktów. Zna narzędzia i metody scenariuszowe w zakresie diagnozowania, analizy oraz prognozowania przedsięwzięcia gospodarczego objętego biznes planem.
Weryfikacja: Zaliczenie na podstawie testu.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W22
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U10
Potrafi przygotować proste badania marketingowe, z uwzględnieniem branży i rynku, odczytywać i prawidłowo interpretować wyniki badań oraz formułować logiczne wnioski.
Weryfikacja: Zaliczenie na podstawie testu.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U10
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U03
Efekt U25
Potrafi dobrać instrumenty marketingu do specyfiki działań firmy i warunków zewnętrznych oraz różnych faz cyklu życia produktu.
Weryfikacja: Zaliczenie na podstawie testu.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U25
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U06
Efekt U16
Potrafi analizować czynniki otoczenia i trendy w nim występujące oraz wewnętrzne uwarunkowania działalności firmy, przeprowadzać analizę SWOT oraz inne analizy poszczególnych obszarów funkcjonowania podmiotów gospodarczych.
Weryfikacja: Zaliczenie na podstawie testu.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U16
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U08
Efekt U22
Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu otoczenia społeczno - kulturowego do budowania strategii marketingowej firmy.
Weryfikacja: Zaliczenie na podstawie testu.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U22
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U02

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K11
Poszukuje i gromadzi informacje rynkowe oraz rzetelnie prowadzi badania marketingowe. jest świadomy etycznego aspektu prowadzenia działań marketingowych i przekazów reklamowych.
Weryfikacja: Zaliczenie na podstawie testu.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K11
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K04