Nazwa przedmiotu:
Statystyka i badania rynku
Koordynator przedmiotu:
dr Agnieszka Krzętowska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ekonomia
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
ZMI 10
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
125 h w tym wykłady i ćwiczenia - 32 h, przygotowanie do zajęć w tym zapoznanie z literaturą - 20 h, przygotowanie do egzaminu - 20 h, przygotowanie do zaliczenia - 20 h, przygotowanie do kolokwium - 10 h, konsultacje - 10 h, inne (egzaminy, zaliczenia, quizy on-line) - 13 h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,28 ECTS - wykłady, ćwiczenia 0,92 ECTS - konsultacje, quizy on-line, egzaminy, zaliczenia poprawkowe
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,5 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład240h
  • Ćwiczenia240h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
matematyka, mikroekonomia
Limit liczby studentów:
Wykład: min. 15; Ćwiczenia: 20 - 30
Cel przedmiotu:
Nauczyć samodzielnego posługiwania się technikami i miarami statystycznymi w celu gromadzenia, opracowania, prezentacji i analizy informacji niezbędnych w procesach badania rynku.Właściwego doboru badanej grupy, prawidłowej prezentacji danych oraz wyciąganiu właściwych wniosków. Zapoznać z metodami badania zjawisk masowych, dynamiką zjawisk i tendencjami rozwojowymi, z metodami wyliczania i interpretacją indeksów złożonych. Korelacją i regresją zjawisk.
Treści kształcenia:
Wykłady: W1 Podstawowe pojęcia. Przedmiot i zadania statystyki jako nauki. Organizacja i przebieg badania statystycznego. Opis statystyczny. Charakterystyki liczbowe struktury zbiorowości. W2 Klasyczne i pozycyjne miary tendencji centralnej. Klasyczne i pozycyjne miary zróżnicowania i asymetrii. Analiza koncentracji zjawisk ekonomicznych. W3 Zmienna losowa skokowa i jej rozkład. Rozkład normalny i podstawowe rozkłady zmiennych losowych ciągłych: rozkład chi-kwadrat, F-Snedecora, t-Studenta. W4 Estymacja przedziałowa. Przedziały ufności dla średniej, wariancji, odchylenia standardowego, wskaźnika struktury. Minimalna liczebność próby. Pojęcie testu istotności. Testy parametryczne. Testowanie hipotezy o jednej średniej, o równości dwóch średnich, dwóch wariancji, dwóch wskaźników struktury. W5 Analiza współzależności zjawisk ekonomicznych. Liniowy model regresji dwóch zmiennych. Metoda najmniejszych kwadratów. W6 Metody badania dokładności oszacowanej funkcji regresji współczynnik determinacji. Współczynnik zbieżności. Korelacja cech jakościowych (niemierzalnych). W7 Statystyczny opis dynamiki zjawisk. Szeregi chronologiczne. Podstawy teorii indeksów ekonomicznych. Indeksy indywidualne. Indeksy agregatowe dla wielkości absolutnych. Analiza dynamiki zjawisk złożonych (stosunkowych). W8 Wyodrębnienie tendencji rozwojowej zjawisk. Trend liniowy. Badanie wahań sezonowych. Metoda mechaniczna i analityczna. Ćwiczenia: C1 Opracowanie i prezentacja materiału statystycznego: szereg szczegółowy, rozdzielczy punktowy, rozdzielczy z przedziałami klasowymi. wskaźnik struktury, skumulowany wskaźnik struktury, dystrybuanta empiryczna. prezentacja graficzna szeregów statystycznych. Wskaźniki natężenia. średnia harmoniczna. C2 Klasyczne i pozycyjne miary tendencji centralnej. średnia arytmetyczna, dominanta, mediana, kwartyl pierwszy i trzeci. Klasyczne i pozycyjne miary zróżnicowania i asymetrii. Wariancja, odchylenie standardowe, współczynnik zmienności. rozstep, odchylenie ćwiartkowe. Miary asymetrii - rodzaje asymetrii. Analiza koncentracji