- Nazwa przedmiotu:
- Mechanika lotu
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Zbigniew Paturski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- ZNK338
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Cztery (4) godziny tygodniowo
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,7
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,5
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Mechanika Teoretyczna w zakresie kinematyki i dynamiki punktu materialnego i bryły sztywnej. Mechanika Płynów w zakresie opisu stacjonarnego sub- trans- i naddźwiękowego opływu brył.
- Limit liczby studentów:
- ?
- Cel przedmiotu:
- Przyswojenie zasadniczych wiadomości z aerodynamiki i mechaniki lotu samolotu w zakresie zagadnień szeroko rozumianych poddźwiękowych osiągów samolotu, podłużnej i bocznej równowagi, statycznej stateczności i sterowności samolotu oraz prostych ruchów przestrzennych samolotu. Nabycie umiejętności analizy charakterystyk aerodynamicznych oraz parametrów osiągowych i statecznościowo-sterownościowych samolotu.
- Treści kształcenia:
- Atmosfera Normalna (Standardowa). Aerodynamiczne siły i momenty działające na samolot. Charakterystyki aerodynamiczne (zakres pod- trans- i naddźwiękowy). Lot szybowy (bezsilnikowy). Napędy lotnicze: śmigłowe i odrzutowe. Osiągi w locie silnikowym: charakterystyki wznoszenia, pułapy, zasięg i długotrwałość lotu. Start i lądowanie samolotu. Podłużna równowaga, statyczna stateczność i sterowność samolotu. Aerodynamiczne boczne siły i momenty. Boczna równowaga, statyczna stateczność i sterowność. Wstęp do dynamiki lotu samolotu: proste przypadki ustalonych i nieustalonych ruchów przestrzennych samolotu, podstawowe postacie własne ruchów samolotu (fugoidy, oscylacje szybkie i holendrowanie).
- Metody oceny:
- Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie ocen z siedmiu projektów obliczeniowych Oceny wystawiane są w klasycznej skali od „2” do „5” i obejmują poprawność merytoryczną projektu, otrzymane wyniki oraz estetykę redakcji prac. Zaliczenie przedmiotu następuje po uzyskaniu przez studenta oceny pozytywnej z pracy kontrolnej oraz pozytywnych ocen z co najmniej trzech projektów. Szczegółowe wymagania i zalecenia znajdują się na stronie internetowej Zakładu Mechaniki
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1.Władysław Fiszdon – Mechanika Lotu, t.1 i 2 PWN Warszawa-Łódź 1961-1962
2.Rościsław Aleksandrowicz, Jerzy Maryniak, Wiesław Łucjanek – Zbiór zadań z Mechaniki Lotu, PWN Warszawa-Łódź 1963
3.Jan Roskam, Chuan-Tau Edward Lan – Airplane Aerodynamics and Performance, DARcorporation, Lawrence, Kansas USA 1997
- Witryna www przedmiotu:
- http://www.meil.pw.edu.pl/zm/ZM/Dydaktyka/
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil praktyczny - wiedza
- Efekt ZPPW01
- Atmosfera Normalna (Standardowa). Aerodynamiczne siły i momenty działające na samolot. Charakterystyki aerodynamiczne (zakres pod- trans- i naddźwiękowy). Lot szybowy (bezsilnikowy). Napędy lotnicze: śmigłowe i odrzutowe. Osiągi w locie silnikowym: charakterystyki wznoszenia, pułapy, zasięg i długotrwałość lotu. Start i lądowanie samolotu. Podłużna równowaga, statyczna stateczność i sterowność samolotu. Aerodynamiczne boczne siły i momenty. Boczna równowaga, statyczna stateczność i sterowność. Wstęp do dynamiki lotu samolotu: proste przypadki ustalonych i nieustalonych ruchów przestrzennych samolotu, podstawowe postacie własne ruchów samolotu (fugoidy, oscylacje szybkie i holendrowanie).
Weryfikacja: Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie ocen z siedmiu projektów obliczeniowych Oceny wystawiane są w klasycznej skali od „2” do „5” i obejmują poprawność merytoryczną projektu, otrzymane wyniki oraz estetykę redakcji prac. Zaliczenie przedmiotu następuje po uzyskaniu przez studenta oceny pozytyw
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil praktyczny - umiejętności
- Efekt ZQQ02
- Przyswojenie zasadniczych wiadomości z aerodynamiki i mechaniki lotu samolotu w zakresie zagadnień szeroko rozumianych poddźwiękowych osiągów samolotu, podłużnej i bocznej równowagi, statycznej stateczności i sterowności samolotu oraz prostych ruchów przestrzennych samolotu. Nabycie umiejętności analizy charakterystyk aerodynamicznych oraz parametrów osiągowych i statecznościowo-sterownościowych samolotu.
Weryfikacja: Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie ocen z siedmiu projektów obliczeniowych Oceny wystawiane są w klasycznej skali od „2” do „5” i obejmują poprawność merytoryczną projektu, otrzymane wyniki oraz estetykę redakcji prac. Zaliczenie przedmiotu następuje po uzyskaniu przez studenta oceny pozytyw
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil praktyczny - kompetencje społeczne
- Efekt ZPPKS01
- ??
Weryfikacja: ??
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt ZQQ01
- Atmosfera Normalna (Standardowa). Aerodynamiczne siły i momenty działające na samolot. Charakterystyki aerodynamiczne (zakres pod- trans- i naddźwiękowy). Lot szybowy (bezsilnikowy). Napędy lotnicze: śmigłowe i odrzutowe. Osiągi w locie silnikowym: charakterystyki wznoszenia, pułapy, zasięg i długotrwałość lotu. Start i lądowanie samolotu. Podłużna równowaga, statyczna stateczność i sterowność samolotu. Aerodynamiczne boczne siły i momenty. Boczna równowaga, statyczna stateczność i sterowność. Wstęp do dynamiki lotu samolotu: proste przypadki ustalonych i nieustalonych ruchów przestrzennych samolotu, podstawowe postacie własne ruchów samolotu (fugoidy, oscylacje szybkie i holendrowanie).
Weryfikacja: Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie ocen z siedmiu projektów obliczeniowych Oceny wystawiane są w klasycznej skali od „2” do „5” i obejmują poprawność merytoryczną projektu, otrzymane wyniki oraz estetykę redakcji prac. Zaliczenie przedmiotu następuje po uzyskaniu przez studenta oceny pozytyw
Powiązane efekty kierunkowe:
M1_W01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Wpisz opis
- Przyswojenie zasadniczych wiadomości z aerodynamiki i mechaniki lotu samolotu w zakresie zagadnień szeroko rozumianych poddźwiękowych osiągów samolotu, podłużnej i bocznej równowagi, statycznej stateczności i sterowności samolotu oraz prostych ruchów przestrzennych samolotu. Nabycie umiejętności analizy charakterystyk aerodynamicznych oraz parametrów osiągowych i statecznościowo-sterownościowych samolotu.
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
M1_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U06
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt ZPAKS01
- ??
Weryfikacja: ??
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: