- Nazwa przedmiotu:
- Logika
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Tomasz Zbrzezny
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- ZKO 4
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 50 godzin, w tym: wykład 16, przygotowanie do zajęć wraz z lekturą 24, przygotowanie do kolokwium 8, konsultacje 2.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,64 ECTS - wykłady
0,08 ECTS - konsultacje
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład240h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- min. 15
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z podstawowymi pojęciami logiki. Celem nauczania przedmiotu jest wyrobienie umiejętności omawiania procesów poznawczych, poprawnego formułowania myśli, definiowania, dzielenia, wnioskowania. Podniesienie kultury logicznej u studentów.
- Treści kształcenia:
- Wykłady:
Przedmiot i zadania logiki (2).
Logiczna teoria języka. Wady wyrażeń językowych. Środki zaradcze (2).
Definicje i warunki ich poprawności. Podział logiczny (2). Wnioskowanie dedukcyjne. Symbolika rachunku zdań. Tautologie logiczne i metody ich sprawdzania (2).
Symbolika rachunku nazw. Formy wnioskowania bezpośredniego. Kwadrat logiczny (2).
Sylogistyka i sprawdzanie słuszności trybów sylogistycznych (2). Wnioskowania niededukcyjnei problem ich konkluzywności. Wnioskowanie indukcyjne i redukcyjne (2).
- Metody oceny:
- 2 kolokwia dotyczące treści zawartych w programie zajęć.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Ziembiński Z.: Logika praktyczna
2. Mała encyklopedia logiki
3. Ajdukiewicz K.: Język i poznanie
4. Kotarbiński T.: Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk
5. Szaniawski K.: O nauce, rozumowaniu i wartościach
- Witryna www przedmiotu:
- www.knes.pw.plock.pl
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi posługiwać się pojęciami logiki języka i logiki formalnej. Zna podstawowe rodzaje wnioskowania.
Weryfikacja: Kolokwium I, II- rozwiązywanie zadań
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01
- Efekt U13
- Posiada umiejętność omawiania czynności poznawczych, potrafi poprawnie definiować, dzielić, wnioskować, dowodzić. Potrafi dostrzec i nazwać błędy w słownym przekazywaniu myśli.
Weryfikacja: kolokwiumI, II - rozwiązywanie zadań
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U13
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K03
- Jest zdolny do logicznego i analitycznego myślenia. Jest bardziej krytyczny (niedogmatyczny).
Weryfikacja: Kolokwium I, II - rozwiązywanie zadań
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K03