- Nazwa przedmiotu:
- Etyka biznesu
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Tomasz Zbrzezny
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- ZGP 25
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75 godzin, w tym wykłady 16, przygotowanie do zajęć i lektura 45, przygotowanie do zaliczenia 9, konsultacje 5.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,64 ECTS - wykłady
0,2 ECTS - konsultacje
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład240h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- min. 15
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z podstawowymi pojęciami etyki i możliwością ich zastosowania w życiu gospodarczym. Celem nauczania przedmiotu jest uświadomienie etycznego wymiaru działań biznesowych i dostarczenie narzędzi teoretycznych do rozwiązywania problemów
- Treści kształcenia:
- Wykłady:
Istota, cele i obszary zainteresowań etyki biznesu (2).
Wybrane systemy i kierunki etyczne jako podstawa wyborów moralnych w biznesie (2).
Ogólne pojęcie odpowiedzialności moralnej a odpowiedzialność w działalności gospodarczej (2).
Problemy etyczne występujące wewnątrz przedsiębiorstwa (2). Problemy etyczne występujące w relacjach pomiędzy przedsiębiorstwem a jego bliższym i dalszym otoczeniem (1). Kapitalizm, rynek i sprawiedliwość.
- Metody oceny:
- Dwa kolokwia
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Porębski Cz.: Czy etyka się opłaca. Zagadnienie etyki biznesu. Kraków 1998, Znak
2. Klimczak B.: Etyka gospodarcza. Wrocław 1999, Wyd. Akademia Ekonomiczna
3. Chryssides G.D., Kaller J.H.: Wprowadzenie do etyki biznesu. PWN
4. DietlJ., Gasparski W.(red.): Etyka biznesu. PWN
5. Pratley P.: Etyka w biznesie. Gebethner i Ska.
6. Bocheński J. M.: Przyczynek do filozofii przedsiębiorstwa przemysłowego. W: Logika i filozofia. W-wa 1993 s. 162 – 187.
7. Ingarden R.: O odpowiedzialności i jej podstawach ontycznych. W: Książeczka o człowieku. Kraków 1975, wyd.Literackie s. 77 – 184
- Witryna www przedmiotu:
- www.knes.pw.plock.pl
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W09
- Student zna podstawowe pojecia etyki, zna podstawowe stanowiska w etyce normatywnej i podstawowe działy etyki opisowej.
Weryfikacja: kolokwium I, II
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W07
- Efekt W11
- Ma wiedzę o etycznym wymiarze życia gospodarczego.
Weryfikacja: kolokwium I, II
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W11
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U12
- Umie dostrzec moralne dylematy w rzeczywistości biznesowej. Potrafi posługiwać się normami etycznymi.
Weryfikacja: kolokwium I, II
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U12
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U05
- Efekt U25
- Potrafi w praktyce gospodarczej dostrzec działania sprzeczne z normami etycznymi i moralnymi
Weryfikacja: kolokwium I, II
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U25
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U06
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K04
- Postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodowej i poszanowaniem praw własności, prawidłowo interpretuje i rozstrzyga moralne dylematy związane z wykonywaniem zawodu, wykazuje wrażliwość na problemy etyczne.
Weryfikacja: kolokwium I, II
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K04
- Efekt K05
- Uwzględnia wartości etyczne w przygotowaniu projektów przedsięwzięć gospodarczych.
Weryfikacja: kolokwium I, II
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K05