Nazwa przedmiotu:
Etyka biznesu
Koordynator przedmiotu:
mgr Tomasz Zbrzezny
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ekonomia
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
ZGP 25
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
75 godzin, w tym wykłady 16, przygotowanie do zajęć i lektura 45, przygotowanie do zaliczenia 9, konsultacje 5.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,64 ECTS - wykłady 0,2 ECTS - konsultacje
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład240h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
min. 15
Cel przedmiotu:
Zapoznanie z podstawowymi pojęciami etyki i możliwością ich zastosowania w życiu gospodarczym. Celem nauczania przedmiotu jest uświadomienie etycznego wymiaru działań biznesowych i dostarczenie narzędzi teoretycznych do rozwiązywania problemów
Treści kształcenia:
Wykłady: Istota, cele i obszary zainteresowań etyki biznesu (2). Wybrane systemy i kierunki etyczne jako podstawa wyborów moralnych w biznesie (2). Ogólne pojęcie odpowiedzialności moralnej a odpowiedzialność w działalności gospodarczej (2). Problemy etyczne występujące wewnątrz przedsiębiorstwa (2). Problemy etyczne występujące w relacjach pomiędzy przedsiębiorstwem a jego bliższym i dalszym otoczeniem (1). Kapitalizm, rynek i sprawiedliwość.
Metody oceny:
Dwa kolokwia
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Porębski Cz.: Czy etyka się opłaca. Zagadnienie etyki biznesu. Kraków 1998, Znak 2. Klimczak B.: Etyka gospodarcza. Wrocław 1999, Wyd. Akademia Ekonomiczna 3. Chryssides G.D., Kaller J.H.: Wprowadzenie do etyki biznesu. PWN 4. DietlJ., Gasparski W.(red.): Etyka biznesu. PWN 5. Pratley P.: Etyka w biznesie. Gebethner i Ska. 6. Bocheński J. M.: Przyczynek do filozofii przedsiębiorstwa przemysłowego. W: Logika i filozofia. W-wa 1993 s. 162 – 187. 7. Ingarden R.: O odpowiedzialności i jej podstawach ontycznych. W: Książeczka o człowieku. Kraków 1975, wyd.Literackie s. 77 – 184
Witryna www przedmiotu:
www.knes.pw.plock.pl
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W09
Student zna podstawowe pojecia etyki, zna podstawowe stanowiska w etyce normatywnej i podstawowe działy etyki opisowej.
Weryfikacja: kolokwium I, II
Powiązane efekty kierunkowe: K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W07
Efekt W11
Ma wiedzę o etycznym wymiarze życia gospodarczego.
Weryfikacja: kolokwium I, II
Powiązane efekty kierunkowe: K_W11
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U12
Umie dostrzec moralne dylematy w rzeczywistości biznesowej. Potrafi posługiwać się normami etycznymi.
Weryfikacja: kolokwium I, II
Powiązane efekty kierunkowe: K_U12
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U05
Efekt U25
Potrafi w praktyce gospodarczej dostrzec działania sprzeczne z normami etycznymi i moralnymi
Weryfikacja: kolokwium I, II
Powiązane efekty kierunkowe: K_U25
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U06

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K04
Postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodowej i poszanowaniem praw własności, prawidłowo interpretuje i rozstrzyga moralne dylematy związane z wykonywaniem zawodu, wykazuje wrażliwość na problemy etyczne.
Weryfikacja: kolokwium I, II
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K04
Efekt K05
Uwzględnia wartości etyczne w przygotowaniu projektów przedsięwzięć gospodarczych.
Weryfikacja: kolokwium I, II
Powiązane efekty kierunkowe: K_K05
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K05