zjawisk ekonomicznych. Współczynnik koncentracji kurtoza, krzywa koncentracji Lorenza. C3 Rozkład normalny i podstawowe rozkłady zmiennych losowych ciągłych: rozkład chi-kwadrat, F-Snedecora, t-Studenta. Estymacja przedziałowa. Przedziały ufności dla średniej, wariancji, odchylenia standardowego, wskaźnika struktury. Minimalna liczebność próby. C4 Testowanie hipotezy o jednej średniej, o równości dwóch średnich, dwóch wariancji, dwóch wskaźnikó truktury. C5 Analiza współzależności zjawisk ekonomicznych. współczynnik korelacji liniowej Pearsona. Liniowy model regresji dwóch zmiennych. Współczynniki regresji. Metody badania dokładności oszacowanej funkcji regresji współczynnik determinacji. Współczynnik zbieżności. C6 Korelacja cech jakościowych (niemierzalnych). Korelacja rang Spearmana. Test chi-kwadrat. Współczynniki C-Pearsona i T-Czuprowa. C7 Statystyczny opis dynamiki zjawisk. Szeregi czasowe momentów i okresów. Średnia chronologiczna. Indeksy indywidualne łańcuchowe i jednopodstawowe. Indywidualne indeksy cen, ilości i wartości.Indeksy agregatowe dla wielkości absolutnych. Formuły Paaschego i Laspeyresa. Równość indeksowa Wyodrębnienie tendencji rozwojowej zjawisk. Trend liniowy. Badanie wahań sezonowych. Metoda mechaniczna i analityczna.
Metody oceny:
Egzamin pisemny test jednokrotnego wyboru bez możliwości korzystania z podręczników: W1 - W8 2 prace kontrolne (kolokwia) 2 Quizy online: 1. C1-C3 ; 2. C4-C7;
Egzamin:
tak
Literatura:
Lista podręczników: 1. Amir D. Aczel, Statystyka w zarządzaniu, PWN 2010; 2. Mieczysław Sobczyk, Statystyka, PWN 2011; Lista literatury uzupełniającej: 1.Janina Jóźwiak, Jarosław Podgórski, Statystyka od podstaw, PWE 2012; 2. Beata Pułaska-Turyna, Statystyka dla ekonomistów, Diffin 2011. 3. Internetowy Podręcznik Statystyki, http://www.statsoft.pl/textbook
Witryna www przedmiotu:
www.knes.pw.plock.pl, e-knes.pw.plock.pl
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W07
Posiada wiedzę o metodach i narzędziach statystycznych niezbędnych do analizy zjawisk gospodarczych i społecznych, potrafi wybrać właściwe narzędzia do przeprowadzenia badania statystycznego.
Weryfikacja: Egzamin testowy
Powiązane efekty kierunkowe: K_W07
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W06

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U05
Potrafi stosować metody opisu statystycznego, wyznaczać miary średnie, zrożnicowania i asymetrii. Potrafi zbadać korelację i regresję, dokonać analizy dynamiki zjawisk.
Weryfikacja: Egzamin testowy, kolokwium I - II z zadaniami, Quiz online I - II
Powiązane efekty kierunkowe: K_U05
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U02
Efekt U09
Posiada umiejętność zbierania danych i sporządzania zestawień, przeprowadzania analiz i ich weryfikacji oraz stosowania metod statystycznych w ocenie przedsięwzięć gospodarczych.
Weryfikacja: Egzamin testowy, Quiz online II
Powiązane efekty kierunkowe: K_U09
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U03
Efekt U10
Potrafi zaprojektować i wykonać badanie statystyczne, skonstruować szeregi statystyczne i wykresy. Analizować i zaprezentować otrzymane wyniki.
Weryfikacja: Egzamin testowy, Quiz online I
Powiązane efekty kierunkowe: K_U10
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U03

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K03
Potrafi formuować logiczne wnioski z samodzielnie przeprowadzonych badań. Rozumie potrzebę dalszego kształcenia.
Weryfikacja: Ocena aktywności na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K03