- Nazwa przedmiotu:
- Współczesna antropologia filozoficzna
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Tomasz Zbrzezny
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- ZKO 5.2/1
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 50 godzin, w tym wykład 16, przygotowanie do zaliczenia 15, przygotowanie do zajęć i lektury 15, konsultacje 4.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- I. 0,64 ECTS- wykłady
II. 0,16 ECTS - konsultacje
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład240h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- min. 15
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest ukazanie wielości koncepcji człowieka w szeroko rozumianej współczesności. Przedmiot ma przyczynić się do pogłębienia wiedzy o człowieku, a tym samym do tolerancji wobec różnych jego wizji.
- Treści kształcenia:
- Wykłady:
1. Co o człowieku wiedziała starożytność
2. Człowiek średniowieczny i świat jego pojęć
3. Człowiek renesansu – narodziny nowożytnej filozofii człowieka 4. Oświecenie jako epoka uformowania się nowoczesnej wizji humanizmu
5. Koncepcja człowieka w neotomizmie i personalizmie XX wieku 6. Człowiek w filozofii egzystencjalnej
7. Marksistowska koncepcja człowieka
8. Psychoanaliza i neopsychoanaliza o człowieku
9. Homo ludens i homo oeconomicus
10. Człowiek jednowymiarowy według Herberta Marcuse i człowiek nowoczesny w ujęciu Zygmunta Baumana
11. Człowiek w teatrze życia codziennego.
- Metody oceny:
- Dwa sprawdziany pisemne
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Barbara Skarga (red.), Przewodnik po literaturze filozoficznej XX wieku, PWN 1994 – 1997, t. 1 -5, wybrane fragmenty
2. Zbigniew Kuderowicz (red.), Filozofia współczesna, Wiedza Powsz. 1990, t. 1 – 2, wybrane teksty
3. Etienne Gilson, Tomizm, rozdział - Życie osobiste
4. Jean Paul Sartre, Egzystencjalizm jest humanizmem
5. Freud, Kultura jako źródło cierpień, Fromm, O sztuce miłości.
- Witryna www przedmiotu:
- www.knes.pw.plock.pl
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W02
- Student zna różne, historyczne i współczesne wizje człowieka. Wie, że rozumienie i samorozumienie człowieka ulegało ewolucji. Wie, że i dzis myśliciele różnia się poglądami na człowieka, cel i sens jego życia.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W02
- Efekt W05
- Ma wiedzę na temat przyczyn rozbieżności postaw wobec świata u różnych ludzi. wie, jak samodzielnie zdobywać wiedzę na temat spraw ludzkich.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U02
- Posiada umiejętność prawidłowej analizy relacji międzyludzkich.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01
- Efekt U14
- Umie dostrzec przyczyny rozbieżności postaw wobec świata u różnych ludzi. Jest zdolny do samodzielnego zdobywania informacji na temat spraw ludzkich.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U14
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U06
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K06
- Zyskuje możliwość zajęcia postawy tolerancji dla ludzkich różnic (poprzez wiedzę o wielowymiarowym charakterze człowieka). Umie dostrzec wartość ludzi myślących inaczej, nie rezygnując z własnych przekonań.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K06